Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtrx433

Berätta om dina pågående projekt.
sonnyboy

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCo

Inlägg av sonnyboy »

Jag föreslår att man ritar in ett rj45 uttag för 1wire bussen och möjligheten till extern matning.
Eller sonnyboy, tänkte du att det var tänkt för trådlösa singel enheter med bara en sensor?
Helt rätt ankan, man kanske rent av skulle ha 2 kort ett för singelsensor och ett för RJ 45 eller RJ12.
henkepenka

Inlägg av henkepenka »

Hej, är det någon som satt ihop en sensor för temp och luftfuktighet dom funkar mot tellstick net än?
Jag är själv inte elektronik-kunnig så jag skulle kunna tänka mig att köpa en sådan sensor om priset inte är för högt.

Jag har däremot skrivit ihop en tjänst som loggar temperatur och luftfuktighet från telldus live och presenterar den i en graf. Tjänsten hittas här: http://www.googleandroid.se/tellstick

Mvh
Henrik
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Min kod har inte det stödet än, men jag håller på med det nu. Det ska finnas stöd för DHT22-sensorn vilken dag som helst nu :)

När det gäller byggande så har inte jag den möjligheten. Som pappa till ett spädbarn och en tvååring så har jag inte så mycket tid över. Den tiden ägnar jag helst åt utveckling.
Det finns kanske någon annan som kan hjälpa dig hoppas jag?
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

sonnyboy skrev:
Jag föreslår att man ritar in ett rj45 uttag för 1wire bussen och möjligheten till extern matning.
Eller sonnyboy, tänkte du att det var tänkt för trådlösa singel enheter med bara en sensor?
Helt rätt ankan, man kanske rent av skulle ha 2 kort ett för singelsensor och ett för RJ 45 eller RJ12.
En "like" på den. Någon som är duktig på sånt som kan hjälpa till?
hasse.bjork

Inlägg av hasse.bjork »

Hejsan!

Har följt denna tråden med spänning, samt beställt komponenter och pickit2 för att bygga min egen!

Fine Offsets protokoll finns nämnt på flera ställen. Det verkar dessutom finnas stöd för regnmätare, vindriktning och hastighet mm.

Här är ett par projekt som försökt knäcka Fine Offset protokollet:
http://lucsmall.com/2012/04/29/weather- ... ng-part-2/
https://github.com/lucsmall/WH2-Weather ... sorWH2.cpp
http://code.google.com/p/fowsr/

Jag gillar idén med stöd för digital input (ir-sensor eller capacitiv givare för pellets i mitt fall)
FredrikTillman

Inlägg av FredrikTillman »

Att "rita" kretskort är inte svårt, problemet är var man kan framställa dem :)
Inte många som hemma i köket/vardagsrummet/etc vill hantera kemikalier, speciellt inte om det finns barn i närheten...

Så om någon känner till en tillverkare av kort till överkomligt pris tror jag nog det säkert lyckas...

Koret lär säkert vara samma både för Esic och Fine Offset versionen av klonen så behövs bara en version.

henkepenka: Har en Clone nu som raporterar korrekt till Live.
Dock utan fuktighet eftersom detta inte är implementerat men protokollet fungerar.
Har sedan ett program som därifrån laddar ner XML filen varje minut och bygger en graf.
Hade hellre sett att Live kontaktade min server när nånting sker men finns ingen annan möjlighet nu än att ladda filer...
Pixi
Kontakt:

Inlägg av Pixi »

Jag kan fixa till fräsning av lite kretskort, bara något kan fixa en layouten och en cad fil så fixar vi några kort.
sonnyboy

Inlägg av sonnyboy »

Jag kan fixa till fräsning av lite kretskort, bara något kan fixa en layouten och en cad fil så fixar vi några kort.
Låter ju helt underbart :D hoppas någon med kunskaper kan hjälpa till med layouten och en cad fil.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

@Pixi: Detta låter jättebra!

Dock vill jag nog föreslå en uppgradering av PIC som någon annan föreslog redan tidigare.
Man kan tänka sig att det här projektet kommer att växa. I alla fall har jag planer på att fortsätta med min utveckling och publicera det här.
I dagsläget märker jag att jag är begränsad till antalet GPIO-pinnar, och kommer därför att gå över till PIC16F688 som har 14 pinnar totalt och i stället för 6 GPIO-pinnar så har den 12. Då finns väldigt många fler möjligheter att lägga till all sköns olika sensorer :)

... men det är ju inget som hindrar att man gör kretskort för verision 0.6 som ändå fungerar helt ok med avseende på temperatursensorer.
henkepenka

Inlägg av henkepenka »

FredrikTillman skrev: henkepenka: Har en Clone nu som raporterar korrekt till Live.
Dock utan fuktighet eftersom detta inte är implementerat men protokollet fungerar.
Har sedan ett program som därifrån laddar ner XML filen varje minut och bygger en graf.
Hade hellre sett att Live kontaktade min server när nånting sker men finns ingen annan möjlighet nu än att ladda filer...
Detta låter ju mycket lovande!

Har du någon koll på vad sensorn kostat i delar? Hur lång räckvidd har sensorn? Får sensorn automatiskt ett sensor-id i telldus live? Är det mandolyn-protokollet som används där man kan skicka 2 värden?

Mvh
Henrik
sonnyboy

Inlägg av sonnyboy »

henkepenka skrev: Har du någon koll på vad sensorn kostat i delar?
ca 222 ink frakt om du köper i Sverige, finns på både ebay och dx för en billigare peng om du vill och har tid att vänta
henkepenka skrev:Får sensorn automatiskt ett sensor-id i telldus live?
Denna kan jag inte svara på, jag kör duo.
henkepenka skrev:Hur lång räckvidd har sensorn?
Jag har 14 meter och 7 gipsväggar utan att det blir några problem.
henkepenka skrev:Är det mandolyn-protokollet som används där man kan skicka 2 värden?
Det är Mandolyn.

Nu får någon rätta mig om jag har fel. :)
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

@sonnyboy: Alla rätt :tumupp:

Mandolyn protokollet fungerar för två värden. Temperatur och luftfuktighet.

Jag kommer inom kort även att ge möjligheten att välja Fine Offset-protokollet samt lägga till stöd för DHT22 som gör att man kan få in luftfuktighet också.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Statusrapport

Protokoll support,
Även Fine Offset-protokollet fungerar bra med 1-wire-sensorerna.

Sensor support,
DHT22,
  • Luftfuktighet OK, DHT-temperatur inte OK med Mandolyn-protokollet (ESIC)
    Både luftfuktighet och temperatur OK med Fine Offset-protokollet
Innan jag publicerar version 0.7 så skulle jag vilja strukturera upp min kod lite bättre. Lite rörig just nu.
Jag skulle även vilja använda pinne 4 på PIC:en till att välja vilket protokoll man vill använda (Mandolyn/FO).
Fast det kanske man bara vill välja genom att välja vilken hex-fil man laddar upp. Jag menar att behovet kanske inte är så stort att kunna byta protokoll lika lätt som att flytta en bygel eller?

Nu blir det sova.
ankan

Inlägg av ankan »

Jag skulle vilja påstå att välja protokoll gör man nog bara en gång så det räcker att man ändrar en parameter före kompilering.

Skulle vara bra när du ändå skickar med färdig kompilera fil att det finns för båda protokollen och med ett standardsändningsintervall på tex 1min som de flesta kommersiella enheter tillämpar.

Ang. att cadda ett kort så tycker jag man skulle kunna spara lite genom att köra ytmonterat och sätta på en plint för programmering.
Ytmonterade 1208 motstånd tror jag nog de flesta klarar av.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Håller med dig @ankan. Jag hoppar över möjligheten att byta protokoll mha en jumper.

I version 0.7 ska jag komma ihåg att ändra sändningsintervall. Jag börjar med 1 minuts intervaller.

Angående programmering av chipet på plats. Jag har inte fått det att fungera. Jag misstänker led:en. Har det fungerat för dig?
Skriv svar