Hej
Låter som ett roligt projekt. Jag jobbar med att utveckla bl.a. denna typ av provning på företaget jag jobbar på. Vi tillverkar bland mycket annat stålbandstransportörer för krävande applikationer.
Vi har gjort precis det du vill göra men tyvärr kan jag bara ge råd och tips och inte lösningar i detalj.
Virvelströmsprovning är en OFP (OFörstörande Provningsmetod), på engelska heter det Eddy Current testing (ET) och den används för många olika typer av mätningar.
Mätprincipen är i grunden väldigt enkel om man har koll på grundläggande el-lära. Den kan bara användas för att prova ledande objekt.
En provspole (sändare - mottagare) ansluts till en impedansmätbrygga (typiskt wheatstone) där mätfrekvensen valts så att man får ett standard inträngningsdjup = man har 37 % kvar av virvelströmmarna på baksidan av provobjektet.
Inträngningsdjupet bestäms av bl.a. konduktivitet och magnetiska egenskaper hos provobjektet.
Mätbryggan sänder en växelström genom provspolen och runt spolen bildas då ett primärt magnetfält.
Provspolens magnetfält tränger in i provobjektet (om det är tillräckligt nära) och ett växlande magnetfält som påverkar en ledare skapar strömmar i ledaren-provobjektet (tänk transformator). Förutsättningen för att en (virvel)ström ska existera i provobjektet är att man har en sluten krets. Runt dessa virvelströmmar bildas ett sekundärt magnetfält som är motriktat det primära magnetfältet, detta påverkar impedansen i provspolen och denna impedansskillnad kan detekteras. Om det finns en defekt där strömmarna går så måste de gå runt defekten = längre väg = högre resistans = lägre ström = svagare magnetfält.
Magnituden på impedansskillnaden är i princip proportionell mot volymen på defekten.
Det finns dock några faktorer som gör det hela lite svårare (magnetiskt material som passerar en spole inducerar en ström i spolen vilket stör impedansmätningen väldigt mycket, magnetiska variationer i materialet ger ofta signaler som är >10 - 100 ggr större än de från defekterna. Avståndet mellan spole och provobjekt måste hållas ganska konstant, 0,1 mm variation gör stooor skillnad på mätsignalen.
Temperaturvariationer kan också ställa till det rejält, konduktiviteten hos metalliska material ändrar sig mycket med temperatur vilket kommer att göra så din mätsignal driver. Finns vägar runt detta i.o.f.s.
Vad gäller ultraljud och sprickor så är det väl bara luftkopplat ultraljud som kan komma i fråga men då blir det lite svårare att fixa en bra fixtur till givare (Mätprincipen bygger på magnetostriktion men fungera även på vissa omagnetiska material.
Enkla virvelströmsutrustningar kostar från cirka 70 kkr och uppåt (titta på Rohmann, Dr. Förster), ultraljudutrustningar från ca 70 kkr + givare á 3000 - 35000 styck beroende på applikation.
Jag har jobbat med detta sedan 1980 och innehar ASNT NDT Level III i UT, ET och MT... (Googla) Nördigt så det förslår

Fråga gärna mer om du undrar..