Strömspegel för Powerled
Re: Strömspegel för Powerled
Har börjat läsa igenom databladet för LM2596, men jag har inte insett hur kopplingen ska se ut för att använda den som led driver.
ICECAP ger lite ledtrådar en bit upp i den här tråden, men jag skulle behöva ett schema och en beskrivning över hur man ska räkna för att passa olika dioder.
Någon som har mer info?
Testade också LM3405 på ett veroboard, men det fungerade inget vidare. Den har nog lite för hög frekvens för att gilla så bonniga kopplingar...
ICECAP ger lite ledtrådar en bit upp i den här tråden, men jag skulle behöva ett schema och en beskrivning över hur man ska räkna för att passa olika dioder.
Någon som har mer info?
Testade också LM3405 på ett veroboard, men det fungerade inget vidare. Den har nog lite för hög frekvens för att gilla så bonniga kopplingar...
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ska se om jag kan rita upp det som jag förstått det, lurar lite på opamp-kopplingen nu.
Principen för den enkla varianten som Icecap beskriver är att anoden på dioden kopplas till utgången från regulatorkretsen (som kopplas upp enligt databladet). Katoden på dioden kopplas till ett motstånd vars andra ände sitter mot jord. Punkten mellan katoden och motståndet kopplas till Fb på LM-kretsen.
IC'n strävar efter att ha 1.23 volt på Fb. Väljer man rätt värde på motståndet kommer spänningsfallet över detta (och därmed spänningen på Fb) att vara 1.23 volt vid den önskade strömmen, till exempel 700mA.
Principen för den enkla varianten som Icecap beskriver är att anoden på dioden kopplas till utgången från regulatorkretsen (som kopplas upp enligt databladet). Katoden på dioden kopplas till ett motstånd vars andra ände sitter mot jord. Punkten mellan katoden och motståndet kopplas till Fb på LM-kretsen.
IC'n strävar efter att ha 1.23 volt på Fb. Väljer man rätt värde på motståndet kommer spänningsfallet över detta (och därmed spänningen på Fb) att vara 1.23 volt vid den önskade strömmen, till exempel 700mA.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
För rätt länge sen gjorde jag lite simuleringar av en annan krets med liknande opamp-koppling som ovan och det verkade fungera, provade dock aldrig i verkligheten.
Det där med att PWMa on/off har jag också funderat över. Kan inte minnas att jag läst något om detta i databladet (för LM2596 iaf).
Förresten, PHermansson, kolla PM.
Det där med att PWMa on/off har jag också funderat över. Kan inte minnas att jag läst något om detta i databladet (för LM2596 iaf).
Förresten, PHermansson, kolla PM.
Om kretsen inte har aktiv soft-start är det ganska vanligt att man PWM'ar på shut-off ingången. Det kräver såklart att förhållandet mellan switchfrekvensen och PWM-frekvensen är "lagom".
PHermansson: Kanon, tack!
Nu måste man ju mecka lite med detta igen, och testa PWM för dimmer.
Nu måste man ju mecka lite med detta igen, och testa PWM för dimmer.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Har testat kopplingarna ovan nu, och de kräver lite uppdateringar. Ska fixa nya scheman, lite snabba noteringar så länge:
-Kopplingen utan opamp fungerar bra med en Powerled. Inspänningen måste vara över 5.6 volt, R1 på 3.3 ohm ger cirka 400 mA till lysdioden. Motståndet blir varmt, tror inte mitt 0.25 watts skulle överlevt särskilt länge.
-Kopplingen med opamp fungerar med vissa modifieringar. TL071 är ingen bra idé med enkel matningsspänning, LM358 fungerar bra. Provade med R3=100k trimpot, R2=1k och R1=0.5ohm (2st 1 ohm parallellkopplade). Strömmen genom lysdioden kan varieras från 30mA till oändligt (ingen bra idé
). Regulatorn blir varm och kräver kylning vid en ström på 700mA, R1 blir dock inte varmt. R3 på 3kohm ger en ström på 644mA.
Testade även samma koppling med 3 lysdioder och 12 volt in, funkade bra.
-Kopplingen utan opamp fungerar bra med en Powerled. Inspänningen måste vara över 5.6 volt, R1 på 3.3 ohm ger cirka 400 mA till lysdioden. Motståndet blir varmt, tror inte mitt 0.25 watts skulle överlevt särskilt länge.
-Kopplingen med opamp fungerar med vissa modifieringar. TL071 är ingen bra idé med enkel matningsspänning, LM358 fungerar bra. Provade med R3=100k trimpot, R2=1k och R1=0.5ohm (2st 1 ohm parallellkopplade). Strömmen genom lysdioden kan varieras från 30mA till oändligt (ingen bra idé

Testade även samma koppling med 3 lysdioder och 12 volt in, funkade bra.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
När jag ritade schemat förut upptäckte jag att jag glömt den när jag testade
Så eftersom det funkade bra ändå så hoppade jag över den, kanske dumt?
Några frågor återstår:
-Effektivitet. Glömde naturligtvis att mäta inströmmen...
-Hur lågt kan man gå med R1? Ska försöka få tag i 0.1ohms motstånd.
Någon som har tips om var de finns, helst inte stora 3-watts.

Så eftersom det funkade bra ändå så hoppade jag över den, kanske dumt?
Några frågor återstår:
-Effektivitet. Glömde naturligtvis att mäta inströmmen...
-Hur lågt kan man gå med R1? Ska försöka få tag i 0.1ohms motstånd.
Någon som har tips om var de finns, helst inte stora 3-watts.
Jag ser kondensatorn som viktig, annars driver man ju dioden med strömpulser där genomsnittet är rätt ström men vad är toppströmmen? Och hur länge pallat dioden den?
Ja kondensator bör du verkligen använda. Även en mindre avkopplings på ingående spänning.
Tycker det låter konstigt att regulatorn blir så varm att den behöver kylning vid endast 700mA.
Hur ser kretskortet ut som den sitter på?
Kolla vilken effektivitet den har.
Induktansen kan du med fördel minska på om du vill.
Elfa har vanliga hålmonterade 1/2W på 0.1ohm, 60-155-07.
Tycker det låter konstigt att regulatorn blir så varm att den behöver kylning vid endast 700mA.
Hur ser kretskortet ut som den sitter på?
Kolla vilken effektivitet den har.
Induktansen kan du med fördel minska på om du vill.
Elfa har vanliga hålmonterade 1/2W på 0.1ohm, 60-155-07.
- prototypen
Utan kondensator så kan det vara orsaken till att regulatorn går varm (erfarenhet där jag missat anslutningen av kondensatorn)
Protte
Protte