Bästa medlet för att ta bort oxid i potentiometrar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bästa medlet för att ta bort oxid i potentiometrar är nya potentiometrar. :)

5-56 är ingen hit. Är poten näst intill livlös så kan man få igång den, kortsiktigt. Men 5-56 innhåller en massa grejjer som potar och övrig elektronik inte mår så bra av.

WD-40 och liknande är bra. Även billig Elektronikrengöringspray (finns faktiskt ofta på macken) och eventuellt lite extra vaselin om det är en gammal torr pot.
Användarvisningsbild
Exs

Inlägg av Exs »

Elektronikrengöringssprayen som tillverkas av CRC (samma som gör 5-56) har räddat mig massa gånger. Har haft det till potentiometrar på elgitarren och även räddat både en mobil som badat i sjön och en bilstereofront som badat i vattenpöl med det.

Om jag inte minns helt fel så köpte jag det på biltema en gång i tiden för en vettig peng.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Hur är det med plast- eller cementpotentiometrar får man aldrig detta problemet med dom, eller kommer bara oxiden efter längre tid?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har lagat drivor med synthar och de enda jag använder är De-Oxit eller "swish extra" :)
Fast att bara spraya in saker brukar pajja mer än det fixar. Man får se till att inte sprayen löser upp fettet vid axeln, ibland är det bästa att plocka isär poten och göra rent manuellt med en bit bomullstyg indränkt i någon bra rengöringsvätska.

Ibland går det att köpa nya potkit till 909:an på ebay, säljaren "chipforbrains" eller "tecnologytransplant" har (samma kille från hongkong)
Skriv svar