AVRISP mkII - Problem med ATMega328P
Re: AVRISP mkII - Problem med ATMega328P
Har nu testat att dra Reset låg, vilket inte helt oväntat resulterar i följande felmeddelande när jag försöker läsa signature i AVR Studio:
---------------------------
AVRStudio
The ISP connector appears to have been connected
the wrong way, or the reset line may have an
incorrect pull-up. See the User Guide's
Troubleshooting section.
Retry Cancel
Så den förstår ju helt klart att den är ansluten till något när Reset ej är dragen låg, men den verkar ej kunna prata med den.
Tror jag ska släppa det där en liten stund och läsa lite mer i Per Foyers 'Mikroprocessorteknik'.
AVRStudio
The ISP connector appears to have been connected
the wrong way, or the reset line may have an
incorrect pull-up. See the User Guide's
Troubleshooting section.
Retry Cancel
Så den förstår ju helt klart att den är ansluten till något när Reset ej är dragen låg, men den verkar ej kunna prata med den.
Tror jag ska släppa det där en liten stund och läsa lite mer i Per Foyers 'Mikroprocessorteknik'.
Trist när det är på det viset, det bör ju fungera för sjutton!
Hade du haft en parallellprogrammerare hade du kunnat kolla "fuses" och sånt, om kretsarna inte är helt förstörda. Du har väl varit noga med ESD hantering och så?
Hade du haft en parallellprogrammerare hade du kunnat kolla "fuses" och sånt, om kretsarna inte är helt förstörda. Du har väl varit noga med ESD hantering och så?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Du skall inte behöva köra 6khz
Kör alltid 125khz funkar perfekt.
Det finns inga avkopplingskondensatorer vad jag kan se på din koppling.
Har du kondensatorer vid din regulator?
Det och även kondingar vid AVRen bör göra susen
Swech
Kör alltid 125khz funkar perfekt.
Det finns inga avkopplingskondensatorer vad jag kan se på din koppling.
Har du kondensatorer vid din regulator?
Det och även kondingar vid AVRen bör göra susen
Swech
Jo, det är jäkligt märkligt faktiskt..
Har för en gångs skull använt mig av antistat-armband då jag ej velat chansa, men det verkar inte ha gjort någon skillnad.
Ingen här som bor i/runt Mariestad och råkar ha en parallellprogrammerare och känner för att leka med mina 328or?
Swech: har tyvärr varken kondningar eller zenerdioder hemma i dagsläget, tror sånt försvann sist jag flyttade.. dock är det märkligt att de inte heller fungerar när jag sätter i dem i Arduinon.
Har för en gångs skull använt mig av antistat-armband då jag ej velat chansa, men det verkar inte ha gjort någon skillnad.
Ingen här som bor i/runt Mariestad och råkar ha en parallellprogrammerare och känner för att leka med mina 328or?

Swech: har tyvärr varken kondningar eller zenerdioder hemma i dagsläget, tror sånt försvann sist jag flyttade.. dock är det märkligt att de inte heller fungerar när jag sätter i dem i Arduinon.
> Du skall inte behöva köra 6khz
6 KHz ??
Det var en annan tråd som talade om det...
6 KHz ??
Det var en annan tråd som talade om det...
Hade det varit så att det fungerade på arduionon men inte på din kopplingsplatta så hade man ju kunnat misstänka allt möjligt, så som saknade motstånd tii reset, dålig spänningsförsörjning, fel kondensatorer osv... men som läget är nu så funkar ju inte ens kretsarna i din arduino.
Du kan alltså inte ens läsa signaturen på kretsen? Kan det vara så att den nya modellen inte stöds av din programmerare och att du måste uppdatera firmware i din AVRISP?
Du kan alltså inte ens läsa signaturen på kretsen? Kan det vara så att den nya modellen inte stöds av din programmerare och att du måste uppdatera firmware i din AVRISP?
På atmels sida finns en sån note:
"AVRISP mkII programmers manufactured from 20071012 to 20080130 has a missing parameter in the firmware.
This causes the AVRISP mkII to not be able to communicate with the target AVR."
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... i_fix.html
Men har du en nyare version av AVR-Studio borde det finnas med i den, så det är kanske inte troligt att det är detta. Men det kan ju vara värt att kolla upp ändå.
"AVRISP mkII programmers manufactured from 20071012 to 20080130 has a missing parameter in the firmware.
This causes the AVRISP mkII to not be able to communicate with the target AVR."
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... i_fix.html
Men har du en nyare version av AVR-Studio borde det finnas med i den, så det är kanske inte troligt att det är detta. Men det kan ju vara värt att kolla upp ändå.
Firmware uppdaterade jag det första jag gjorde, då AVR Studio sa att den jag hade var gammal.
Har senaste versionen av AVR Studio som är hämtad från Atmel.com
Har senaste versionen av AVR Studio som är hämtad från Atmel.com
-
obs jag är nybörjare på detta så all information kanske inte är 100% rätt!
hmff... nu leker jag med arduino och "Burning the Bootloader without external AVR-Writer" i linux, köpte samma microprocessor och från samma leverantör, har även samma märkning som ni nämner. Det roliga är att ingen av dom fungerar (köpt 2 st) så jag provade med min gamla så jag såg att iaf avrdude fungerar som de ska. och då fick jag svar och allt verkade fungera. då den redan har bootloadern så ville jag inte fortsätta men som jag sa så fick jag ju svar vilket jag inte får från någon av de nya jag köpt från elektrokit.
Pratade med några på irc som sa att de kanske har bytat signature i processorn, vilket atmel gjorde ibland utan att säga ifrån. men detta vet jag inte riktigt hur de skulle hjälpa mig då jag inte hittar någon information om de. sen sa de även de ni sa att statisk elektricitet kan vara en anledning till att det inte fungerar men då jag har två så tycker jag det var fan om de inte skulle fungera direkt efter att man öppnat lådan med prylar för 500 kr.
Så frågan är varför de inte fungerar då min 328p fungerar ... är de någon större skillnad på 328p-pu och 328p-20pu?
Sen är jag även nybörjare på avrdude men som jag redan sagt två gånger jag fick svar ifrån min 328p-pu och med samma kommado fick jag ej svar ifrån de nya.
Så antingen är där stor skillnad eller fungerar det helt enkelt inte och elektrokit är totalt fail att handla från.
hmff... nu leker jag med arduino och "Burning the Bootloader without external AVR-Writer" i linux, köpte samma microprocessor och från samma leverantör, har även samma märkning som ni nämner. Det roliga är att ingen av dom fungerar (köpt 2 st) så jag provade med min gamla så jag såg att iaf avrdude fungerar som de ska. och då fick jag svar och allt verkade fungera. då den redan har bootloadern så ville jag inte fortsätta men som jag sa så fick jag ju svar vilket jag inte får från någon av de nya jag köpt från elektrokit.
Pratade med några på irc som sa att de kanske har bytat signature i processorn, vilket atmel gjorde ibland utan att säga ifrån. men detta vet jag inte riktigt hur de skulle hjälpa mig då jag inte hittar någon information om de. sen sa de även de ni sa att statisk elektricitet kan vara en anledning till att det inte fungerar men då jag har två så tycker jag det var fan om de inte skulle fungera direkt efter att man öppnat lådan med prylar för 500 kr.
Så frågan är varför de inte fungerar då min 328p fungerar ... är de någon större skillnad på 328p-pu och 328p-20pu?
Sen är jag även nybörjare på avrdude men som jag redan sagt två gånger jag fick svar ifrån min 328p-pu och med samma kommado fick jag ej svar ifrån de nya.
Så antingen är där stor skillnad eller fungerar det helt enkelt inte och elektrokit är totalt fail att handla från.
Bara en tanke, men det ju alltid väldigt svårt att ge "support" så här på
ett forum. Det saknas säkert någon information som är "nyckeln" till det hela.
Nu har du inte fyllt i någon information om var du bor, men många gånger
så kan det vara enklare att någon som "har varit med förr" helt enkelt
kollar på prylarna på plats. Eller att du skickar de processorerna som
"inte fungerar" till någon på forumet som har AVR verktyg. Eller så får
du själv bli lite bättre på att tala om vad och hur du har gjort.
Jag tror inte ett smack på ESD (statisk elektricitet) problem.
> Pratade med några på irc som sa att de kanske har bytat signature i processorn,
Även om det är så, så brukar de flesta programmerare och andra verktyg kunna
tala om vilken signatur de faktiskt hittar. Att läsa ut signaturen brukar vara en
standard funktion. Det ska inte göra att kretsen är helt omöjlig att läsa alls.
Personligen tror jag att det är något "skit-problem"...
ett forum. Det saknas säkert någon information som är "nyckeln" till det hela.
Nu har du inte fyllt i någon information om var du bor, men många gånger
så kan det vara enklare att någon som "har varit med förr" helt enkelt
kollar på prylarna på plats. Eller att du skickar de processorerna som
"inte fungerar" till någon på forumet som har AVR verktyg. Eller så får
du själv bli lite bättre på att tala om vad och hur du har gjort.
Jag tror inte ett smack på ESD (statisk elektricitet) problem.
> Pratade med några på irc som sa att de kanske har bytat signature i processorn,
Även om det är så, så brukar de flesta programmerare och andra verktyg kunna
tala om vilken signatur de faktiskt hittar. Att läsa ut signaturen brukar vara en
standard funktion. Det ska inte göra att kretsen är helt omöjlig att läsa alls.
Personligen tror jag att det är något "skit-problem"...
Det här är oerhört mystiskt. Att två olika användare får totalfel med samma nyköpta kretsar där en gammal krets fungerar.
Det är väl snarare Atmel som är fail i så fall. Elektrokit har väl fått en kass batch ifrån dom. Det skulle vara intressant att skicka tillbaks ett par av kretsarna till Atmel och höra vad dom säger. Atmel har väl misslyckats förr (med ADC som inte fungerar enligt spec t.ex).Så antingen är där stor skillnad eller fungerar det helt enkelt inte och elektrokit är totalt fail att handla från.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag har fått en av de trasiga / problem relaterade Mega328 orna.
I det fallet så hade AVR ISP programmeraren gett upp, men trolig orsak var nätdelen som hade använts
och som kopplats om friskt mellan 3 till 6-7 volt.
Däremot var Mega328 an frisk, jag kunde utan problem läsa ID samt snacka med den via AVR ISP.
Om det finns andra fel på den på grund av felaktig spänning till den kan jag inte garantera.
Swech
I det fallet så hade AVR ISP programmeraren gett upp, men trolig orsak var nätdelen som hade använts
och som kopplats om friskt mellan 3 till 6-7 volt.
Däremot var Mega328 an frisk, jag kunde utan problem läsa ID samt snacka med den via AVR ISP.
Om det finns andra fel på den på grund av felaktig spänning till den kan jag inte garantera.
Swech
-
mailade elektrokit för någon dag sedan och de sa att jag kunde få pengarna tillbaka eller vänta 20 veckor innan de får in nya från fabriken(om de har tur fick de tidigare). Tydligen fler som hade samma problem.
Electrokit har skickat nya kretsar från en annan batch till mig, borde anlända på måndag om inte snökaoset ställer till det. Återkommer med hur det fungerar.
Sådär ja, har fått mina nya kretsar, och helt plötsligt så fungerar allting 
Nu ska jag sätta mig och börja leka med dioder och tryckknappar en stund

Nu ska jag sätta mig och börja leka med dioder och tryckknappar en stund