Någon som testade den runda räknestickan?

SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Någon som testade den runda räknestickan?

Inlägg av SeniorLemuren »

Någon som testade den runda räknestickan, eller kom den någonsin ut på marknaden?
Det var i början på sista terminen av min ingenjörsutbildning. Vi fick information av vår elektroniklärare att det kommit en ny variant av räknesticka som var rund och som kunde hantera decimalkommat. Han tog upp beställningar av alla i klassen. Meningen var att vi skulle få använda den i slutet på utbildningen på våra tentamensprov. Det enda som han kunde visa upp var en enkel bild på hur den såg ut.

Alla beställde naturligtvis denna räknesticka. En stor andel av uppgifterna man fick fel på var ju nämligen att man slarvade med decimalerna och slutsvaret kunde bli hur tokigt som helst. Ok. slutterminen närmade sig när det stora undret dök upp till överkomligt pris, nämligen räknedosan, Beställningen av den runda räknestickan cancelerades. Tyvärr fick räknedosorna inte användas i proven, där fick vi kämpa på med vår gamla hederliga sticka, så något inköp av en räknedosa gjorde jag inte för än jag tagit min examen.

En av mina klasskompisar blev underkänd och fick ingen examen det året. Kanske det berodde på någon liten decimal som hamnat fel. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Någon som testade den runda räknestickan?

Inlägg av TomasL »

Runda räknestickor var väl ingen ovanlighet, tror de även kallades för fick-räknestickor.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Någon som testade den runda räknestickan?

Inlägg av TomasL »

Tyvärr fick räknedosorna inte användas i proven, där fick vi kämpa på med vår gamla hederliga sticka,
Känner igen detta, Miniräknaren blev väl allmänt tillgänglig HT -77 när TI30 kom.
Nu köpte jag iofs en miniräknare (HP21) redan -76, dvs när jag gick första året i gymnasiet. Dock blev inte miniräknare tillåtna på prov förrän -sent 77/78 vill jag minnas.

Lärarnas problem var då att det hade kommit programmerbara räknare, vilket då kunde skapa problem vid proven.
Så, proven ändrade inriktning, där man i stället för att presentera ett svar, var tvungen att skriva och rita beviset, samt ett korrekt svar intill ett specificerat antal gällande siffror.


Ebayade runt lite grand, och konstaterade att min gamla skolsticka från grundskolan verkar ligga på runt 300:-, Min Novo Duplex 2/83N verkar ligga på runt 2K
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Någon som testade den runda räknestickan?

Inlägg av nifelheim »

Radiakräkneskiva 601
Den enda runda jag använt tror jag :)
canvas.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Någon som testade den runda räknestickan?

Inlägg av GastonDeVille »

I flyget används / finns något som kallas "flight computer"
91bByvGbjaL._AC_SL1500_.jpg
Praktiskt när batterierna tar slut eller den elektroniska datorn dör. Kräver en del repetition om det ska funka :vissla:

Bakgrund/ fakta
https://en.m.wikipedia.org/wiki/E6B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Någon som testade den runda räknestickan?

Inlägg av grym »

https://www.tradera.com/item/2939/41353 ... stell-8-10

lade upp den i min minneslista när jag såg den på tradera igår eller förrgår
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Någon som testade den runda räknestickan?

Inlägg av säter »

TomasL skrev: 29 augusti 2020, 19:28:04 Miniräknaren blev väl allmänt tillgänglig HT -77 när TI30 kom.
Den använder jag fortfarande dagligen.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Någon som testade den runda räknestickan?

Inlägg av Bjaellerud »

Nu finns det en på TRADERA: https://www.tradera.com/item/2939/41749 ... ofessional
Ser väldigt gedigen ut, inte bara en plastskiva utan som en riktig sticka men rund.
Jag ser nu att säljaren har ytterligare en rund sticka, men av annan typ.

Roy
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Någon som testade den runda räknestickan?

Inlägg av Glenn »

Jag tänkte direkt på min militära korrektionsskiva, men när jag väl tog fram den så ser den ju rätt annorlunda ut.
korrektionsskivaM41.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Någon som testade den runda räknestickan?

Inlägg av Bjaellerud »

Kanske inte en räknesticka i rätt bemärkelse, men ändå. Och en nostalgikick!
Någon som kommer ihåg denna https://www.tradera.com/item/2939/42582 ... g-machine-
Den kom som en fluga i mitten av 60 talet vad jag tror.
Alla hade sådana, och jag vet att jag bytte till mig en. Lägg märke till den lilla metallpennan som sitter till höger. Vet i katten om den inte finns kvar i nån låda.
Tror inte att så många verkligen räknade på den, man var nog tvungen att studera handboken för att fixa den.
Jag gjorde det i alla fall, men tröttnade snart. Såg nog inget större behov, utan räckande snabbare i hufvudet eller på en lapp.
Någon som minns?

Roy
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Någon som testade den runda räknestickan?

Inlägg av TomasL »

Har ett svagt minne av den.
Garmen
Inlägg: 422
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Någon som testade den runda räknestickan?

Inlägg av Garmen »

Letade lite i mina gömmor och hittade en sådan här:
!cid_06dbb5e3-cfba-4795-b96c-82c126dfd61a@eurprd06_prod_outlook.jpg
Inte använd på år och dag.
Senior system Wern ABC slide rule heter den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Någon som testade den runda räknestickan?

Inlägg av rvl »

Bjaellerud skrev: 27 oktober 2020, 14:44:10 Kanske inte en räknesticka i rätt bemärkelse, men ändå. Och en nostalgikick!
Någon som kommer ihåg denna https://www.tradera.com/item/2939/42582 ... g-machine-
Har en sån, men har nog inte sett den på många år. Givetvis öppnade jag den i nåt skede för at se "vad den hade ätit", så nitarna blev ersatta av mässingsskruvar. :vissla:
Alla siffror nollas genom att dra i järntrådshandtaget upptill. Addition: dra nedåt vid respektive siffra. Om det inte går att dra nedåt, (det indikerades väl med färg) så drar man uppåt istället och fortsätter rörelsen (i samma skåra) ett steg nedåt på följande siffra.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6971
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Någon som testade den runda räknestickan?

Inlägg av Teknikern »

Jag har länge tänkt skaffa detta lilla underverk räknestickan att ha som back-up och komplement i verkstan men det finns ju hundrafemtielva olika varianter av den så därför har jag tvekat att buda på någon. Det kanske tom. kan finnas någon här på EF som vill bli av med en för en rimlig peng?
Skriv svar