Inkompatibelt virverktyg/virtråd?

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inkompatibelt virverktyg/virtråd?

Inlägg av Marta »

Har köpt ett handverktyg för virning, Jonard Tools WSU-M 30 och en stor rulle virtråd som inte är kompatibla. I väntan på den stora rullen fick jag en mindre rulle tråd med en bit kvar och som har fungerat helt perfekt. Tråden från den stora rullen däremot går inte att vira, Den bara slits av. Det är denna tråd:
https://se.farnell.com/pro-power/500-30 ... dp/1202482
Tråden som funkar är fabrikat Vero System LTD.

Kan någon av Er som har god erfarenhet av virning bidra med något råd som kanske kan lösa problemet? Inser att jag torskat antingen 500m tråd, eller ett verktyg. Vill vara helt säker på det blir rätt när jag köper någotdera nytt.

Antingen att jag kan få tag på ett verkryg som funkar med tråden från PowerPro, eller mer av Vero-tråden. Jonard säljer också tråd, har inte provat men det är ju samma tillverkare som verktyget, men svindyr. Priset på skittråden har bumpats kraftigt sedan mitt köp såg det ut som nu idag.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Inkompatibelt virverktyg/virtråd?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skickar med mitt virverktyg med Mousergrejerna så får du se om det kanske fungerar. Senast jag virade var strax efter hunnernas härjningståg, så jag har ingen användning av det så du får det.

Just ja, Mouserpaketet kom idag.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Inkompatibelt virverktyg/virtråd?

Inlägg av Marta »

Tackar så mycket, då kan jag testa tråden med annat verktyg. Givetvis skall det returneras eller betalas, virverktyg kostar en hel del..

Ni som hjälpt till med tråd och vertyg behöver inte vara orolig för trassel med reklammationer. Det är min torsk helt och hållet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Inkompatibelt virverktyg/virtråd?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ingen nytta av det och har inte använt det sen 1988. Det tar bara plats i min lilla verktygslåda. Mitt FINA verktyg skänkte jag bort för länge sedan.
virre.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Inkompatibelt virverktyg/virtråd?

Inlägg av Marta »

Har jämfört trådarna lite mera nu. Den som går tungt i verktyget och slits av är mycket blankare än den som fungerar perfekt. Den senare verkar ha lite silveroxid redan från början, medan den nya är spegelblank. Den nya är även 10µ, ett skalstreck på mikrometerskruven, tjockare,

Efter att ha hanterats, dragits mellan fingrarna, funkar den nya oftast. Tycks behöva lite smörjning... Undrar om det finns en grad eller vasst hörn i verktyget som int är "inkört". Skall bli intressant att testa med ett beggat och väl inkört verktyg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Inkompatibelt virverktyg/virtråd?

Inlägg av Marta »

Nu är tråden testad med ett annat, väl "inkört", verktyg och det blir samma resultat. Det blir stopp och den slits av. Blir en fnurra där den lägger sig ovanpå och så tar det stopp. Har provat att trycka både lösare och hårdare, ingen skillnad.

Någon här som har en ide vad som är fel och om det finns någon lösning?

Förslag på tråd som garanterat funkar med en WSU-30M och som finns att få på en stor rulle med drägligt meterpris?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2324
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Inkompatibelt virverktyg/virtråd?

Inlägg av nifelheim »

skulle gärna prova den tråden.
om jag skickar dig några meter av min virtåd kanske du kan skicka ett par meter av din
så kan vi båda prova?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Inkompatibelt virverktyg/virtråd?

Inlägg av Marta »

Nu har jag ett annat virverktyg, WSU-30 utan M. Det funkar alldeles utmärkt med den aktuella tråden, liksom andra lite proffsigare saker som den testats med.

Slutsatsen, med reservation för spridning o.dyl.: WSU-30M == CRAP
Däremot fungerar WSU-30 utan M alldeles utmärkt.
Skriv svar