Köpa Oscilloskop USB

mindlight
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2010, 14:54:57

Köpa Oscilloskop USB

Inlägg av mindlight »

Är totalt grön och rätt rådvill.
Som vanligt så sitter jag och tittar på Aliexpress pga budgetskäl. Jag är fullt medveten om att Kina-grejer är av varierande kvalitet och att man får vad man betalar för så även om jag fattar att man får bra grejer när man köper ett Rigol så är min budget inte där. Jag inbillar mig att jag kan få ett med USB för 500-800kr.

Tittar bl a på ett Hantek 6022BL (https://www.aliexpress.com/item/32805438804.html) men även byggsatser som DSO138 (https://www.aliexpress.com/item/4001028680733.html).
Helst vill jag ha USB så att jag kan använda en bärbar dator som skärm. Inbillar mig att man har större möjligheter om man får signalen in på PCn.

Frågor
1. Är kvalitén okej för mina ändamål eller ska jag kolla i Europa / Sverige ist? Min budget är ju minst sagt blygsam och över en 800kr är jag inte jättesugen att gå.
2. Flera kanaler, vill jag ha det? Har jag fattat det rätt om jag säger att det används för att se flera signaler överlappande?
3. Finns det generella program (gärna GPL) som är bra och användbara för USB-oscilloskop eller är det extremt hårdvaruberoende?

Användningsområde
Jag har alltid önskat mig ett oscilloskop. Vad jag inbillar mig att jag ska använda det till är väldigt rudimentära saker som att se ifall 5V är stadigt 5V vid belastning eller om det är brus etc etc.


Min kompetensnivå
Har aldrig tagit mig längre än Ohms lag och kan inte riktigt detaljerna runt impedans. Byggde / "konstruerade" en autofire baserad på ett relä och en NE555 på 1900-talet. Bara så ni vet vilken låga nivå jag ligger på.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14177
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Köpa Oscilloskop USB

Inlägg av swesysmgr »

Köp Hantek om du faktiskt vill mäta något, där ingår riktiga prober och 20MHz Bandwidth; 48MSa/s är tillräckligt bra. Byggsatsens 200kHz 1MSa/s har nog mer värde i att den är rolig att bygga och se att den fungerar.

Ladda ner mjukvaran till PC-oscilloskopet först och testa att den fungerar på din dator och att du tycker gränssnittet är OK innan du köper det.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Köpa Oscilloskop USB

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick ett erbjudande från Elektor idag: JOY-iT

jag har lite svårt att se hur det där med USB-anslutning fungerar dock. Drygt €200 låter annars bra för tre instrument i ett.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Köpa Oscilloskop USB

Inlägg av Xoffis »

När jag gick i samma tankegångar som dig också med begränsad budget slutade det med ett Velleman kit på Kjell.

Har funkat fint för vad jag har behövt det till, men visst saknar jag att ha 2 kanaler ibland.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... -pc-p87174

Specsen går ju inte jämföra med det du länkade (hantek), men det är inte snordyrt och säljs i lokala butiker

Sedan verkar det vara lite bekymmer med drivers till Hantek ifall man googlar, och deras hemsida fungerar inte för mig och har en Copyright stämpel sedan 06?!

DSO138 är inget du vill ha enligt din beskrivning..

Funkar inte med USB! (kontakten sitter för "framtida" planer) har ingen funktion i dagsläget
Kräver extern ström och har ett udda DC jack så inga av mina vanliga väggvårtor passade...
Har legat å skräpat sedan jag köpte och byggde det...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Köpa Oscilloskop USB

Inlägg av Micke_s »

Hantek oscilloskopet ser vettigt ut för 850kr inkl postnords avgift.

Frågan är hur bra mjukvaran i pc:n är.
Finns visst 3:e part app också för det https://play.google.com/store/apps/deta ... cope&hl=sv

En Android platta så har man nog rätt så sjyst mobilt oscilloskop.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Köpa Oscilloskop USB

Inlägg av mAVRick »

Som av en händelse fick jag med ett Velleman PCSGU250 i ett paket jag köpte (där jag eg ville ha labbagget).
Jag är villig att skiljas från det om det är av intresse.
Skriv svar