Rigol 1054Z - händelsestyrd inspelning

grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Rigol 1054Z - händelsestyrd inspelning

Inlägg av grottan »

Är det möjligt att konfigurera ett RIGOL scope så att den startar inspelning först när en signal förändras? Har en signal som i vila ligger still men när data skall överföras kommer ett pulståg på 30-40 byte och därefter fortsätter viloläget.

Är nybörjare på Rigolscopet (ganska kassa manualer tycker jag) men de korta instruktionsfilmer jag sett visar alltid capture på ett kontiunerligt pulståg med någon störning eller så har man ett sope med oändligt mycket mer minne än 1054:an jag köpte specifikt för denna mätning

Det kanske är ett önsketänkade att det går göra på detta sätt, hur skulle ni erfarna Rigolrävar gjort för att fånga pulståget? Jag kan styra inom några sekunder när tåget kommer (kortläsare där man drar kortet) men samplingsminnet är ju fullt innan jag ens släppt "run" knappen :humm:
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Rigol 1054Z - händelsestyrd inspelning

Inlägg av H.O »

Standard förfarande på alla digitala skop.
Du sätter Trig Mode till Normal (eller Single om du vill fånga signalen en och endast en gång) och ställer in trig-nivån ungefär i mitten av den förväntade signalen. Vilar signalen på hög nivå väljer du med fördel fallande flank som trigger-type.

Om du inte är i behov av så mycket pre-trigger data (alltså vad som hände med signalen INNAN signalen uppfyllde trig-vilkoret) så kan du med fördel "flytta trigg-punkten" till vänster på skärmen med hjälp av ratten för Horizontal Position.

(Benämningarna ovan är från minnet så de kanske inte heter EXAKT så i verkligheten).
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Rigol 1054Z - händelsestyrd inspelning

Inlägg av grottan »

Får testa det, är så gammal att det var analoga katodstrålerör man höll på med när det begav sig. ;-)

Finns det någon bra instruktionsfilm etc på just Rigolskopen eller annan lathund utöver manualen
Skriv svar