Ultraljudstvätt, tidsinställning?

Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Ultraljudstvätt, tidsinställning?

Inlägg av Glattnos »

Jag köpte en 165W ultraljudstvätt på Kjell o Co: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 5-w-p40331
Den fungerar bra men man kan bara ställa in att den ska gå i max 480 sekunder. Kollade i bruksanvisningen för Biltemas ultraljudstvätt och det står samma där 90, 180, 280, 380 eller 480 sekunder.

Jag vill ju köra prylarna i alla fall en halvtimme eller liknande, annars blir dom ju inte rena. Nu måste jag gå och trycka på knappen hela tiden för att höja tiden till 480 innan den går ner till 0 och stannar. Jag hittar ingen inställning för om kontinuerlig drift eller liknande.

Varför är det så? Hur är det på era?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ultraljudstvätt, tidsinställning?

Inlägg av mrfrenzy »

Det kan ju vara så att någon komponent i maskinen blir för varm om den går kontinuerligt.
De billiga maskiner som säljs dimensioneras förmodligen för att precis hålla garantitiden och då vill man inte kosta på mer än nödvändigt.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Ultraljudstvätt, tidsinställning?

Inlägg av simply »

Köpte min på Klasse, kan ställa in lite stegvis (minns inte exakt) mellan 5 och 30min iaf.

Den verkar dock inte finnas där längre...
Och den har värmare också,men

Tapatalk'd with a OnePlus 6
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Ultraljudstvätt, tidsinställning?

Inlägg av Glattnos »

Min har också värme, vilket känns som ett krav. Ångrar att jag inte lämnade tillbaka den inom returtiden. Den är så irriterande att använda pga tidsinställningen att jag oftast låter bli.
Har någon tips på en som är bättre och går att ställa in längre tid på alt. kontinuerlig drift?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Ultraljudstvätt, tidsinställning?

Inlägg av JimmyAndersson »

Bara lite funderingar för att få en helhetsbild:

Vad använder ni för rengöringsmedel?
Vad rengör ni?
Testat så att de fungerar över huvudtaget, med tunn vanlig aluminiumfolie?

Har ni erfarenhet av ultraljudstvättar tidigare? (Tänker främst på att konsument-varianterna sällan kan få något helt rent på egen hand, utan de är mer som en extra hjälp när man löst upp det värsta själv.
Så de klarar inte att man slänger i nåt direkt från bilen om tanken är att delen ska se ut som ny. Skriver det mest ifall någon undrar.)

Jag har föregångaren till trådstartarens och den är utmärkt till bas-strängar (med fönsterputs), inte märkbar till glasögon (med diskmedel) och klart godkänd till förgasare (med Kjell&Co’s flaska) om man rengjort den lite själv först.
Men någon halvtimma har aldrig behövts. Max kanske 10 min när det varit svårt.

Men fråga Kjell&Co. De är alltid trevliga och duktiga.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Ultraljudstvätt, tidsinställning?

Inlägg av Glattnos »

Jag kör med Kjells eget tvättmedel och grejen är att i princip inget blir rent på 8 min(som är max-tiden man kan ställa in) men allt blir rent på 30-40 min. Den blir ju inte varm på 8 min heller så det krävs ändå 30 min för att den ska bli varm så då hade det ju varit klart om den kunde "ultraljuda" samtidigt, vilket den kan men bara 8 min innan den slår av. Det är förgasare och cykeldelar jag har kört i den.
Ultraljudstvätten på jobbet har kontinuerlig drift och i många Youtube-videor när dom använder mindre/billigare tvättar så brukar dom köra bra mycket längre än 8 min. Min erfarenhet är att det blir renare och renare ju längre man kör, så har man 30 min att göra annat så skulle man gärna låta den gå den tiden.

Men det är väl så att billiga tvättar varken är supereffektiva eller ämnade för kontinuerlig drift så det kan ju vara som mrfrenzy skriver, att den kanske inte håller garanti-tiden ut om den körs 30min i stöten varje gång.
Ska läsa manualen noggrannare innan köp nästa gång :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ultraljudstvätt, tidsinställning?

Inlägg av Glenn »

Kompisen laddar om ammo och köpte en tvätt på kjell för att tvätta hylsorna i, tror han hann byta den på garanti 3-4ggr innan han gav upp och köpte en proffstvätt, och firman som sålde den bara skrattade och sa att ingen tvätt för under 3000 är gjord för att använda så mycket som han gjorde.
Skriv svar