Varmluft lödstation

E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av E Kafeman »

Jag föredrar två lödpennor, före pincett, för avlödning om komponenterna är stora nog, 0402 och uppåt, om det finns nåbara lödytor på PCB eller på komponenten. Man får mer manöverutrymme.
Trodde från början att det skulle vara svårt med vänsterhanden men det gick bra. Viktigt för bra stadighet är att överhänget mellan handtag och spets är kort. Många lödpennor, även dyrare sådana, kan vara dåliga på den punkten.

För avlödning av vanliga motstånd i storlek 0201 har jag kvaddat en mejselspets genom att såga ett spår i den så att spetsen kan lossa komponenten på båda sidor samtidigt.
Ger kort spets-livslängd men använder den bara vid sådana jobb.
Har en liknande spets för JBC-penna men den är lite för stor och felvinklad om det är tätt mellan komponenterna. Den är däremot mycket praktisk att släplöda med då den håller mycket tenn.

JBC-spets
C210012 (datasheet)_Completa.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av ToPNoTCH »

thepirateboy skrev:Den här är riktigt bra https://eleshop.eu/quick-861dw-hot-air-station.html
Plus en på den...Har en själv och kan bara rekommendera.
Dom som tror att det inte är skillnad jämfört med en 858D eller liknande har uppenbarligen aldrig provat.

Jag har haft 4 olika blåsar och jag kan lova att det är som natt och dag.

Effekt och luftflöde är nyckeln.
Det billiga skräpet är synonymt med en lång och plågsam uppvärmningstid som är helt olik de värmekurvor som komponenttillverkarna säger man skall hålla sig inom.

E Kafeman har förklarat detta på ett mycket pedagogiskt sätt.
Självklart har luftflöde en påverkan. överförd värme = Effekt & Luftflöde.

Jag lovar att du blir nöjd med en Quick
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av GastonDeVille »

Glenn skrev:
GastonDeVille skrev:Något jag saknade på en tidigare arbetsplats var en lödpincett. Där lödde och reparerade vi till 90 % vanliga ytmonterade motstånd och kondensatorer. Men istället satt man och krånglade med två lödpennor och annat bröte. Väldigt irriterande och en massa tid går till spillo. Dessutom är det svårt att få ett snyggt resultat.
Tyvärr är de flesta lödpincetterna SKRÄP, men det klart att en pace eller liknande är ju helt klart användbar - och dyr.
Jag har ju turen att ha råkat få tag i bra grejer så ...
JBC PA120 tweezer_1.jpg
det går nästan löjligt lätt .
Och man har den andra handen fri för att manövrera pincetten eller lödtennet man råkar behöva.
PA1200-action.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av Glenn »

Ja, en JBC utgår jag ifrån att den fungerar bra, men kostar efter det.

..Påminner mej om att jag borde sätta ut min nästan nya welleman lödpincett med ett gäng extraspetsar på tradera, för den är just värdelös.
Skriv svar