Analys av små till mindre batterier

Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Analys av små till mindre batterier

Inlägg av Oh Qrap »

Har införskaffat en SkyRC MC3000 som jag tror har tagits upp i detta forum tidigare, detta är den uppdaterade modellen vilken har fungerat problemfritt för mig. Däremot är jag inte tillräckligt påläst för att kunna tolka alla resultat =/ Jag har alltså inget omättligt behov av att ladda batterier men att analysera är kul och intressant.

Ett exempel är dagens mätningar; 4st alkaliska AA/1.5V av olika märken laddas ur med 0.9A med 0.95V som minst tillåtna vilket resulterade i 864mAh/57:52, 1013mAh/01:07:45, 963mAh/01:04:25 och 997mAh/01:06:43.

0.9A är naturligtvis en ganska hög kontinuerlig urladdning för ett AA oavsett sort men målet är inte alltid att hitta optimala förhållanden så att säga. Det intressanta blir naturligtvis jämförbara data mellan olika produkter.

Efter att ha tappat ur batterierna enl. ovan steg voltvärdet för samtliga batterier från 0.95V till ca 1.3V och så ganska snabbt, säg under 1 minut tills de stabiliserat sig. Inte helt ologiskt men jag begriper det inte fullt ut och valde därefter att ladda ur det sämst presterande igen fast denna gång med 0.3A ned till 0.9V. Detta resulterade i ytterligare 540mAh/01:48:07 och denna gång gick det från 0.9V till 1.19V efter avslutad urladdning.

Hur begriper jag mig på detta bättre? =) Funderar på att knåpa ihop något med en 1.5V DC motor, möjligtvis med utväxling för att påvisa minskad effekt trots samma Volt.. typ kanske. Alltså låta olika batterier driva motorn och exempelvis låta den lyfta vikt för att istället visuellt påvisa batteriets kapacitet.

Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Analys av små till mindre batterier

Inlägg av 4kTRB »

Är det inte lättare med en glödlampa? Mer visuellt än så blir det väl inte?
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Analys av små till mindre batterier

Inlägg av Oh Qrap »

Har du någon bra idé på en 1.5V glödlampa då?
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Analys av små till mindre batterier

Inlägg av Oh Qrap »

Nu har jag knåpat ihop något, kalla det för en apparat är väl att ta i och särskilt användarvänlig är den inte ännu men var tvungen att testa. Det gick sådär, såhär mena jag:



Bild

Bild

Motorn är på 1.5V-3.V och utväxlingen är 1:60, motorn som följde med dreven var på 3V men går rätt tungt även då så den byttes alltså ut. Detta resultera i lite mekelimang för att få ihop det och för stunden är passformen ok men lite väl nära kortslutning. Ska fila lite på hållaren men ville som sagt först testa idén. Vikten är 45g vid detta test.

Nu har jag inte satt någon baseline men detta var med ett nytt AA1.5V alkaline, nästa steg blir att bygga för god repetition och sen ska jag klura ut någon måttstock.

Kul med loggningen, både APP och PC kan vara uppkopplade samtidigt. BMP filer (läs ; bild) kan tydligen exporteras till Excel, verkar helt magiskt och blir till att testa imorrn då jag inte har office på den vita. Vore smutt om även Open office hanterar detta men det orkar jag inte testa i afton.

Aja det är en dag imorrn-oh.
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Analys av små till mindre batterier

Inlägg av Oh Qrap »

Rackarns pillrigt att få ihop något för 1.5V =) Bytte utväxling till 1:288 för att få ut längre arbetstid på en bestämd längd men idén baktände. 1:60 hade gått bra men nu var det allehanda problem att få snurr på motorn någorlunda konsekvent, fick veva igång den med fingret och annat återkommande otyg. Hade sett över "växellådan" i omgångar men icke, skramla tillslut fram labbaggregatet och finlirade med inställningarna tills motorn gick på 1.5V-ish.

Ähum.. 1-1.5A för att sno runt några plastdrev utan last? Nu kunde jag i.a.f. se resultat före och efter jag svor åt dreven, vips var väl att ta i men snart var jag nere i 0.4-0.5A under samma förutsättningar. Men, allt är enorma strömtjuvar i dessa låga tal så trots att jag lödtenna fast arduino-spretar och kopplade direkt på batterihållare utan brytare så tappa den 0.3-0.4V. Testade Wagoklämmor, jag vet, bara för att det skulla ha varit smidigt och 1.5V blev plötsligt 0.6V :doh:

Känns som att jag får komma på något nytt, ska klura lite till =)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Analys av små till mindre batterier

Inlägg av arvidb »

Kul experiment! Dela gärna med dig om du kommer fram till att något batterimärke är särskilt bra/dåligt. :)

(Och om du säger/skriver "spänning" istället för "voltvärde" och "samma spänning" istället för "samma volt" så blir alla elnördar, inklusive jag, gladare. ;) Det är bara engelskspråkiga som använder samma ord för storheten spänning som för enheten volt. På svenska blir det ungefär som att prata om "hästvärdet" på en bil! :lol:)
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Analys av små till mindre batterier

Inlägg av metric »

Oh Qrap skrev:Har du någon bra idé på en 1.5V glödlampa då?
Lampor till den batteridrivna luciakronan är på 1,5V
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Analys av små till mindre batterier

Inlägg av Oh Qrap »

arvidb skrev:På svenska blir det ungefär som att prata om "hästvärdet" på en bil! :lol:)
Ska försöka tänka på det, rätt ska vara riktigt :)
metric skrev:Lampor till den batteridrivna luciakronan är på 1,5V
Ok, borde finnas på rea någonstans :tumupp:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Analys av små till mindre batterier

Inlägg av Klickmans »

Kan ha missat lite, men undrar vilken modell det är som syns på bilden.
Den som kan ladda 18650 (tror jag) med USB för inkoppling till datorn.

(den uppdaterade modellen)

Själv laddar jag med BT-C3100
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Analys av små till mindre batterier

Inlägg av Oh Qrap »

Det står på första raden i tråden =)

https://www.skyrc.com/MC3000_Charger

Trevlig makapär, enda kluriga jag har nu är ett den enl. specifikation ska kunna exportera csv-fil från PC som i sin tur går att importera i excel. Jag lyckas dock bara spara bmp vilken jag faktiskt lyckades lura in i excel men resultera bara i en massa tecken utan ordning oavsett formatering. Mejlade tillverkaren, Kina, och frågade hur det var tänkt. Fick faktiskt svar på någon dag trots det kinesiska nyåret som nalkas och bacillerna f.ö. där de bad om en video vilken de nu har fått. Med lite tur o bra väder har jag ett svar imorrn men gissar på nästa vecka.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Analys av små till mindre batterier

Inlägg av Klickmans »

@Oh Qrap

Ser det nu, Tack för länken.

Ser att den även har BT, får titta närmre på den vad mer den kan vid tillfälle.
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Analys av små till mindre batterier

Inlägg av Oh Qrap »

Köpte någon byggsats till fläkt idag som förvisso är tänkt för 3 spänning men gick iaf runt utan besvär på hälften ;)

Sen ville jag få tag på något externt att spara mätvärden, m.a.o. utöver laddaren utan att behöva betala fluke. En tachometer kan vara behändigt också för att slippa räkna hertz, hitta dock ingen med USB utöver kinabanditer i fight med postmord och beräknad leverans efter midsommar så denna fick duga.. kort & gott.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Analys av små till mindre batterier

Inlägg av Oh Qrap »

Sett att det finns test-prob till multimeter med inbyggt motstånd som aktiveras med en knapp, fiffigt men ett fixerat värde har sina begränsningar. Om jag istället kopplar via en potentiometer borde det kanske bli bättre, duger närmast billigaste eller något att tänka på?

Tänkte testa en 1kOhm med lödöron, finns exempelvis 300° eller tiovarvare(3600°).. spelar det någon större roll om målet är att pricka 100, 200, 300 o.s.v.. Brukar den ena eller andra hålla inställt värde bättre?

Vet inte vad använda för att switcha mellan med/utan motstånd men det ger sig, tips mottages dock tacksamt =)
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Analys av små till mindre batterier

Inlägg av larky »

Hur ansluter du skyrc 3000 till datorn?
testat:
http://www.nongnu.org/dataexplorer/
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Analys av små till mindre batterier

Inlägg av Oh Qrap »

Rent fysiskt är det USB, A till micro och sen SkyRC's egna program som heter MC3000 Monitor. Dom har ett annat som heter ChargeMaster vilket dom i samband skyltar med på hemsidan men det specar inte MC3000 så.. Kina =)

Dom tipsar själva i manualen om att det finns tredjeparts dock inget specifikt, så nej inte testat men vid tillfälle ska jag kika närmare på det. Tack för tipset!
Skriv svar