HP 8752A Felsökning

Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

HP 8752A Felsökning

Inlägg av Oskar »

Det här instrumentet är en kär kamrat i Skogslabbet och idag kom ett illavarslande felmeddelande:
"CAUTION NO PHASE LOCK: CHECK R INPUT LEVEL"
20200201_185403.jpg
Uppenbarligen någon av de interna signalerna, lokaloscillator till någon mixer eller så, en referens kanske, som fallerar. Man kan se att ingen normal mätning kan ske, instrumentet visar bara brus.
Min google-fu är för dålig, jag hittar ingen service manual. Vet någon vart man skall leta? Eller är det bara öppna lädret och köpa en från Ebay?

Efter att jag låtit instrumentet stå igång 10 minuter eller så, och efter en omstart, så försvann felet och jag kunde göra den mätning jag skulle göra utan problem. Skulle ändå vilja ha tag på en servicemanual, för något säger mig att detta kommer eskalera ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: HP 8752A Felsökning

Inlägg av kodar-holger »

Antar att du tittat här

https://www.keysight.com/en/pd-10000022 ... =SE&lc=swe

På Documentation-fliken under "Network Analyzer Service Guide" ser det ut att inte finnas någon PDF men klickar man på den så dyker den upp ändå. 510 sidor.

Bläddrade bara lite, kanske inte innehåller det du söker.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: HP 8752A Felsökning

Inlägg av Oskar »

Kräver att jag registrerar mig ..
Men, för 8752C har jag också lyckats hitta en servicemanual, dock inte för 8752A - som jag har. Har inte mer än rudimentär koll på vad som skiljer, men utvändigt ser instrumenten ganska olika ut, samt att C har option för upp till 6GHz, men A bara upp till 3GHz.
sc3
Inlägg: 173
Blev medlem: 10 januari 2011, 11:05:40
Ort: Umeå

Re: HP 8752A Felsökning

Inlägg av sc3 »

Få se, har du inte ganska kallt där du har instrumentet? Kanske bara är en oscillator som behöver tid på sig att få rätt temp. 10min tycker jag inte låter oroväckande att få ett äldre instrument att börja visa rätt.

Edit: tillägg
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: HP 8752A Felsökning

Inlägg av kodar-holger »

Man behöver inte registrera sig utan bara skriva in något slumpmässigt som ser ut som en mailadress.

Men det var ju inte rätt bokstav på slutet vilket jag inte observerade.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: HP 8752A Felsökning

Inlägg av Oskar »

Sc3:
Jag har instrumentet inomhus, vi har värme i huset här också :mrgreen:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: HP 8752A Felsökning

Inlägg av Magnus_K »

Kan ha hittat en på Electrotanya. Fungerar den här länken?
länk

Kan inte ladda ner den nu men det kanske är samma du hittat tidigare? Lite tvetydigt för dom kallar den "Service Manual", men förhandgranskningen tyder på en användarmanual.


Nej, det verkar vara samma som fanns på Keysights hemsida.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: HP 8752A Felsökning

Inlägg av Oskar »

Har lagt ut lite krokar, får se om jag kan få tag på en servicemanual. HPs dokumentation är förstklassig, vore roligt att få dyka ner i den.
Min favoritkanal på YT är "The signal path", där repas en hel del mätinstrument å, vore roligt försöka fixa nätverkaren själv.
Ja ni hör väl, jag är egentligen inte ledsen att instrumentet börjar strula ...
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: HP 8752A Felsökning

Inlägg av E Kafeman »

Det är något av ett standardfel på din nätverkare.
Vanligast är det bara en justering av sparade referensvärden för två PLL-kretsar så fixar det problemet.
Felet uppstår då det är fasta kondensatorer med kritiska värden som åldras. Felet kommer och går, kan vara temperatur-beroende men det blir alltid värre med tiden.
Det är SOURCE PRETUNE och SOURCE PHASE LOCK på A3 och A11 som man i första hand kollar.
Kan vara enkelt fixat eller kan det vara mer jobbigt.
I enklaste fallet räcker det med att följa några instruktioner som redan finns som menyval i maskinen för att spara ned nya korrigeringsdata till ett EEPROM.
Standardrekommendationen är dock att man börjar med att spara ned befintligt innehåll på EEPROM't för att kunna gå tillbaka till ursprungsvärden ifall man gör ett större misstag.
För att kunna skriva till eepromet måste man lyfta på huven och flytta en bygel för skriv-skyddet på ett instickskort.
Följ instruktionerna i servicemanualen för felsökning och rekalibrering. Ladda ned diverse service-manualer för 8752C och 8753C, de fungerar utmärkt till din 8752A vad gäller kalibreringsrutiner. Tror att HP aldrig tog fram någon särskild manual för 8752a, den är underordnad och inkluderad i 8752C. Samma gäller de olika optionens som fanns, stabilare referenser och utökade frekvensområden 3&6GHz och mycket annat, det finns hänsyn tagit till dessa olika varianter i manualen för 8752C.
Samma med 8753ABC som är en till stora delar samma maskin om än i flera delvarianter med och utan S-parameter-box diskett-station och uppgraderade processorer, manualen för 8753C täcker samtliga. 8753D och E skiljer lite mer i hårdvaran.
Börja med att göra test 45&48 enligt manual för någon av ovan nämnda nätverkarmodeller. Se även övriga tester och kolla i flödes-scheman hur det man evt justerar hänger ihop med föregående tester/justeringar. Det är inte så jättekomplicerat egentligen. Är mera som en servicevänlig gammaldags radio med lite mf-filter och lokaloscillatorer. Inget konstigt men man kan skruva bort sej fullständigt om man börjar justera kretsar i fel ände.

Bifogar manual för 8752C där aktuella testen finns på sidan 125 men ladda ned service-manualer för olika 8753 där det finns flödes-beskrivningar för djupare felsökning och bättre förståelse och mer bilder och system-beskrivningar och hur du sparar ned innehållet i eeprom.
På Keysights forum har denna typ av fel diskuterats flera gånger och urprunglig designer av dessa PLL-kretsar deltar i bland i forumet och svarar på frågor.
Jag har rätt mycket service-material nedsparat men orkar inte sortera vad som är vad och det mesta finns fortfarande på Keysights hemsida samt på många andra ställen.
Söker du lite mer udda data kan det hittas på ställen som http://ftb.ko4bb.com/getsimple/index.php?id=manuals där du skriver 8752 eller 8753 i sökfönstret.
HP 8752C Service.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: HP 8752A Felsökning

Inlägg av Oskar »

Tack så mycket E kafeman!
Jag skall snarast börja grotta ner mig i manualen. Låter ju väldigt rimigt att felet är det du säger, eftersom det försvann efter en stunds uppvärmning.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: HP 8752A Felsökning

Inlägg av Oskar »

Jag hittade ju och har sparat eeprom dumpar för 8752A som någon lagt upp, men egentligen borde jag ju som du säger, spara innehållet i mina - för att få med konstanter unika för mitt instrument. Synd bara att jag inte äger någon läsare/programmerare :(
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: HP 8752A Felsökning

Inlägg av E Kafeman »

Börja med att göra de olika inbyggda testerna utan att låsa upp skrivskyddet så kan du av detta förhoppningsvis få koll på hur komplicerat problemet verkar.
Om det är som jag tror är det knappast ett fel på instrumentet, det är mer en standardmässig kalibrering av något som nu är på gränsen att spåra ur.
Om man kan förvissa sej om att det är bara dessa kalibreringskurvor som är fel hade jag nog vågat öppna skrivskyddet utan att ta backup, och lägga in just dessa nya värden.
Det finns rätt mycket jox på minnet som är unikt för din nätverkare så andras kopior kan kanske användas om man sedan gör fullständig kalibrering, men jag har i bakhuvudet någon som gjorde så och sedan hade mycket problem att få igång maskinen.
Läsare för standard eeprom borde finnas någon som har i din närhet eller är det billigt på AliX.
Man kan skriva av minnet för hand :) . Om jag inte minns fel så går roa sej med PEEK och POKE direkt i nätverkaren, dvs knacka in en minnes-adress och få hexvärdet visat och ändrat. Somliga hackade sina HP-nätverkare på det viset för att uppgradera med mjukvarubaserade optioner.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: HP 8752A Felsökning

Inlägg av Oskar »

Kollat runt lite och det verkar ju som om man borde klara detta med exempelvis en av varianterna av MiniPro TL866, de finns det en uppsjö av på EBay, AliX.
Så, utan att lyfta bygeln under huven kan man köra testen utan risk? Jag borde ju kolla konstanternas värde före, men det antar jag man kan få upp en lista på skärmen via någon av servicemenyerna. Måste läsa mer av manualen....
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: HP 8752A Felsökning

Inlägg av E Kafeman »

Ja så länge skrivskyddet sitter på kretskortet kan man inte fördärva något via testerna i de olika menyerna. Tro mej, jag har försökt :D
Tvärs om kan det vara nyttigt att köra några extra tester och försöka förstå vad testen utför och om resultatet är det förväntade.
Hygglig signalgenerator och spektrumanalysator behövs för en del av testerna.
Du kan i vart fall lyfta på huven och kolla damm-situationen, byta filter om det ens finns kvar. Det smular bort i en del av dessa maskiner och utgör inte längre något damm-hinder. Jag brukar använda glest damm-sugar-filter, tror det är denna sorten: https://www.biltema.se/hem/stadning/dam ... 2000020294
Att rensa upp gammalt damm kan förlänga livet på maskinen avsevärt.
Somliga byter fläkten och dess infästning till något mer stillsamt och upphängt avvibrerat i gummibälg. Mer drastiskt så kan man hänga på flexibelt ventilations-rör och flytta fläkent då luften blir väldigt torr och varm om man sitter i ett labb med dålig ventilation och för min del så tycker jag det ständiga fläktbruset är jobbigt. Förslag på slang: https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventila ... 2000031439
Ej dokumenterat men ofta behöver bildskärmen justeras för bättre fokus och ljusstyrka när huven ändå är öppen, alternativt byta till LCD om skärmen är utbränd. Finns färdiga kit.
Det var en av de stora fördelarna med 8753 relativt 8752, att den hade separat VGA-utgång så man enkelt kunde koppla in en extern bildskärm.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: HP 8752A Felsökning

Inlägg av mankan »

Har lite dålig koll på skillnaderna mellan 8752 och 8753 men rekommenderar absolut att du ska spara undan EEPROM med dina kalibreringsdata, inte någon annans. Det kan skilja mycket. Jag har själv gjort det misstaget på min 8753D när jag misslyckades med mjukvaru-uppdatering. Jag har fortfarande inte kunnat återskapa alla kalibreringsdata efter som ett av kalibreringstesten misslyckas av någon mystisk anledning och då skriver skräpdata i EEPROM. Jag köpte denna, har varit riktigt användbar. Just den här säljaren kan jag inte rekommendera då grejerna ändå skickades från Kina och inte UK som det står.

VGA på 8753, nope nån konstig 24-25kHz RGB är det så vilken monitor som helst funkar inte.
Skriv svar