Analys av små till mindre batterier

Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Analys av små till mindre batterier

Inlägg av Oh Qrap »

Idag gick det segt, hämtade upp en ny lödkolv och tänkte att jag kunde väl provelda den lite.

M12 SI-0 / naken

Bild

Inget gick väl som det skulle framför kameran, planen var att filma uppvärmningstiden och för att ha full kontroll preppa jag med två tempsonder. Den där Igrill höll sig inte till sanningen över någon av dom trots två försök med svalnande temp emellan =/ Anledningen till denna var möjligheten att se resp. temp för sig, tillsammans och i en graf men det var ingenting värt i slutändan. Jag verifiera temperaturen därefter mot en tångmultimeter med temp.prob, dock ingen max.temp..

Men men, de hotar med 90W/400°C och det har jag ingen anledning att misstro, 2mm fultenn/egenvikt om något gram smältes av under 30 sekunder från start i rumstemperatur.

Om jag inte hinner med nytt filmklipp kommer det påminns upp några bilder på eländet under söndagen.
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Analys av små till mindre batterier

Inlägg av Oh Qrap »

Vad är rimligt motstånd vid "normalbelastningstest" av olika batterier? Skaffade en enkel analog batteritestare eftersom jag inte fann någon röd tråd i att kontrollera komponenter. Den tog dom vanligaste hushållsbatterierna och nu har jag inte alla värden i skallen men för:

AA 8.2Ω (skruvade isär och dubbelkollade resistorn vilken var på prick 8.2Ω så det var bra specifikt i.a.f.)

PP3/9-volt 500Ω (RMS'n dansade runt strax under)

Youtube tyckte 100Ω var vedertaget vid liknande test av AA.

Något tips på någon logik?
Skriv svar