Leta spänningsfall kan vara klurigt i fordon.
Vad tror ni om denna "The Hook" från https://www.powerprobe.com
https://www.google.com/search?q=powerpr ... oQ_AUICSgE
Leta spänningsfall
Leta spänningsfall
Senast redigerad av Dingrot 27 november 2019, 08:24:33, redigerad totalt 1 gång.
Re: Leta spänningsfall
Det är en utmärkt metod att lära sig.
Istället för att betala $400 kan man bygga det själv med en multimeter, en halogenlampa och en strömbrytare.
Istället för att betala $400 kan man bygga det själv med en multimeter, en halogenlampa och en strömbrytare.
Re: Leta spänningsfall
Ja det var min första tanke också. Att mäta "på längden" med multimeter om man kopplar ur och leder ström i kretsen. Multimetrar är ju suveräna att mäta spänning utan att belasta.
Men nu har de köpt en "Hook" här på jobbet. Jag tycker den verkar lite omständig. Vad vinner man egentligen ?
Samtidiga mätningar argumenterar de för i instruktionsvideon men de är väl beräknade, framräknade.
Men nu har de köpt en "Hook" här på jobbet. Jag tycker den verkar lite omständig. Vad vinner man egentligen ?
Samtidiga mätningar argumenterar de för i instruktionsvideon men de är väl beräknade, framräknade.
Re: Leta spänningsfall
Jag har använt föregångaren, den är faktiskt jättesmidig. Kan ge ett exempel:
Säg att du har en bränslepump som inte snurrar. Pumpen råkar vara lätt att komma åt i baksätet så du börjar där och slipper leta fram ett schema på var reläet sitter.
Koppla din "Hook" till batteriet med klämmorna.
Anslut spetsen till jord på bränslepumpen, den visar jord. Tryck på knappen för att belasta så ser du om det blir spänningsfall eller om jorden är bra.
Om jorden är bra så kopplar du spetsen till plus på pumpen
Tryck på plusknappen
Om pumpen inte snurrar eller drar alldeles för mycket ström byt pump.
Om pumpen snurrar har du fel i plusmatningen, gör mätning på plusledningen och se om den har någon spänning utan belastning (när startmotorn går) eller är helt död.
Då vet du om du ska felsöka kabeln eller gå vidare till reläet.
Säg att du har en bränslepump som inte snurrar. Pumpen råkar vara lätt att komma åt i baksätet så du börjar där och slipper leta fram ett schema på var reläet sitter.
Koppla din "Hook" till batteriet med klämmorna.
Anslut spetsen till jord på bränslepumpen, den visar jord. Tryck på knappen för att belasta så ser du om det blir spänningsfall eller om jorden är bra.
Om jorden är bra så kopplar du spetsen till plus på pumpen
Tryck på plusknappen
Om pumpen inte snurrar eller drar alldeles för mycket ström byt pump.
Om pumpen snurrar har du fel i plusmatningen, gör mätning på plusledningen och se om den har någon spänning utan belastning (när startmotorn går) eller är helt död.
Då vet du om du ska felsöka kabeln eller gå vidare till reläet.