Labb-kablar bnc-bnc, RG223 eller liknande, var köpa?

Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Labb-kablar bnc-bnc, RG223 eller liknande, var köpa?

Inlägg av hcb »

Då provar jag igen:

1- Ja, självfallet. Jag tipsat om Wimo (som dock inte verkar ha RG223, men väl andra kablar i olika dimensioner).
2- Jag kan inte på rak arm säga någon som erbjuder kablage olika kvalitetsnivåer. Dock borde det finnas, det vore nästan otänkbart annars. Men "kvalitet" är svårt att sätta siffror på, så återigen är frågan vad du vill uppnå.

Eftersom du inte kan berätta vad det är du skall ha kablaget till är det svårt att ge några mer substansiella råd än de du fått.

- undvik no-name-kontaktdon även om de skiner fint; gamla oxiderade silverdito är nästan alltid bättre
- berätta vad användningsområdet är
- se upp med att antalet i/urtagningar av kontaktdonen kan vara en begränsande faktor, det finns en anledning till att det finns "connector savers" (eller vad nu termen är) för dyrare utrustning. xxargs har tidigare berättat om glapp i BNC-kontakter efter förfärande få till- och frånkopplingar tror jag.
- varför RG223?
- varför BNC?
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: Labb-kablar bnc-bnc, RG223 eller liknande, var köpa?

Inlägg av Hans3mmr »

mankan skrev:Tja, du ställer ganska luddiga frågor så svaren blir därefter. Du vill inte ha det sämsta men ska vara "bra och billiga". Vad är ditt mått på bra (dvs svar på hcbs frågor) och vad är billigt i din mening?

Jag vill, nu modifierat efter era svar på mina luddigheter, bara veta något mycket enklare:

Fråga:
Finns det nån som säljer färdiga kablage med rg223 och bnc ha-ha?
I olika längder. För att använda i mitt lilla hemmalabb. DC - 300 MHz.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Labb-kablar bnc-bnc, RG223 eller liknande, var köpa?

Inlägg av gkar »

Utan att svara på din fråga så kan jag tycka att labbkablar ofta är mer lämpliga i RG400 istället för RG223.
RG 400 är svåra att hitta färdigmonterade däremot hos dussinfirmorna, med Huber Suhner tillverkar åt dig om du vill.

RG400 är smma sak som RG223, fast med PTFE hölje och solid PTFE innerdielektrikum istället för skum. Ofta är det samma kontakter som används.
Dessa håller bättre, blir inte smutsiga, tål klämningar. Dock aningen högre loss, vilket inte brukar spela så stor roll. Fungerar till 6GHz om man verkligen vill, men under 1GHz är mer lämpligt om man vill vara stabil.
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: Labb-kablar bnc-bnc, RG223 eller liknande, var köpa?

Inlägg av Hans3mmr »

gkar skrev:Utan att svara på din fråga så kan jag tycka att labbkablar ofta är mer lämpliga i RG400 istället för RG223.
RG 400 är svåra att hitta färdigmonterade däremot hos dussinfirmorna, med Huber Suhner tillverkar åt dig om du vill.

RG400 är smma sak som RG223, fast med PTFE hölje och solid PTFE innerdielektrikum istället för skum. Ofta är det samma kontakter som används.
Dessa håller bättre, blir inte smutsiga, tål klämningar. Dock aningen högre loss, vilket inte brukar spela så stor roll. Fungerar till 6GHz om man verkligen vill, men under 1GHz är mer lämpligt om man vill vara stabil.
Detta var intressant.

Jag börjar komma fram till att jag har två lite olika behov:
1. Ett antal korta kablar som ska sitta permanent: typ mellan referensoscillatorn och AWGn. Dessa bör jag nog fixa själv, så längderna blir idealiska.
2. En samling labbkablar. 50, 100, 150 cm? 50ohm, BNC ha-ha.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Labb-kablar bnc-bnc, RG223 eller liknande, var köpa?

Inlägg av gkar »

Jag letar ofta kablar med mycket loss i labbsammanhang då det ofta ger lägre frekvensrippel tack vare lägre Q i transmissionsledningen. Nu är det inte många tillverkare som skryter med Hi-loss kablar, men man kan sikta in sig på tunna kablar, så finner man.

Om så, kolla digikey och hand formable, de kostar ett par hundra sek / meter ink kontakter.t.ex.:
https://www.digikey.com/product-detail/ ... ND/2683941

RG 400 köpte jag en 100m rulle av samt passande kontakter, det räcker en stund.
Dock behöver du köpa Suhners krimptång som har metriska dimensioner. Tänger för RGxxx fungerar inte. Tången kostar 2000 + moms eller något ditåt. Monteringen av konakterna är ett litet pyssel då kabeln är lite småträlig att skala.
Skriv svar