Mastech multimeter justering.

Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Mastech multimeter justering.

Inlägg av Andy »

Har en Mastech MS8217 multimeter som behöver en kalibrering men har inte lyckats hitta info på den. Har öppnat den och konstaterat att det finns många ”pottar” att skruva på och ingen är märkt med någon funktions hint. Vill helst inte köra trail&error, i många fall ska inställningarna göras i en viss ordningsföljd annars blir det inte bra.
Någon som har eller vet var man hittar nödig information? :)
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mastech multimeter justering.

Inlägg av Nerre »

Kalibrering betyder att man mäter kända referenser och kontrollerar att den visar inom feltoleranserna.

Det du beskriver är (som rubriken säger) en justering. Men en digital multimeter ska knappast behöva nån justering.

Börja med att kalibrera den för att se om den behöver justeras.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Mastech multimeter justering.

Inlägg av Andy »

Den ligger utanför spec. på DC-volt och Ohm, övriga är ej kontrollerade än.
Kan ju vara så att det bara är en pott som ska röras t ex ref. om man bara kan identifiera vad man skruvar på.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mastech multimeter justering.

Inlägg av Nerre »

Ligger den utanför spec är det nog troligare att nåt gått sönder än att den behöver justeras. När jag jobbade med provning förut så kalibrerades alla våra instrument årligen (både analoga och digitala) och det var extremt sällsynt att nåt hamnat utanför specarna utan att det gått sönder.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mastech multimeter justering.

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev:Kalibrering betyder att man mäter kända referenser och kontrollerar att den visar inom feltoleranserna.

Det du beskriver är (som rubriken säger) en justering. Men en digital multimeter ska knappast behöva nån justering.

Börja med att kalibrera den för att se om den behöver justeras.
Vete fanken, vi får ibland tillbaka instrument från kalibrering med lappar typ "10% för lågt värde på område XXX", vi har tex en
gammal fluke multimeter som har ett sådant märke, och instrumentet man mäter ESD-ytor har fått mer och mer missvisning
vid varje kalibrering de tre senaste gångerna så där krävde jag faktiskt (då jag råkar vara ESD-ansvarig) att få köpa ett nytt
instrument precis innan semestern.. hopplöst att räkna om värdet hela tiden, och dessutom vet man ju att det driver..

Nu är jag inte instrumentansvarig så jag vet inte om inte dessa instrument kunde justeras eller om man helt enkelt inte köper den tjänsten.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Mastech multimeter justering.

Inlägg av Andy »

Där det finns justeringsmöjlighet har man en gång när instrumentet blivit tillverkat ställt in de olika mätområdena efter den spec som anges för instrumentet. Detta görs för att toleranser på ingående komponenter gör att det är omöjligt att hamna rätt utan att behöva använda extremt dyra komponenter. När komponenterna åldras sker en avdrift på komponentvärden vilken man då oftast kan korrigera på samma sätt som när instrumentet var nytt.

Ingen komponent behöver ”ha gått sönder” bara för att man har fått en missvisning.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Mastech multimeter justering.

Inlägg av Andy »

Ingen som har någon info?
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Mastech multimeter justering.

Inlägg av Platis »

Jag tror inte det är några konstigheter att luska ut vad som är vad om du öppnar upp den och tar en bild. Förutom att dom flesta multimeterkretsar är uppbyggda på rätt så liknande sätt, så är det, bereonde på spec relativt få olika multimeterchip som används. Även om det bara är en svart blobb så ser man ofta på kopplingen vad det kan vara för chip och kan dra slutsats där ifrån.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Mastech multimeter justering.

Inlägg av Andy »

Framsida och baksida av kortet.
Displayen vill jag inte ta bort, det är riskabelt. :oops:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Mastech multimeter justering.

Inlägg av Platis »

En snabb gissning!
VR1=Vref, justering av referensspänningen för A/D omvandlingen
VR2=AC
VR3=justering av kapcitansmätningen, utom minsta området
VR4= temp eller (T)RMS justering :humm:

Är troligtvis ett FS9721 chip, söker du på detta så bör du få fram ett datablad el schema!
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Mastech multimeter justering.

Inlägg av Andy »

Tusen tack, det verkar lovande!
:)
Skriv svar