Sida 1 av 1

Dremel 4000 Fartkontrollen skenade! Triac?

Postat: 14 juni 2019, 19:37:35
av JimmyAndersson
Jag satt i lugn och ro och höll på att kapa/slipa bort en mutter med min Dremel 4000.
Använde förlängnings-axel och körde på strax över lägsta (5000 RPM).

Helt plötsligt så sticker varvtalet upp till max! (35000 RPM) !!

Jag hinner tänka ”shit, nu åkte nätspänningen upp” och kastade mig efter stickkontakten. (Jag sitter ute, så inga lampor eller annan elektronik i närheten.)

Men det var 230V i skarvsladden.
Startade försiktigt igen och skruvade på hastighetsreglaget, men ingen skillnad.
Fullt ös hela tiden...


Finns det ingen säkerhetsfunktion för sånt här på en Dremel?????

Visst, jag hade visir, men ändå... Det är ju inte okrossbart och man blir ju lite rädd just när det händer.


Vad är det troligast som gått sönder i maskinen?


Mummel...
Så nu får jag inte bort muttern till gräsklippar-hjulet ändå. (Den bara snurrar och varken vinkelslip eller avdragare får plats.)
Mummel.... :roll:


Edit:
Lade till ”Triac” i rubriken.

Re: Dremel 4000 Fartkontrollen skenade!

Postat: 14 juni 2019, 19:39:46
av Henry
Kortis i triacen är mina fem, inget extremt ovanligt men än dock kanske inte något man förväntar sig på en Dremel.

Re: Dremel 4000 Fartkontrollen skenade!

Postat: 14 juni 2019, 19:51:16
av hummel
Slutade även strömbrytaren att fungera på maskinen?

Re: Dremel 4000 Fartkontrollen skenade!

Postat: 14 juni 2019, 20:00:27
av JimmyAndersson
Strömbrytaren fungerade.
Att jag ryckte ur sladden var för jag inte ville röra Dremeln för säkerhetskull.

Tack Henry!
Bra tanke. Men som sagt, en Dremel.. De är ändå inte lågbudget-skräp precis.



Jag fick just bort muttern. Satte kaptrissan i skruvdragaren av ren desperation och nötte bort tillräckligt för att kunna vrida sönder muttern med en polygrip. Det var bara de två yttersta gängorna på skruven som var hela. Resten var metallgröt. Jaja, där får det bli en gängstorlek mindre.

Re: Dremel 4000 Fartkontrollen skenade!

Postat: 9 juli 2019, 01:41:47
av JimmyAndersson
Äntligen har jag hunnit plocka isär Dremeln.

Det var mycket metall-damm i den...

Ganska trevlig konstruktion ändå.
Enorm motor och litet fyrkantigt kretskort bakom.

Triac’en borde vara en SMD-komponent med följande märkning:

ST
3560
7PAAW048

Jag hittade den här pdf-filen:
https://www.st.com/resource/en/datasheet/bta08.pdf

Men vet inte om det är rätt...
Och vilket av namnen?
Kapslingen är nog iallafall en”DPAK”, med eller utan tvåa.

Re: Dremel 4000 Fartkontrollen skenade!

Postat: 9 juli 2019, 23:41:16
av JimmyAndersson
Glömde en detalj:
Mittenbenet är inte är lött. (Det är mycket kortare än de andra benen.)
Däremot är kylflänsen lödd, vilket nog agerar tredje-ben.

Så.. vad kan det vara för typ av triac?

Re: Dremel 4000 Fartkontrollen skenade!

Postat: 10 juli 2019, 00:06:26
av Henry
Mittbenet på alla sådana här kapslar är alltid kopplat till tabben och baksidans kylyta då det är samma men med mitt benet aningen upphöjt, enda undantaget är om den är isolerad med svart epoxy eller internt för då är de inte i kontakt med varandra.

D2PAK och DPAK så är den första den normalstora typ TO-220 kapseln med avhuggen tab och SMD medan den andra är en aningen mindre storlek, SMD (D2PAK) eller hålad (I2PAK) kan man få till vilka som helst även om SMD onekligen är dominerande och vad dessa kapseltyper egentligen var gjorda för.

Re: Dremel 4000 Fartkontrollen skenade!

Postat: 10 juli 2019, 13:30:22
av JimmyAndersson
Aha! Då är det en DPAK som sitter på kortet. Ett steg närmare rätt komponent. :idea:

Tack! :)

Re: Dremel 4000 Fartkontrollen skenade! Triac?

Postat: 24 juli 2019, 03:33:17
av JimmyAndersson
Nu tog jag tag i det här igen.
Och nu vet jag vad det är för triac:

https://www.st.com/resource/en/datasheet/t435.pdf

T43560
Order-nr: T435-600B-TR

Så...
600V
4A
Snubberless
Sensitivity: 35mA
DPAK

Länk till köpes-tråden:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 11&t=95704

Re: Dremel 4000 Fartkontrollen skenade! Triac?

Postat: 9 oktober 2019, 05:10:24
av JimmyAndersson
Nu har jag bytt triac, men nu händer ingenting. Som om sladden är urdragen... :doh:

Har öppnat och kollat allt 4 gånger och lött om allt.
Tyvärr är det väldigt trångt och nästan omöjligt att mäta med spänning.
(Powerknappen är en liten mikrobrytare... Och så har den ju kolborstar som hålls på plats med chassit. Kretskortet på ca 25x25mm står på tvären bakom poten. Som gjort för att få minst en stöt.)


Tips?

Funderar nästan på att köpa en ny.
Får se.


Bah... :wall: