Hur funkar en RMS-voltmeter?

tomas.paal
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 maj 2019, 12:33:10

Hur funkar en RMS-voltmeter?

Inlägg av tomas.paal »

Har en RMS-voltmeter som jag ärvt av min pappa, som var gammal KTH-ingenjör E. Jag förstår att den mäter Root-Mean-Square-värdet hos en variabel spänningskälla, men hur funkar den egentligen??
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur funkar en RMS-voltmeter?

Inlägg av danei »

Som en helt vanlig multimeter. Det är hur den tolkar växelspänningar som avviker från sinus som varierar en del mellan olika instrument.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur funkar en RMS-voltmeter?

Inlägg av Nerre »

Njäe, om det är TrueRMS så är de mer avancerade, då ska den även klara av t.ex. icke sinusformer.

En vanlig multimeter mäter likriktat medelvärde men skalan är omräknad för sinus RMS (så den visar fel på alla kurvformer som inte är ren sinus).

Antagligen samplar man med relativt hög frekvens och räknar fram RMS.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hur funkar en RMS-voltmeter?

Inlägg av Micke_s »

Sampla snabbt. De lär sampla 10x märkt bandbredd.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Hur funkar en RMS-voltmeter?

Inlägg av nifelheim »

En bild säger mer än tusen ord :)

Det skulle vara ett vridjärnsinstrument dom som visar True RMS men går inte så högt i frekvens.
En äldre metod för hög precision och bandbredd var att helt enkelt mäta uppvärmningen av ett termoelement.
I moderna enkla DMM'er med TRMS mätning sker ofta kvadrering och kvadratrot analogt,
vilket gör att dom får en starkt begränsande crest faktor, dvs. förhållandet mellan toppspänning och RMS värde.
Även en "dyr Fluke" klarar kanske bara 3 eller 4 gånger så hög topp spänning som RMS spänningen sedan börjar det spåra ut :)
Dom mäter alltså helst sinusvåg med distorsion, och på en 5%PWM signal blir det inte så bra.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur funkar en RMS-voltmeter?

Inlägg av Nerre »

Skriv svar