Nu har jag fått hem de två hurtsar jag beställt, bägge av modellen med 9 lådor. Jag har fortfarande inte fyllt de med prylar så det här är mina initiala intryck.
Plåten är lite tunnare än i skåp av dyrare fabrikat (men hurtsen väger ändå nästan 60kg), lådorna går nog inte att belasta lika mycket och känslan i utdragskenorna är inte lika tillfredställande men priset är
typ 1/5 till 1/10 så jag förväntar mig inte kvalitet i paritet med de dyrare fabrikaten. Visst kan man leta begagnat men de är oftast slitna och så får man liksom ta vad som finns (eller leta/vänta i evigheter).
Det finns inga justerbara fötter, de har en påskruvad sockel (de är alltså inte helt släta i botten).
Sockeln går att ta bort och jag kan tänka mig att det skulle gå bra, lite beroende på hur mycket man tänker lasta i lådorna, att använda de då tillgängliga hålen för fötter om man vill.
Det finns gängade (M6) pressmuttrar (eller om de möjligen är svetsade) i bakstycket tänkta för infästning av andra detaljer i sortimentet, jag använder de nog till att skruva ihop två hurtsar rygg mot rygg.
Lådorna går att dra ut i sitt fulla djup vilket är bra.
Det finns någon typ av "snäpplås" i lådans stängda läge.
Det finns ingen spärr som hindrar att man öppnar flera lådor samtidigt. För en fast monterad hurts som den här ser jag det som en fördel.
Lådorna har inga som helst spår, hål eller liknande för att montera avdelare etc.
För den som förväntar sig kvalitet typ Lista/Garant etc för 1/5-1/10 av priset så uppfyller nog inte dessa de förväntningarna, men för den som har något rimligare förväntningar så tror jag detta är en av de mer prisvärda kompromisser jag stött på. Jag får återkomma när arbetsbänken är färdigbyggd och det hamnat lite "bråte" i lådorna.
Exempel: Lista-hurts med 9 lådor (inklusive inredning om jag läser rätt), $2043
https://www.listacabinets.com/series-ca ... p-288.html