Köpråd Labbaggregat

Användarvisningsbild
Sluggo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 september 2006, 19:20:46
Ort: GBG/Sthlm
Kontakt:

Köpråd Labbaggregat

Inlägg av Sluggo »

Det börjar bli dags att skaffa ett labbagg hem och börja lattja med lite småelektronik (typ arduino).
Har spanat på Kjells varianter lite, 0-30V, 5A bör räcka tänker jag. Hade önskat dubbla utgångar, men har en stram budget (Under 1000:-), så får nog vänta med den lyxen.
Detta är på rea nu (999:-): 44309 -Någon som testat det? Är det något att ha? Är 999:- ett klipp för ett sånt labbagg?

Har sett många rekommendera 44801, men det är ett switchat agg, vilket jag samtidigt har hört att man ska undvika?
Finns ett tredje alternativ också: Lavolta, som har fått goda recensioner på eBay bortsett från högt fläktljud. Risken med utlandsköp (garantier etc) gör att jag tvekar på den ändå..

Vad skulle ni rekommendera en nybörjare?
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av kabelhaerva »

Jag har staplat två stycken sådana här på varandra och de duger gott för att labba med.
https://www.ebay.com/itm/CPS-3205II-Lab ... SwHNtciF8u

Köpte mina för 3-4 år sedan och de har fungerat utmärkt åt mig som mest använder 3V3, 5V, 12V och 24V. Fläktlösa så inget oljud och har hållit sig stabila även med större last.

Med tanke på prisbilden kan det kanske vara värt att köpa två ifall man i någon olycka skulle sabba den ena.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av Janson1 »

Ja detta duger gott som första aggregat...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

kabelhaerva skrev:Jag har staplat två stycken sådana här på varandra och de duger gott för att labba med.
https://www.ebay.com/itm/CPS-3205II-Lab ... SwHNtciF8u
Jag har ETT sådant och har kört 24V linjärmotorer och matat Arduinokort.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av vaxfan »

Enda nackdelen med båda varianterna från Kjelle är att det går bara att ansluta med banankontakter.
Det går inte att använda lösa trådar.

Om du har ett oscilloskop så ska du testa att den inte överskjuter spänningen vid påslag.
Risken finns annars att en känslig ansluten last blir ledsen av överspännning vid påslag.

Annars ser de ut att vara helt ok som första nätagg.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av Berrabongo »

Ligger ett Manson/Velleman på Tradera

https://www.tradera.com/item/340198/344 ... m-category
Foppson
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 december 2018, 14:34:06

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av Foppson »

Jag byggde ihop ett agg för ett tag sedan med 2st 60v switchade 350w agg och en DPS5015, fungerar förvånansvärt bra, finns lite tester på nätet för DPS-modulerna så man kan få en aning om hur mycket rippel det är på utgången. För mina ändamål spelade det ingen roll.

Tror jag inte betalade mer än 1500kr totalt med kapsling och övrigt så som intag, särkingshållare och sådant.

.
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av Sijoh »

Jag har också ett sådant labbagg från Kjelle, änsålänge har det fungerat klanderfritt på de små amatörmässiga experiment jag kört genom den. Har tillochmed testat att styra genom datorn och det fungerar det med, men var ingen direkt livsomvälvande erfarenhet. Utspänningen aktiveras manuellt efter påslaget så den bör vara rätt säker mot överskjutande spänning vid uppstart, men det är inget jag mätt på.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av Glenn »

Sluggo skrev:Det börjar bli dags att skaffa ett labbagg hem och börja lattja med lite småelektronik (typ arduino).
Har spanat på Kjells varianter lite, 0-30V, 5A bör räcka tänker jag. Hade önskat dubbla utgångar, men har en stram budget (Under 1000:-), så får nog vänta med den lyxen.
Detta är på rea nu (999:-): 44309 -Någon som testat det? Är det något att ha? Är 999:- ett klipp för ett sånt labbagg?

Har sett många rekommendera 44801, men det är ett switchat agg, vilket jag samtidigt har hört att man ska undvika?
Vad får dej att tro att det första du länkade inte är switchat ? jag skulle bli mycket förvånad om det inte är det också.

Huruvida det är dåligt med switchat eller ej beror lite på vad du gör, tekniskt sett är väl linjärt alltid bättre men kraftiga sådana är stora och klumpiga.


Vill du ha ett linjärt så köp ett begagnat, funkar det med switchat så kan du ju välja ett nytt om du vill.

vaxfan skrev: Enda nackdelen med båda varianterna från Kjelle är att det går bara att ansluta med banankontakter.
Det går inte att använda lösa trådar.
Nog för att jag föredrar polskruvar, men det är ytterst sällan jag faktiskt använder polskruvarna annat än som banankontakter.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av mankan »

Kollar man vikten på det första så är det inte orimligt att det är linjärt, 5,3kg mot 1,3kg som det andra väger.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av opampen »

Tror också att det första är switchat! Det är för billigt enligt mitt tycke! Switchat är inte bra, visserligen beror det lite på vad man gör men du kanske vill göra något
bygge där det är känsligt! Dessutom har denna en fläkt som kan irritera! Därför att dom sparat in på kylflänsen som kostar mer!

Satsa på ett riktigt linjär reglerat istället så vet du vad du får!

Eller varför inte bygga ett med t.ex. LM317 och parallell koppla med några transistorer kan du ta ut flera A.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av opampen »

mankan skrev:Kollar man vikten på det första så är det inte orimligt att det är linjärt, 5,3kg mot 1,3kg som det andra väger.
Ja, kanske det! Men av priset att döma så verkar det för billigt för att vara linjärt.?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av swesysmgr »

mankan skrev:Kollar man vikten på det första så är det inte orimligt att det är linjärt, 5,3kg mot 1,3kg som det andra väger.
Velleman 3005dn? Med 5A ur en så liten låda tror jag inte det är linjärt. Jämför med det linjära på Tradera som länkas till ovan, det ger halva strömmen som max och lådan ser större ut.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av mrfrenzy »

Här kan man se insidan med en rejäl trafo
(12 minuter in i filmen)
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Köpråd Labbaggregat

Inlägg av Borre »

De två linjära 30V 5A labbagg jag har är ungefär lika stora som det Kjell har, något längre men inte lika högt och väger 5kg mot 5.3kg, så det är helt normala mått och vikter för linjärt labbagg.
Skriv svar