Mäta svaj genom att spela upp "okänd" media upprepade gånger

MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Mäta svaj genom att spela upp "okänd" media upprepade gånger

Inlägg av MiaM »

Hej forumet!

Jag har funderat ett tag på en grej.

En grej som jag tror många som sysslar med mekanik relaterad till t.ex. hifi gärna skulle kunna vilja göra, men inte är sugna på att betala kostnaden för, är att mäta wow och flutter hos skivspelare.

Det finns testskivor men de är väl allt annat än billiga.

Jag tänker att det borde gå att spela samma inspelning ett flertal gånger, skicka in ljudet i en dator, och sedan analysera resultatet. På så vis borde det gå att bilda ett medelvärde eller snarast en median som betraktas som den korrekta signalen, och sedan räkna ut avvikelserna mellan denna median och den korrekta signalen. För att få vettiga värden bör man rimligtvis kassera signalsnuttar som har osedvanligt hög amplitud, vilket kan uppstå dels pga allmänna störningar men också på grund av urladdning av statisk elektricitet från vinylskivan till framförallt pickupen.

Man kanske också bör analysera vad i signalen som kan utgöra nätbrum och filtrera bort det, men inte genom notchfilter utan genom att beräkna vågform för brummet och tillföra samma signal i motfas. Jag tänker att ett notchfilter skulle kunna tänkas också ta bort nätfrekvensbaserat flutter från nätdrivna motorer. Eller tänker jag fel där?

Mitt problem är att jag har inte tillräckliga kunskaper i matte för att genomföra detta. Om allt förenklas till de räknemetoder som finns i vanligt förekommande programmeringsspråk så skulle jag säkert kunna ordna mjukvaran i övrigt, åtminstone nåt kommandoradsverktyg som kräver separat mjukvara för att spela in signalerna och separat mjukvara för att generera eventuella grafer.

Denna typ av test skulle väl med fördel också gå att använda på bandspelare, även om det kanske inte ger lika mycket att kunna se skillnad på vad enbart uppspelning v.s. vad inspelning+uppspelning ger.

I princip kanske denna typ av mjukvara också skulle kunna användas för att få en i princip svajfri signal trots att man enbart har en enklare svajande uppspelare.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Mäta svaj genom att spela upp "okänd" media upprepade gå

Inlägg av guckrum »

Det skulle nog fungera. Men testmaterialet måste ha "tillräckligt"
frekvensinnehåll. En spontan ide' är att köra fönstrade korrellationer
parvis på de olika inspelningarna och jobba därifrån.
Å andra sidan. För rimliga antaganden om svajets frekvens, vågform och
stabilitet över tid kan man antagligen skatta det från en enda uppspelning.
Hur bra det blir är svårt att säga utan att testa.
Spännande tanke, hursomhelst.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Mäta svaj genom att spela upp "okänd" media upprepade gå

Inlägg av kodar-holger »

Frågan är hur svajet uppstår? Är det pga poler i en motor som direktdriver tallriken så blir väl en del komponenter vara lika varje gång, eller? I så fall måste man rotera skivan mellan uppspelningarna. Verkar jobbigt.

Hur skulle det fungera att tillverka en "tandskiva" i en vanlig skrivare som man lägger på och läser av optiskt på något sätt?

Fast det är klart att får man inte hålet exakt i mitten ser det väl ut som svaj...
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Mäta svaj genom att spela upp "okänd" media upprepade gå

Inlägg av BJ »

Jag vet inte om det tillför något
till tråden, men det finns ett väldigt dyrt
program som kan hitta och ta bort svaj.

http://www.celemony.com/en/capstan
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mäta svaj genom att spela upp "okänd" media upprepade gå

Inlägg av MiaM »

guckrum: Behövs så stort innehåll? Svaj snabbare än högsta frekvensen hos inspelningen går givetvis inte att upptäcka, men svaj långsammare än lägsta frekvesen hos inspelningen bör gå att detektera.

Om man mäter på en enda eller åtminstone väldigt få uppspelningar så måste man ju göra antaganden om vad som är musik och vad som inte är musik, och då löper man väl också risken att man mäter svaj på inspelningen eftersom sånt svaj torde yttra sig lika eller snarlikt.

kodar-holger: Bra poäng! Det är väl iofs inte så fasligt jobbigt att behöva rotera skivan en bit för att mäta rätt.

Detta öppnar ju dessutom för att mäta och avgöra vilket svaj som kommer från tallrikens upphängning respektive från andra källor i alla skivspelare som inte är direktdrivna. Med skivan på samma plats, kanske med skivpuck och stabilt gummi som håller den på plats, så bör tallrikens upphängning räknas som något som tillhör inspelningen så länge man inte flyttar skivan. Förvisso säkert ointressant med avseende på hur en spelare presterar i allmänhet, men säkerligen en bra grund för att avgöra vad som kan vara värt att modda.

Tandskiva och optisk läsare är en klart intressant idé! Frågan är väl om upplösningen blir bra nog? Om tänderna t.ex. motsvarar 20kHz (vilket säkert är klart i överkant för att mäta svaj på skivspelare, men nog nödvändigt för bandspelare (måla tänder på magnetbandet, typ) så får man drygt 36000 tänder på ett varv. Säkert görbart att t.ex. skriva ut med en god laserskrivare, men utskriften har kanske inte exaktheten som räcker för att mäta de minsta felen? Eller?

BJ: Se där! Såklart har någon dels redan gjort detta, och tar dels rejält betalt för det.
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: Mäta svaj genom att spela upp "okänd" media upprepade gå

Inlägg av Hans3mmr »

BJ skrev:Jag vet inte om det tillför något
till tråden, men det finns ett väldigt dyrt
program som kan hitta och ta bort svaj.

http://www.celemony.com/en/capstan
Den tekniken letar efter konstantfrekvensstörningar som samvarierar i tiden.
T ex högfrekvensstörningar från glimrör, bias-interferens i bandspelaren osv.
Och ibland instruments efterklang.

Fungerar inte riktigt alltid.
Och lär inte vara någon kommersiell succé.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Mäta svaj genom att spela upp "okänd" media upprepade gå

Inlägg av guckrum »

guckrum: Behövs så stort innehåll? Svaj snabbare än högsta frekvensen hos inspelningen går givetvis inte att upptäcka, men svaj långsammare än lägsta frekvesen hos inspelningen bör gå att detektera.
Ja säg det. Jag tänkte att om svajet har "hög" bandbredd så är det bra med marginal för att kunna estimera vågformen med hög tidsupplösning. Med "marginal" menar jag det som behövs för att algoritmen skall leverera ett "tillräckligt" bra resultat, och det är svårt (för mig) att veta utan att testa lite.

Tandskiva och optisk läsare är en klart intressant idé! Frågan är väl om upplösningen blir bra nog? Om tänderna t.ex. motsvarar 20kHz (vilket säkert är klart i överkant för att mäta svaj på skivspelare, men nog nödvändigt för bandspelare (måla tänder på magnetbandet, typ) så får man drygt 36000 tänder på ett varv. Säkert görbart att t.ex. skriva ut med en god laserskrivare, men utskriften har kanske inte exaktheten som räcker för att mäta de minsta felen? Eller?
Nej, sannolikt inte. Men om man kan placera "tänderna" perfekt ekvidistant behövs ju inte så många tänder per sekund för att detektera svaj i 1Hz-klassen, tex., givet att man kan sampla detektionerna med hög tidsupplösning. Och det är ju inte så svårt med en liten mikrokontroller till exempel. Med denna metoden så är det ju Nyqvist som gäller också, dvs minst dubbelt så många sampel per sekund som högsta frekvensen i signalen man samplar. Men nu har jag nog avvikit från din originalide'.
Skriv svar