Nostalgi, Vilken var din första multimeter?

opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Nostalgi, Vilken var din första multimeter?

Inlägg av opampen »

Platis skrev:
Janson1 skrev:Jag har för mig den där hemmabyggda/gymnasiebyggda multimetern har CA3161/62 kretsar som grund?
Verkar som många har byggt denna, nån som har ett kretsschema?
Har inte just det schema på det exemplaret som användes för undervisningen men har byggt mycket med dessa kretsar och dom fungerar bra! Drivs med enkel spänning 5V.

Titta på olika kopplingsexempel. Du kan lätt komplettera med ingångsförstärkare, omkopplare mm.

Titta på länken: https://www.google.com/search?q=ca3162& ... 20&bih=969
Hetlund
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 juli 2012, 15:07:38

Re: Nostalgi, Vilken var din första multimeter?

Inlägg av Hetlund »

Hasse789 skrev:
15570772378401470998301781834709.jpg
En Kyoritsu KEW-22 inköpt hos Classe, någon gång på 70-talet.
Så roligt att det dök upp en bild på KEW 22. Jag hade totalt glömt bort vad den hette, och då är det ju lite svårt att googla.

Jag är inte helt säker på att detta var mitt första mätinstrument, möjligen hade jag ett ännu enklare först, eller något som jag hade fått begagnat. I alla fall följde KEW med mig under nästan 25 år. Sedan tog det adjö med en smäll: Jag skulle mäta upp om det gick ström (alltså spänning) till en varmvattenberedare och måsta ha ställt in instrumentet på 300 mA - eller ännu lägre. Det blev en smäll så att till och med spetsarna på mätpinnarna smälte!

Mätkablarna förresten: själva kablarna hade en förmåga att brytas av inne i mätpinnarna, just där lödningen började. Vet inte hur det gick till, men jag fick flera gånger göra rent och löda fast dem igen (men min lödkolv Adcola Cadet - finns kanske en tråd om lödkolvar också). Efter många år köpte jag en ny uppsättning mätkablar.

Det följde med en sladdrig plastväska till KEW också, med plats för instrumentet och ett separat fack för mätkablarna, men den väskan gick ju ganska snart sönder.

Två funktioner som jag saknade i alla år med KEW var Batteritest och Continuity test. Så här efteråt förstår jag inte varför jag inte åtminstone skaffade mig en riktig batteritestare - men den polletten föll väl aldrig liksom ner.

KEW ersattes sedan med en Precision Gold Academy PG 10 B - ett instrument som även såldes under namnet Chy (av Elfa?). Se bild på Chy 17 i H.O:s inlägg lite längre upp. Mitt instrument har dock bland annat batteritest istället för frekvens.
alexanderson
Inlägg: 783
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Nostalgi, Vilken var din första multimeter?

Inlägg av alexanderson »

Den som finns i radiobyggboken del 3 av J. Schröder.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Nostalgi, Vilken var din första multimeter?

Inlägg av Electricguy »

En Avometer 8 Mk.ii som jag köpte på loppis när jag var 8 år gammal ungefär. Har för mig att jag gav 20kr för den. Har kvar den fortfarande. :)
Bild
Skriv svar