Hjälp! En serie små instrument, vad heter dom?

Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Hjälp! En serie små instrument, vad heter dom?

Inlägg av Hans3mmr »

Jag sprang förbi en serie små lite oregelbundet formade delvis automatiska mätinstrument men minns inte namnet. Hjälp!

Det fanns en halvledartestare som identifierade komponenten automatiskt och sen mätte diverse parametrar, en lcr-mätare som kände igen vad det var för komponent osv osv.

En tusing eller så stycket.

Vad heter dom?
Hjälp!

P. S. Minns de som att de var gröna eller blå, och liknade kanske en spelkonsol lite grand.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Hjälp! En serie små instrument, vad heter dom?

Inlägg av Melkutt »

Låter som du tänker på Alta?
Länk
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: Hjälp! En serie små instrument, vad heter dom?

Inlägg av Hans3mmr »

Tack!

Atlas Peak

Hette de.

Är de där nåt att ha?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hjälp! En serie små instrument, vad heter dom?

Inlägg av MadModder »

Har den som mäter kondensatorer, ESR70+ . Funkar väl ok.
Den tar dock inte små kapacitanser eller för hög läckström, och den har vid flera tillfällen visat okej fast kondingen uppenbarligen varit trasig.
Hade en nätdel till en subwoofer förut som brummade och hade sig. Alla kondensatorer var tipp topp enligt den.

Jag köpte senare en "2017 DIY KITS GM328 Transistor Tester Diode Cap ESR Volt Freq Meter PWM" :roll: på ebay, och den har tagit allt jag slängt på den.
Exempelvis en trasig konding jag bytte sist visade den en ESR på 75Ω vilket är nära sanningen, medan min Peak visade antingen 0,6Ω, eller "high leakage or in circuit" och inga värden alls.
Så jag undrar om den där nätdelen hade dåliga kondingar ändå...
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Hjälp! En serie små instrument, vad heter dom?

Inlägg av Andy »

328'an fungerar fantastiskt bra, har jämfört med "riktiga" instrument och den ligger klart inom en acceptabel marginal.
Den gör dessutom samma jobb som flera av Atlas instrumenten tillsammans för en liten bråkdel av priset. :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hjälp! En serie små instrument, vad heter dom?

Inlägg av MadModder »

Ja jag läste runt lite om de olika modellerna, och kollade bl.a på den som hade lite snyggare grafik, samt den gröna yosoo328 tror jag det var, med bara en knapp på. Men det var många som tyckte att 328 version 2017 var snäppet bättre än resten. Den har en rotationsenkoder för menystyrning, och röd lödmask. Och man skulle se upp med andra kopior som hade snarlika röda kort.
Min har även frekvensräknare och signalgenerator. :)
Skriv svar