Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Givetvis finns det verkstadsforum där ute, men när jag vet att det finns ett enormt kunnande här - varför inte fråga er :)

Jag är på jakt efter en kompressor, lite annorlunda kanske när man bor i lägenhet, men det finns ju ett par "silent" varianter däribland Implotex och Starkwerk från Tyskland som ligger på cirkus 60dB och ska vara någorlunda ok för lägenheter.

Vad som är tänkt att den ska användas till är först och främst renblåsning av spelkonsoller, datorer m.m. som jag någon gång då och då reparerar och renoverar åt vänner. Inget kommersiellt, så jag tänker mig att en billigare kompressor ska räcka till gott och väl. Jag vill även prova på airbrushmålning och enda kravet då är väl ren luft. Slutligen vill jag även hålla på med lite sandblästring och där kommer mitt största problem tror jag.

Om vi exempelvis tar en Implotex 850W (Starkwerk har nästan identisk variant) så står det att den klarar 150 liter/min - ja vid 0,5 bar.
https://www.implotex.de/silent-air-compressor/850w-silent-air-kompressor-druckluftkompressor-implotex/a-665/
850W-Fluester-Silent-Kompressor-Druckluftkompressor_4.jpg
Tar man då ett sandblästringsverktyg, ex.vis från Biltema så vill den ha 143 liter/min vid 4 bar. Den här kompressorn klarar dock endast ~85 liter/min vid 4 bar. Kompressorn har dock en 30 liter tank så lite buffert får man ju. Men "hur snabbt" tar luften slut på ett ungefär, är det 10 sekunder eller är det 2 sekunder? Det här är helt nytt för mig och det är därför jag frågar er :)
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/sandblastring/sandblastringspistol-2000030932

Vad händer när luften/trycket i tanken tar slut? Kompressorn går ju igång strax under 6 bar, men om jag fortsätter använda verktyget så tror jag ju att jag får max ~85 liter/min, vilket borde betyda sämre prestanda för verktyget, om det ens klarar av att dra upp sandblästringsmediet i slangen?


Sista frågan för tillfället som jag kommer på, om jag nu har ett verktyg - säg sandblästringsverktyget som kräver 143 liter/min vid 4 bar - hur beter det sig vid säg 2 bar? Går det åt mindre mängd luft? Uppenbart kan jag väl tänka mig att trycket på utblås av sandblästringsmediet blir ju mycket svagare förstås, så man lär väl få sitta längre tid och nöta med verktyget för att få samma resultat som en kortare tid och högre tryck. Men kan det vara så att verktyget inte alls fungerar eller kan verktyget gå sönder av för lite tryck? Givetvis sliter det mer på verktygen med för högt tryck, det hajar jag :) Men generellt sett, är ett lägre tryck - typ 2 bar - detsamma som att kompressorn inte klarar av att leverera 143 liter/min vid 4 bar?



Just storleken på en ~850W kompressor är perfekt för lägenheten, 40x40x62cm plus att 850W är långt mycket lägre än våra säkringar så jag tänker mig att jag bör kunna använda kompressor, dator och lite belysning och så utan problem. Nästa steg är ju 1500W och då är det ju bara några hundra watt kvar innan max på gruppsäkringen så det är ju onödigt förstås. Bara lite tankar varför jag tittar på just den här typen av kompressor.

Många tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av Skogen »

Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av hawkan »

En sån sandblästringspistol har jag. Skulle säga att man vill ha en kompressor som ger 500 liter/min för att bli glad med den.
Blir det för lågt tryck så studsar sanden bara, det får vara bra fjong i grejorna för att sanden ska slita loss saker.
Mna får blästra i kanske fem sekunder och sitta och vänta på att kompressorn laddar i en halv minut, eller sån sånt.
En sån här kompressor har jag och den vill du inte ha i en lägenhet, 100% säker på det.
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf ... 2000033785
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av säter »

Jag vill minnas att "mrfrenzy" tipsade om någon tystgående kompressor. :humm:
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av limpan4all »

Jag har två st tvåcylindriga trefas på 4kW med vardera 200 liters tankar. En är i minsta laget för sandblästring, men det går om man vill vänta då och då...
När man parallelkopplar TVÅ stycken 4kW kompressorer så funkar sandblästringen bra. Bara som en liten notis.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av gkar »

Jag tror inte att du vill, men om du vill:

Kolla Atlas Copcos minsta skruvkompressor, GA7FF, jag har en själv. Den är rätt tyst, låter 66 dBa enligt Atlas Copco.
Den ger runt 1000 liter / minut eller så.

Den låter inte som en motorcykel med raka rör, utan mer som en dov dammsugare.
Dvs, om du vill kan du ha den i lägenhet, om du har tillräckligt med ström, plats och pengar...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av grym »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... r&start=15

om mina irrfärder mot blästring

frågan är vad du ska blästra, jag har fälgar som har lite yta, har du bara småsaker så kommer du klara dig, men det blir mycket pauser
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av toffie »

Tack för alla svar! Ledsen att det tog tid att svara, läste svaren nästan direkt på mobilen och har funderat en massa.

gkar
Bara att du nämner Atlas Copco så känner jag.. USCH så dyrt :P haha.. tror inte den får plats faktiskt, inte heller inom min budget för närvarande kanske :P Tack ändå!

hawkan
Hah, ja "vanliga" kompressorer skulle jag aldrig ens försöka tänka på :P Nej det kanske inte är så roligt och blästra någon sekund för att sen vänta 20 gånger längre för att få nya sekunder att blästra med.

limpan4all
Tack, bra att veta!

säter
Tack för tipset! Jag sökte och fann detta inlägg;
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=86557&hilit=kompressor#p1312270

som visar sig vara denna, samma som Skogen tipsade om ovan.
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=448

Helt ok pris på den, men dock lite klen i liter/min vilket jag tycker de flesta kylskåpskompressorer verkar vara. Men det är väl för att de blir så små inuti, relativt sett för att matcha storleken med "vanliga" kompressorer.

grym
Tack! Spiken i kistan! :P Nej då, men verkar vara svårt med sandblästring, inget för en lägenhet åtminstone!


Sen är det ju just det.. enligt ingen av er verkar man kunna köra sandblästring om man inte har något kärnkraftverk, om inte för en kort stund och sen vänta tills tanken fyllt upp igen förstås. Så just sandblästring får jag nog hoppa över, åtminstone nu. Det är väl egentligen inget som säger att jag kommer ha jättemycket användning av sandblästring heller, mer en kul grej jag vill prova på och säkert kommer kunna få användning av någon gång sådär - men definitivt inte varje vecka, om ens varje månad.

Airbrush behövs ju i stort sett nästan bara en mun, ett par ordentliga lungor och ett vatten/partikelfilter för - som för renblåsning ;) Så där kan man ju välja vilken kompressor och vilken tankstorlek som helst. Det gör ju mitt val lite friare.


Så jag måste fundera på vad jag egentligen behöver. Det lutar åt att jag beställer inom Sverige istället för garanti och enkelhetens skull - så Duab-huset alltså.. (Jag förstår att decibel värdena samt effekten i Watt är på ett ungefär, men det är ett riktmärke.)

JWS30 - rätt så tyst 55dB, 30 liter, 150 liter/min, 800W - 2495kr
Ganska mycket värme som produceras varje gång den drar igång, samma som den från Implotex i mitt första inlägg. Bra mängd fri luft, som förstås begränsas när tankens tryck gått ner för långt. Får plats under skrivbordet i höjd, men bygger ganska mycket i längd medan bredd är lite smalare (jämfört med Implotex 850W och JWS15 nedan)

R 12 Silent - extremtyst 40dB, 6 liter, 50 liter/min, effekt? - 2995kr
Nu står det inte rakt ut vad den drar, men förmodar att det är 350W? Riktigt tyst, dock ganska liten tank som kommer göra att kompressorn går oftare, men medan kompressorn går så försvinner väl nästan lufttrycket helt på en sån här kylskåpskompressor? Den är ju enormt liten också, 34x30x54cm - riktigt fint!

JWS15 - tystare än den första 52dB, 15 liter, 105 liter/min 580W - 2395kr
Rätt så kompakt modell, går inte rakt in under skrivbordet (man får vinkla den lite för att komma under ramen sen kan den stå upprätt), rätt ok med 15 liter tank, 220W lägre strömförbrukning än JWS30 vilket är positivt, sämre tryck i fri luft - finns ingen ungefärlig spec på hur mycket luft det finns tillgängligt vid ett specifikt tryck när tanken är tom dock.


Det sitter inga fläktar på någon av dessa kompressorer, det lär väl inte göra enorm skillnad i nerkylning - men lite hjälper det ju. Implotex hade ju en fläkt på sig för att kyla av motorn vid drift. Borde ju gå att antingen koppla in sig på 230V på tryckströmbrytaren och sätta en schysst fläkt på något sätt, eller att sätta en 12V fläkt med egen styrning.


En annan sak som jag gärna vill beställa samtidigt, om/när jag gör det, är snabbkopplingar. Snabbkopplingsdelen är väl densamma oavsett, om vi nu tar samma märke ex.vis "Drift-Air" då. Den delen man trycker ihop är väl lika på samma märke, dock med olika gängstorlekar eller slangkopplingar på andra sidan?

Jag tänker mig, eftersom frakten ligger på 150kr från Duab-huset, att man lika gärna beställer allt på en gång :) istället för småbeställningar. Så om man tar hem 2-3st av 1/4" in/utvändig gänga, 2-3st av 3/8" in/utvändig gänga osv. så ska de passa i kompressorns uttag för luft?

Om vi vänder på det, det borde väl inte vara några problem att byta ut kompressorns uttag för luft, mot någon anslutning 1/4 eller 3/8 vad det nu är som standard på kompressorn, och väljer något från Biltema, Jula eller någon annanstans ifrån?


* Vilken kompressor av de tre ovan skulle ni välja, och varför? - om ni orkar :)
* Vilken skulle ni anse passade bäst för mig? (Airbrush & renblåsning främst, lägenhet 4a, ska stå i "datarummet") - om ni orkar :)
* I övrigt, några tillbehör eller annat som ni anser att man borde köpa direkt?
* Vad för slang bör man skaffa? Kommer nog ställa kompressorn under skrivbordet och dra slang runt väg ca. 6-7m för ett fastmonterat uttag där jag kopplar in verktygen.

Det jag kommer köpa till kompressorn är renblåsningsverktyg samt någon billig airbrush för att vänja mig innan man går vidare på något tyngre, om man nu känner att airbrush är något för mig :)


Hörni! Stort tack för att ni öppnade mina ögon mot Duab-huset! Jag trodde verkligen inte vi hade några tysta kompressorer i Sverige :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av mrfrenzy »

För min del har ljudnivån högsta prioritet.
Jag har just den R12 silent för avlödningsstationen och den är verkligen tyst. Låter mindre än kylskåpet hemma.
52-55dB som på dom större modellerna låter nästan som en dammsugare. Jag skulle aldrig kunna jobba med något kreativt samtidigt som en dammsugare står och brummar bredvid mig.

Jag hittade lite data på airbrush som säger att en vanlig modell förbrukar 10l/minut vid 3 bar.
R12 silent rymmer 6 liter vid 8 bar.
Det betyder att om du ställer regulatorn på 3 bar och sprutar kontinuerligt med färg så har trycket i tanken sjunkit till 7 bar efter 37 sekunder. Då startar kompressorn och går en kort stund.
Min rekommendation skulle vara att justera brytaren så den startar vid 4 bar istället om du stör dig på ljudet off/on varje minut (eller komplettera med en extra tank).

Däremot, om du verkligen vill ha den stora modellen så behöver du inte bekymra dig om värme och energiförbrukning. Dom större går ju bara kortare tid för att producera lika mycket luft som en liten gör på längre tid. Totala värmealstringen blir ungefär densamma.

När du ska köpa slangar och kopplingar vill jag rekommendera Cejn eSafe https://www.duabhuset.se/index.php?view ... tegory=268
Dels är den lätt att manövrera, dels släpper den ut trycket sakta när man frikopplar istället för att slangen far iväg över hela rummet med stor fart.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av toffie »

mrfrenzy
Tack för ditt inlägg! Jo, kylskåpstyst skulle vara grymt - ljudmässigt! Men hur fungerar kompressorn medan den fyller på tanken? Hur mycket luft/tryck har du tillgängligt? Jag är lite rädd att kylskåpskompressorer har problem med trycket under uppfyllning? Det är något jag fått för mig, det behöver förstås inte stämma alls! Sen är det ju det med olja, man måste se till att den är på exakt rätt nivå, inte för låg och inte för hög - korrekt? Hur ofta behöver man fylla på, byta osv?

Vid 3 bar så förbrukar airbushsprutan ca 10 liter/min det är ju inte alls farligt egentligen. Rent tekniskt, om man drar ner trycker till 2 bar eller ens 1 bar, som ska gå med vissa airbrushsprutor har jag sett, är då luftförbrukningen annorlunda också? Säg att den kanske drar 5 liter/min på 2 bar?

Jag har inte gjort något vetenskapligt test eller har mer exakt fakta, men när jag tittade på en video om Implotex 850W modellen så tog det ca 2 minuter för motorn att fylla upp mellan 5.5 bar och 8 bar. Det är ju ingen kort stund? :P Men jag förstår vad du menar, alla tankar ska komma upp i samma tryck, med en svag motor tar det längre tid på mindre effekt, med en stark motor tar det kortare tid men med mer effekt - resultatet blir ungefär detsamma.

Något jag funderat på är också vad som kommer vara runt omkring kompressorn, då känns det värre med 850W nära skrivbordsskivan än säg 500W. Men kanske dumt att tänka så, just för att det tar ungefär lika lång tid.. Kanske kan sätta någon metallplåt på undersidan som skärmar av värmen lite från träskivan.

Sista frågan, vad är det för effekt på din kompressor, är det 350W som jag misstänkte? Bara för sinnesro som jag vill veta, det spelar väl egentligen ingen roll när vi tittat på det ovan nu då :P hehe


Edit...
[color=#990000]mrfrenzy[/color] skrev:... När du ska köpa slangar och kopplingar vill jag rekommendera Cejn eSafe https://www.duabhuset.se/index.php?view ... tegory=268
Dels är den lätt att manövrera, dels släpper den ut trycket sakta när man frikopplar istället för att slangen far iväg över hela rummet med stor fart.
Schysst! Dock lite väl "dyr" om man jämför, men enligt spec så verkar den ju rätt schysst. Men är det inte "bara" att man håller emot när man isärkopplar vanliga då?

Som sagt, jag har ingen erfarenhet alls (än), så jag famlar i mörkret med mina tankar :) hehe


Angående ljudet, de flesta dammsugare ligger ju på +70dB och 50-55dB ska vara ok att sitta en bit ifrån? Som sagt, ingen erfarenhet - bara vad jag fått för mig när man tittat på Youtube där de gjort någorlunda "vetenskapliga" jämförelser.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av mrfrenzy »

Om man använder en för liten kompressor så får man problem med trycket under tiden som den fyller.
Exempelvis om du har en kompressor på 1000W och försöker använda en blästerpistol eller mutterdragare, då får du sitta och vänta medan kompressorn jobbar.

Om man använder en tillräckligt stor kompressor tex 6000W så kan man köra mutterdragaren i timtal utan att den tappar fart.

Samma med airbrush, R12 ger på pappret 50 liter/min, säg 40 liter/min i verkligheten. Din airbrush förbrukar 10 liter/min så du kan köra kontinuerligt utan att tappa effekt.
Tryckregulatorn som sitter på utgången ställer du in på exempelvis 3 bar och då har du exakt det till din spruta oavsett om det just nu är 4 eller 7 bar i tanken och oavsett om motor är igång eller ej.

Oljeförbrukningen för sånhär användning är väldigt låg. Effekten är 350W.
Jag kanske är lite kräsen :) Min dammsugare är på 55dB och en såndär gammaldags bullermaskin på 70dB vill jag inte använda utan hörselskydd.

Självklart kan man hålla emot och koppla bort en vanlig slangkoppling utan problem, det är bara trevligare och smidigare med dom andra. Många billiga kopplingar kärvar dessutom när man kopplar i/ur så dom står och blåser ut i luften.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av gkar »

Jag har själv en Jun-Air, typ samma som R12 fast känt märke. Kolla Jun-Air om du gillar märkesstuff.
Den har 25L tank. Den tar för evigt att fylla från tom, säkert flera minuter, men är tyst och den jag använder mest.
Jag skulle också välja den R12 eller motsvarande.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av toffie »

mrfrenzy
Tack för förklaringarna!

Jo, men att det står 50 liter/min, vid vilket tryck är det specifierat? För Implotex kompressorn så står det 150 liter/min, men det är vid 0.5 bar - känns inte riktigt vettigt :P

Hur lång tid tar det att fylla R12 från tomt till fullt?

Får du ut olja i din luft från R12 kompressorn? Jag hittar det inte rakt av igen, men jag är helt säker på att jag läst att man ska använda oljefria kompressorer när man håller på med airbrush. Om nu dessutom det kommer ut olja från kompressorn, så går det ju in i tanken. Då är det både olja och vatten man får tömma ur? På samma sätt visserligen, men det är väl inte bra att någon sorts vätska finns i tanken egentligen - därav att man ska tömma ut kondensvatten för att det inte ska rosta och sen sprutas ut i luftledningarna.

För oljepåfyllningen, finns det något oljenivåglas på kompressorn? Kan inte hitta det på fotona på hemsidan. Hur ska man annars veta om det behövs fyllas på olja? :P

gkar
Jun-Air verkar ju vara rätt dyrt också :P 12-15 tusen för en 25L variant?! :P


Jag är så fram och tillbaka vilken jag vill ha.. det är just det med oljan som ställer till det för mig.. Om det kommer ut olja i luften, hur "enkelt" det är att sköta oljan och hur mycket liter/min sjunker vid ett visst tryck. Jag skickade ett mail till Duab-huset och frågade dem också, de kanske har några datablad eller liknande som man kan luta sig mot för beslut.

Ta det inte fel, jag uppskattar er hjälp enormt mycket! Men jag vill vara helt säker innan jag beställer, så man inte beställer fel och får köpa en annan framöver :P
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av mrfrenzy »

Alla kompressorer (förutom andningsluft) har olja och vatten inblandat i luften.
Det sitter ett litet filter på redan som tar en stor del men inte allt.
Vill du ha bort allt vatten behövs en kyltork.
Vill du ha bort all olja behövs flera filter med olika typer av material.

För hobbybruk kan man nog skippa det, ska du lackera professionellt så finns det standarder att följa.

Jag har aldrig fyllt på olja så vet inte hur man gör, kanske någon kollega gjort det men förbrukningen är väldigt liten iaf.
Att fylla från tomt till fullt tar några minuter.
Kan kolla om jag kommer ihåg nästa vecka när jag är på kontoret.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av grym »

nix, det finns halvgott om oljelösa småkompressorer, biltema, jula o.s.v
inte för att jag vill ha dom men dom finns, bättre ha extra vattenavsiljare, dom tar oftast olja med
har man sedan koll på att dränera tanken så är det inga bekymmer
Skriv svar