kalibrering utav oscilloskop?!

n30
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juli 2018, 17:17:27

kalibrering utav oscilloskop?!

Inlägg av n30 »

Någon som vet hur man kalibrerar detta oscilloskop ? ena kanalen mäter högre än andra.. jag e helt nybörjare inom sånt här och blir inte enklare när man inte lyckas googla fram infon heller...

Jag har tittat massvis på youtube på hur man kalibrerar oscilloskop men dom har en ring som sitter fast där man hakar fast proben på och denna har inte det. Men där e text med CAL på 2 ställen om det är relevant .

Tacksam för alla svar.

Bild
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: kalibrering utav oscilloskop?!

Inlägg av gkar »

Det sitter en svart bananhona på skåpet där det står Cal. Det kan vara referenssignal som kommer ut där.
Koppla in proben där och prova.

För att inte förvirra:
Kalibrera betyder jämföra. Skall instrumentet justeras som i ditt fall, är det service som behöver utföras.
Men det slarvas med hur kalibrering används och för de insatta är det förvirrande.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: kalibrering utav oscilloskop?!

Inlägg av danei »

Jag gissar att det är en signal med 60mV sving på jacket märkt cal. Det är kalibreringsreferensen.
n30
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juli 2018, 17:17:27

Re: kalibrering utav oscilloskop?!

Inlägg av n30 »

så där jag kan köra in banan kontakt den använder jag som referens till båda proberna för se att dom visar samma resultat då ?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: kalibrering utav oscilloskop?!

Inlägg av lillahuset »

Om kanalerna visar olika kan det vara läge att växla probarna. Följer "felet" probarna kan det vara läge att skaffa nya.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: kalibrering utav oscilloskop?!

Inlägg av GFEF »

Kalibrering utgången brukar vanare en fyrkantsvåg.
I probarna finns en liten trimkondensator med en skruv att vrida på om inte oscilloskop visare en fyrkantsvåg.
Använd en ej metall skruvmejsel.

V/cm är en vrid omkopplare med fasta lägen.
Brukar finnas en finn inställnings ratt en trim potentiometer.
Använd denna att ställa in rätt mV från kalibrering utgången.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: kalibrering utav oscilloskop?!

Inlägg av Janson1 »

Kom och tänka på en grej till, Kolla så inte det ena vredet har slirat på axeln, kolla detta genom att vrida båda vreden till ändläge och kolla. (n30 fick detta scope av mig så jag är den gamla skyldiga ägaren...)
n30: Vi kan nog fortsätta på forumet sidor istället så får dom andra se felsökningen och lösningen.
n30
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juli 2018, 17:17:27

Re: kalibrering utav oscilloskop?!

Inlägg av n30 »

jag har lånat andra prober som så gott som är helt nya av min kusin då han har såna på sin mack ... samma resultat med dom ... kanalen Y1 visar mer än Y2 gör ... dvs kurvan spikar högre högst upp om jag mäter på en 50hz ton med båda proberna.
n30
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juli 2018, 17:17:27

Re: kalibrering utav oscilloskop?!

Inlägg av n30 »

öppnade oscilloskopet och här har jag massa rattar antar jag det är ... men hur vet jag vilken jag ska vrida på ?

Bild

här är kortet vid sidan av som syns på första bilden
Bild
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26108
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: kalibrering utav oscilloskop?!

Inlägg av Icecap »

Steg 1 INNAN DU GÖR ANNAT: ta kort på hur det ser ut när du har båda probar kopplat till referenssignalen - men med var sin höjd så att man kan skilja signalerna ifrån varandra.

Se till att OM det finns en potentiometer för att justera V/div ska de BÅDA (varje kanal) stå i samma bottenställning.

Posta sedan kortet.
n30
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juli 2018, 17:17:27

Re: kalibrering utav oscilloskop?!

Inlägg av n30 »

jag kan inte fotografera det som är på crt skärmen ... linjerna syns inte på min kamera.... jag vågar inte röra något jag vet ju inte ens vad jag ska skruva på .....
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26108
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: kalibrering utav oscilloskop?!

Inlägg av Icecap »

Då är det något allvarligt fel på ditt kamera!

Men du kan ju göra som du ska och sedan släcka ljuset i rummet. Om din kamera inte klarar detta HAR du ingen linjer och då är det ett helt annat problem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: kalibrering utav oscilloskop?!

Inlägg av TomasL »

öppnade oscilloskopet och här har jag massa rattar antar jag det är ... men hur vet jag vilken jag ska vrida på ?
DU SKALL INTE VRIDA PÅ NÅGON AV DEM.
Nog skrikit.

Du måste försöka få tag på servicehanledningen till ditt skop, utan den kan du överhuvudtaget inte göra någonting.
Dessutom, så brukar man behöva speciella fixturer som genererar de specifika signaler man använder vid justering.
Utan dessa är det så gott som döfött att ens försöka.
Bättre du skaffar ett annat, och skrotar det du har.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: kalibrering utav oscilloskop?!

Inlägg av Wirewrap »

Ett annat alternativ är ju att leva med att kanalerna är olika. Scopet är rätt användbart ändå, inte så jätteofta i praktiken som man mäter noggrann amplitud med oscilloskopet.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: kalibrering utav oscilloskop?!

Inlägg av Nerre »

Cal-utgången brukar som sagt var främst vara för att justera probkompensationen.

Det finns ju inget som säger att utsignalen där håller bättre kvalitet än ingångsförstärkarna.

På ett oscilloskop är det ju två saker man behöver kalibrera:

1. Spänning
2. Tid

Spänningen kan man ju kontrollera mot en känd spänningskälla, som man verifieras med en kalibrerad voltmeter/multimeter.

Tiden är lite svårare, där behöver man ju en funktionsgenerator med bra noggrannhet. Jag gissar att som privatperson så är väl nåt GPS-synkroniserat enklast (man utnyttjar alltså atomuren i GPS-satelliterna), men vet inte hur enkelt det är att slänga ihop nåt sånt. Det finns väl färdiga grejer som ger en 1 Hz-signal ut från GPS-mottagare, så med en PLL kan man låsa till den.

Men till att börja med kan man ju testa elnätets 50 Hz.
Skriv svar