EEV-blogs multimeter ?

bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: EEV-blogs multimeter ?

Inlägg av bearing »

I så fall borde dom väl släppa den som en release? =)

Angående volymen på summern är det kanske så att det främst är själva flanken på fyrkantsvågen man hör, som jag var inne på förut. Så om de minskar pulsbredden modulerar de bara ljudet, men volymen är samma.

Men om det finns snabb PWM (snabbare än trögheten i summern) på pinnen kan man man göra ljuv musik. Jag fick en gång en uppgift på jobbet att skriva en mjukvarumodul till summern i systemet. Eftersom att jag lekt mycket med mikrocontrollers och ljud på fritiden så gick det snabbt att skriva den enkla koden. Resten av dagen spenderade jag med att utöka koden så att den kunde spela ett urval av kurvformer, och kunde läsa en lista med valfritt antal toner med tonlängd. D.v.s den kunde spela musik, och jag lade in några kända musikstycken som "static const" i flashminnet. Och dessa lär fortfarande ligga där, om nu någon inte mot förmodan rensat ut dem. Om det inte hade varit så att jag kan vara lite blyg och ordentlig av mig, så att jag inte vågade fullfölja min idé, hade utrustningen börjat spela Kavinsky - Nightcall sena fredagskvällar när ingen anat det. Men mina "static const" ligger ju som sagt där än idag, så om någon pekare mot förmodan skulle löpa amok, finns fortfarande möjligheten att denna industriutrustning lägger en speciell stämning på tillvaron.
Skriv svar