Köpa funktionsgenerator, förslag?

ToPNoTCH
Inlägg: 4871
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av ToPNoTCH »

Glattnos skrev: Hittade detta: https://www.instrumentcenter.se/sv/arbi ... rp-s1%2F94 men såg även några negativa kommentarer om det, tror det var mjukvaran eller interfacet
Jag har storebrorsan DG1032Z och tycker väl inte att jag upplevt något störande med den.
I mitt fall används den dock sparsamt jämfört med oscilloscope't, men det beror ju mycket på vad man pysslar med.
Arbiträra vågformer skapas lättast i PC programvara och inte på den lilla bildskärmen på instrumentet, om det kan vara det någon kommenterat.
Proudfoot
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 november 2019, 17:15:01

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av Proudfoot »

Det är det som är gott med den nya digitala eran är att man kan använda datorn i alla program.
Men som det ser ut idag får jag nog kalla på Elektrikern som får dra in en skyddsjord i rummet för störningarna finns där utan skyddsjord.
Med minst två datorer och två labbagg. samt oscilloskop, funktionsgenerator och Weller station m.m.
new.jpg
Flyttat från 50 m2 till några m2 :lol: Så hade jag tagit med mig med Leader 35 MHz vilket jag har älskat. Men det på skrivbordet så hade jag inte fått plats. :rofl
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av 4kTRB »

Vill man ha en enklare kan det vara kul att bygga en själv. Man behöver inte de där special hoppen utan det funkar bra eller bättre med opförstärkare.
Proudfoot
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 november 2019, 17:15:01

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av Proudfoot »

Har provat att bygga själv 2 stycken en från Electrokit och en från Wellman. Ingen av dom gav mig en wow känsla när jag mäter ljud.
men den jag köpte och kom idag Siglent SDG1032X oj tänk om jag hade haft den för många år sedan..

När man testar delningsfilter och kablage helt enkelt underbart..
Skriv svar