En intressant men lite tråkig sak hände idag, min 12VAC/1A-adapter brann upp.
Först började det lukta bränt gummi och jag fattade ingenting, rusade då ut i vardagsrummet och luktade på mina rörförstärkare men de luktade inte bränt.
Sen tyckte jag det luktade så bränt att det måste vara nära mig där jag satt i labbet/sängkammarn, lutade mig ner och kände på min stegtrafo men dels lös den okej grönt dels var den inte varm sen fick jag tag på AC/AC-adaptern som jag alltid har på och den var mycket varm samtidigt som dess LED hade slocknat, då letade jag rätt på kontakten som på nåt sätt hade letat sig ner i en Makrill-burk och kortslutit sig.
Fattar Ni hur osannolikt?
Eliminatorkontakten är ju liksom inte helt lätt att kortsluta.
Det riktigt roliga i den här kråksången är emellertid att detta faktiskt hänt mig förut för typ bara 5 år sedan, den gången råkade eliminatorkontakten spänningssätta två helt sladdriga krokodilklämmor som kom ut från min tongenerator och eftersom tongeneratorn var DC-koplad så skickades det en massa ström in i den och brände en OP (man skulle haft en konding på utgången för den innehåller inte nån DC-Offset ändå).
Men kontentan blir att sådana här extremt osannolika saker faktiskt händer, så frågan är egentligen om det ens är lönt att försöka skydda sig?
Bättre kanske att kallt räkna med Murphy

MVH/Roger