Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Min hacka blev tydligen för klen, 2mm Aluminium räcker inte om man skall "plöja".

Så jag har skaffat en bit byggplåt på Byggmax.

Avser sätta på den vid tillfälle, nu ockuperar dock mina högtalare "hyvelbänken".

MVH/Roger
PS
Är tveksam till om jag skall såga av hörnen, behövs verkligen det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag byggt ett litet 9V-batteri till DC-plugg kablage för att kunna testa Logikkretstestaren som jag nyligen köpt via ebay.

Det stod 7-12V på DC-jacket men det stod inte polariteten så efter viss möda listade jag ut att plus var på pinne vilket ju samtidigt är det vanligaste (men det smidigaste är egentligen plus på hölje ty där växlas det).

Och så idag fick jag testat grejerna.

Först hade jag ingen krets i utan slog bara på apparaten och fascinerande nog kom det upp en text som menade att den var inställd på att testa 7400, jag stängde då av och letade rätt på en 7400 jag förmodligen fått av cosmox och stoppade i den i sockeln samt slog på den igen, den stegade då igenom alla gates från 1 till 4 och sa sedan "IC is OK".

Häftigt!

MVH/Roger
PS
Jag har bara tryckt på en enda knapp av fyra dvs Test (tre knappar till finns och dom heter Up, Down och Mode) för jag vågade inte pressa lyckan mer :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har köpt lite roliga prylar.

Ena prylen är en Dremel-chuck, suger ju liksom att behöva byta fast chuck ganska ofta för att Dremel suger när det gäller dom FULLSTÄNDIGT onödiga OLIKA diametrarna på verktygen.

Finns bara EN anledning till det och det är att idioter som jag köper chuck i ren uppgivenhet :D

Så jag har alltså köpt en Dremel-chuck för 150 spänn, testat den lite idag och den verkar fungera och är förhoppningsvis inte lika kass som Ni på EF faktiskt har sagt att den är.

Sen har jag köpt en magnetiserare/demagnetiserare för jag har under en längre tid varit sur på att mina bits-förlängare är magnetiska så att när jag lyfter upp dom ur makrillfilé-asken med massa annan bröte såsom spik och skruv får jag upp ett helt koppel med beslag att "skala" av varje gång.

Snacka om i-landsproblem men tingesten kostade typ bara 40 spänn, dock fungerar den inte på förlängarna för förlängarna är för grova :D

Enda gången den faktiskt fungerar är vad beträffar ordinära skruvmejslar, vilket gör den lite användbar trots allt.

MVH/Roger
PS
Efter detta misslyckande gav jag upp, så nu ligger mina tre bits-förlängare med vardera mest använda bits (T10, T20 och PH2) i en och samma REN makrillfilé-ask :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Fossingarna »

rogerk8 skrev:
Sen har jag köpt en magnetiserare/demagnetiserare för jag har under en längre tid varit sur på att mina bits-förlängare är magnetiska så att när jag lyfter upp dom ur makrillfilé-asken med massa annan bröte såsom spik och skruv får jag upp ett helt koppel med beslag att "skala" av varje gång.
Magneten som är monterad längst fram i bitshållaren kanske vill va magnetisk :shock: :shock:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Fossingarna!

Ja, det kan man ju tro men jag kan tala om för dig att jag har en förlängare som INTE är magnetisk i samma ask och bitset sitter precis lika bra i det :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick relativt nyligen en godispåse osorterade komponenter av en före detta kollega, jag har nu grovsorterat dom OCH rätat ut alla motståndsben med fingrarna där siktet är inställt på en cellplastbit jag graderat i E12 och där sortera upp motstånden.

Jag slängde förresten motstånd som var ihoplödda med andra motstånd samt även motstånd som hade "tenn-klet" på ändarna för jag nyttjar ofta kopplingsdäck när jag "simulerar" och det kan bli strul då men visst man hade kunnat avlöda dom motstånden men hallå eller, nån motta får det väl vara :D

Jag fick alltså en mängd roliga hål-komponenter inklusive ytisar (som jag dock avskyr :D ).

Fast en typ av ytisar gillar jag och det är 1206 MEN de får inte vara mindre än så, fick alltså ungefär 100st 1206 Blå LED, kul för jag har knappt blåa LEDs överhuvudtaget sedan tidigare,

Sen har jag sorterat de hålsågar för typ glas/porslin som jag råkade köpa från Kina för en billig penning, sortimentet är trunkerat enligt (mm):
3
4
5
6
8
10
12
14
16: passar miniatyr rörsockel (7P)
18
20
22: passar noval rörsockel (9P)
25
26: passar oktal rörsockel (8P)
42: passar 807 standardrörsockel (5P)

Så säg till om Ni behöver låna hålsåg :)

MVH/Roger
PS
"Raaco-lådorna" har cjonash vänligt nog donerat till mig. Jag har nu fem lådor kvar som jag kan fylla med mer "junk" :) På nåt osannolikt sätt så har jag tydligen sen fått hålsågar som passar ALLA de olika rörsocklar jag använder, lurar på rörslutsteg i marmor :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har precis fått dessa fina Excel97-CD från MadModder.

Tack MadModder!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har köpt tre kopplingsdäck från Kjell igår.

Sist jag köpte vill jag minnas dom kostade runt 50 spänn styck MEN nu fick jag tre för 80 spänn :)

Dom nya har faktiskt utvecklats (och inte invecklats) för dels har dom skruvhål (den dubbelhäftande tejpen suger), dels är dom stackningsbara.

Nu har jag alltså hela sju stycken små kopplingsdäck med dimensioner om i runda tal 40X60mm.

MVH/Roger
PS
Jag har flera "permanenta" konstruktioner som jag inte gärna vill riva, brukar bli så när jag håller på :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har köpt nåt "förbjudet" :D

Blyat tenn, yummie vilken härlig doft :)

MVH/Roger
PS
Jag kommer köpa en rulle 0,7mm till som backup, har visserligen en rätt fet rulle (500g max) med 0,7mm, i tisdags köpte jag sedan denna på 1mm men så såg jag att vikten bara var 250g och jag minns med bävan de typ 350 spänn jag fick betala för min 500g-rulle samtidigt som 250g...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har preppat station 4 ikväll.

Station 1 är sovrummet, station 2 är hallen, station 3 är vardagsrummet och station 4 är köksbordet.

Jag nyttjar en timer för min primitiva lödkolv, denna är kopplad till en timer som har alla "pinnar" off MEN har en brytare som ju går mellan "Timer" och "ON".

Problemet är att jag ofta glömmer att flippa brytaren till off när jag är färdig på kvällen, mina betjänter sätter då på kaffebryggaren på morgonen och om jag glömt att sätta denna timer till off så körs lödkolven igång i en halvtimme OCH det gillar inte spetsen som snabbt äts upp.

Nu har jag alltså byggt in ett litet batteripack (2XAA), en lysdiod plus ett förkopplingsmotstånd och har nu finessen att OM timern står i ON så lyser LED och jag/man kan förhoppningsvis "rädda" kolven.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu köpt CoCraft universalverktygsats för typ Dremel miniborrmaskin.

Mycket bättre än original med alla patetiska keramiska filar som man hela tiden svarvar sönder i plåt, Clas kör istället metallfilar.

För Ni vet väl att CoCraft står för Clas Ohlson Caft (liksom CoTech) där craft står för "Craftmanship", jag lärde mig det för bara några veckor sedan.

Jag gillar den kvaliteten (har både oscillerande planslip och skruvdragare från CoTech som är mycket bra).

Jag var dock ute i grevens tid för jag hade suktat efter kittet i ett par år men inte riktigt fått råd med det så när jag väl bestämde mig så hade det utgått.

Även om man är en idiot så fattade jag dock att "utgått" inte är det samma som "finns ej mer" utan utgått tror jag mer innebär att prylen inte finns på HYLLAN men KAN ändå finnas i lager så jag kontaktade Clas i Insjön och tur som jag hade så hade dom ett par i lager som dessutom var nedsatt i pris, så jag köpte två där min bästis fick den ena.

Han blev glad :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har köpt ett gäng IC-socklar av Tema Elektronik.

Jag lämnade in Raaco-lådan och hade märkt upp alla fack med vad jag ville ha.

Han plockade ihop 10st av varje från DIL6 till DIL40.

När jag stod i affären boostade jag dock DIL14 och DIL16 för det fanns plats för 10 till och 14/16 går ju "rätt" bra om man säger :)

Jag har också köpt en samling 2W-motstånd men förpackningen blev att suga så jag får tänka om, blir förmodligen stora Raaco men det går åt 5st sådana a' 16 fack ty jag har köpt E12 från 0,1R-100k (10 av varje).

MVH/Roger
PS
Har sparat i typ ett halvår för det här :) Socklarna är förresten dom billigast möjliga även om nån blev svarvad ty inga billiga fanns. DIL10, DIL24-4 och DIL32-3 hade han inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har varit på Biltema och Bauhaus :)

På Bauhaus köpte jag mest lim (Epoxy plus Sugru), på Biltema köpte jag både lim och annat roligt.

Jag hade sparat en hundring varje månad i åtta månader och tog ut allt för detta :)

Köpte alltså Bostik Extra Strong epoxy (för ett ganska schysst pris på runt 80:-/st bara, Järnia tog dubbla priset när dom fanns), vit Sugru (svindyrt lim om man tittar på att man inte kan spara en del av ett paket och bara får tre paket med sig, med andra ord 33 spänn per limning!).

På Biltema köpte jag sedan ett maskinskruvstycke (att ha under borrstativet men jag kommer köpa ett till för att ha på labbänken när man typ dremlar) för 100 spänn bara, sen köpte jag en verktygshållare för typ tänger av plast för säg 50 spänn, sen köpte jag en "silikon-patron" och en liten tub silikon (för jag har upplevt att Casco suger), sen köpte jag en sprayflaska med klarlack och en sprayflaska med hammarlack, tanken här är att hammar-lacka lite mdf-lådor genom att först klarlacka så att ändträ försvinner, sedan hammarlacka, sedan gnugga på gnuggisar för reglage och spraylacka klarlack igen för cementering.

Bifogar lite bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Glenn »

Dom där maskinskruvstyckena är kriminellt värdelösa, detsamma gäller julas.

Det är svårt att få tag i nåt som är "okej" kvalitet, de som säljs är antingen skräp eller verkstadskvalitet (med motsvarande pris..)

Förut hade verktygsboden ett som var okej och höll "lagom" kvalitet för 5-600 spänn, men det verkar ha försvunnit ur sortimentet.


Angående dremelfilarna så har ju dremel också roterande metallfilar, jag har några jag köpt på en clas ohlson-rea för många år sen som är riktigt bra, använder dom i min proxxonmaskin :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Kvaliteten på maskinskruvstycket är ju inget att skryta med :D

Men har man små krav (och liten plånbok) så duger det.

Vad som retar mig mest är dock den kant dom infört på toppen av skruvstycket så att det liksom inte är slätt, kanten är sen inte ens vinkelrät utan typ fylld av lack :D

Där vet jag inte alls hur Biltema tänkte!

MEN man kan klämma ihop saker medans man dremlar :)

MVH/Roger
Skriv svar