Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Tänkte starta en tråd om verktyg jag har eller planerar skaffa mig (var så goda att berätta om era verktyg också!).

Jag brukar berätta om sånt i min tråd "Typ av verktygstavla" men tycker inte det passar så bra där.

Jag börjar med en liten önskelista:
1) Ritsare, jag jobbar mest med trä för det är vad jag gillar mest men ibland behövs ändå plåt och en ritsare är då bra att ha.
2) Handavgradare/försänkare, mycket smidigt att istället för att nyttja ett större borr ha ett rejält handtag.
3) "Visp", för avgradning av lite större hål
4) Hål-punchar modell "Allen-nut" dvs den som snälla prototypen lånade mig för mitt rörradiobygge men dessa punchar behöver bara vara av fem storlekar (eventuellt tar jag reda på mer exakt diameter senare men just nu kan jag nämna att jag vill bara nyttja dom för rör i speciellt, men inte endast, plåt dvs 7-pol, noval, oktal, 300B och 807).

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 17 oktober 2017, 22:53:15, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite godis från min tråd "Typ av verktygstavla":

-------------------------------------------

Nu har jag fått köpt två nya verktyg :)

Det ena är för att kunna korra centrerat i kortändan av rundstavar, det andra är för att kunna borra radiellt centrerat i rundstavar, båda tipsen har jag fått från EF (men jag kommer inte ihåg vilken tråd, eventuellt denna).

Verktyget för att kunna borra centrerat i kortändan på rundstavar blev ett annat än vad som tipsades här, detta verktyg har fler finesser bl.a kan man markera godtyckliga vinklar mellan 0 och 180 grader, jag skulle faktiskt behöva lite hjälp med att förstå allt den kan, men den basala funktionen att möjliggöra centrerad borrning i rundstavsändar är glasklar.

MVH/Roger
PS
Verktyget för att borra centrerat radiellt har jag fått tipset om är enkelt att använda, bara fixera rundstaven i ett skruvstycke sedan fixerar man verktyget i borrstativet, sedan rör man grejerna till märket visar vertikalt, därefter tar man ur verktyget ur borrmaskinens käftar och sätter i det borr man vill använda samt kör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg

Inlägg av Spisblinkaren »

Mera godis från min tråd "Typ av verktygstavla":

----------------------------------------------

Bredvid IKEA låg Jula.

Jag gick in där för att köpa en bits-borr sats som jag hade hittat på nätet för 100 spänn bara.

När jag kom hem och provade bits-borren i skruvdragaren kunde jag dock inte hålla mig för skratt för Jesus vad skeva dom var :D

Men jag har nu fått nytta av både 4mm-borret (i samband med lampmontaget ovan) och 2mm (i samband med Miniwatt-låda uppgradering).

Mycket smidigt att inte behöva byta från skruvdragare till klumpig borrmaskin bara för att borra lite hål i trä.

Men borrmaskinen är ändå min favorit.

MVH/Roger
PS
Dom långa träborren för att borra ett 4mm-hål i mitt tonarmsmaterial har jag bestämt mig för att skippa, kommer troligtvis "märla" fast kabeln istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg

Inlägg av Spisblinkaren »

Min hemmagjorda handavgradare :D

Försänkare för borrmaskin fixerad i en bit rundstav.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg

Inlägg av Spisblinkaren »

Min Cotech skruvdragare, inte jättestark men faktiskt hyfsat stark.

300 spänn på Clas bara.

Mycket nöjd!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg

Inlägg av Spisblinkaren »

Min Gränsfors mini-yxa.

Denna var inte billig men ack vad skönt den ligger i handen pga dess ringa vikt.

Har typ använt den två gånger på ett år, ena gången kapade jag ner längden på en frusen torsk-file' så att den skulle få plats i en bunke, andra gången högg jag faktiskt till en liten kil.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu byggt mig ett verktyg, om man får säga så.

Det är en "kam" i 21X33mm plh Furu, kammen kommer nyttjas för att separera all mina kablar i labbet som jag gillar att ha framme och inte hela tiden sätta i kabelstället och ta fram vid behov.

Nu nyttjar jag en liten tving för att förhindra att kablar blir klämda i min lådhurts, den biten fungerar men det trasslar nåt infernaliskt.

Så nu har jag tänkt att ha fem olika "spår" i denna kam där från höger till vänster följande kablage skall husera:
1) DWM-kablar
2) Lödkolvskabel
3) Oscilloskop-prober
4) Signalgenerator-kabel
5) Labbagg-kablar

Inbillar mig att jag får mindre irriterande trassel nu, eller vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Köpte nedanstående plåtvariant på Clas idag, var mycket tveksam och köpte den mest för att det är öppet köp i tre månader, på vägen ut från Clas kom jag sedan på "kammen" så jag kommer begära pengarna tillbaka för plåtkammen (kostade iofs bara 40 spänn men det är också pengar).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 15 mars 2017, 22:47:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag installerat min "kam"

Jävlar vad bra det blev :D

Jag passade också på att längdjustera vissa kablar som hade en tendens att lägga sig på golvet, speciellt olämpligt är det ju för prober (och dess närhet till rullande hjul hos stolen).

Så jag gjorde ett halvslag på DVM-kablaget, oscilloskop-proberna och nån standard AC-plugg från mer eller mindre permanent installerad väggvårta så nu ligger INGET på golvet.

Nu kan vi sätta igång att bygga rörradion!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av rvl »

Kan man köpa sånahär/motsvarande verktyg nånstans?
verktyg.jpg
Hemlagat verktyg för att få större (än resten av hålet) diameter längst ner i ett hål borrat i berget. En "kil" som får utvidga sig nere i det förstorade hålet kommer att sitta som i berget. 8)

Ja, nabbarna är kannibaliserade från gamla dubbdäck.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant och innovativt verktyg!

Fast jag funderar på om det bara fungerar för typ lite grövre trä och plast, eller vad är tanken?

Vart du kan köpa en sådan vet jag dock inte.

MVH/Roger
PS
Kul att du lägger upp lite egna grejer i tråden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Glenn »

det är väl tänkt att användas i berg förstod jag det som ?

Är dubbarna fjäderbelastade så dom helt enkelt slipar upp hålrummet, och sen fjädrar in när man drar upp verktyget ?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Berget stod det ju, jag läser som en kratta :)

Fast det är klart, jag är lite smått dyslektisk.

MVH/Roger
PS
Ni ska se när jag författar saker här på forumet, jag läser förhandsvisningarna uppemot 10 ggr, trycker på Skicka och först då ser jag ofta minst stavfel men ibland tom att flera ord saknas, lite roligt faktiskt :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av mrfrenzy »

rogerk8 skrev: Ni ska se när jag författar saker här på forumet, jag läser förhandsvisningarna uppemot 10 ggr, trycker på Skicka och först då ser jag ofta minst stavfel men ibland tom att flera ord saknas, lite roligt faktiskt :D
En stor eloge för detta, det gör inläggen så mycket trevligare och lätta att förstå.
Många av dagens ungdom struntar ju helt i rättstavning (oavsett om dom har dyslexi eller ej).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Precis den har jag bestämt mig för att köpa, jag nyttjade också google-bildsök när jag hittade den, den är således redan uppskriven på listan över nästa verktyg att köpa:

3) Nibblare: http://www.ebay.com/itm/Hand-Nibbler-Sh ... N_T1Ko2CDQ
4) Handförsänkare, typ inte så noga men vill ha stor diameter och rejält handtag: http://www.slojd-detaljer.se/kategorier ... re-pid5641
5) Avgradningspenna, typ inte så noga men vill ha rejält handtag: http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/h ... ningspenna
6) Ritspenna, typ inte så noga men bör likna: https://verktygsboden.se/ritsnalar-pennor/ritspenna

MVH/Roger
Skriv svar