Vad är detta för gammalt mätinstrument? (Bilder)

Likström
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 februari 2017, 18:43:01

Vad är detta för gammalt mätinstrument? (Bilder)

Inlägg av Likström »

Hej alla elektronikintresserade!

Jag har ett visst intresse för elektronik, men saknar mycken välbehövlig kunskap.. Huh vad det skolkades ifrån fysiken i skolan!

Jag kom över ett gammalt mätinstrument idag i en välgörenhetsaffär. Det ser ut att kunna mäta volt, AC/DC, Ω Ohm, µA, mA, A och lite till..

Jag förstår att det är ett välbyggt och fint instrument, men jag har inte kunskap nog för att kunna bedöma hur man ska använda det.. :oops:

Vore väldigt tacksam om någon kunde tala om vad det är för ett instrument och vad det kallas.. Själv skulle jag benämna det en multimeterstation..

Ännu mer tacksam vore jag ifall någon vill berätta HUR man använder det, och om jag behöver komplettera med fler delar (tänker t.e.x på "sladdarna" som man flyttar mellan olika ingångar innan mätning).

Instrumentet kan vara trasigt, se bild 6, där två resistorer(?) kanske ska ha kontakt med +delen..?

Mättavlan har beteckningen KM-86 samt Kyoritsu och Elek. Det sistnämnda, Elek står även på själva fronten av instrumentet.

Batterierna som satt i är av typen R14 Baby C och made in West Germany :wink: vilket skvallrar lite om att det var ett tag sedan instrumentet användes.. Jag mätte spänningen med en billig multimeter, och den låg på ca 1.4V. Inget läckage från batterierna heller eller så..

Googlar jag på KM-86, så hittar jag mest mättavlor som mäter EN enhet.. Inte som den jag har, vilken kan mäta olika enheter!

Som sagt, tacksam för all info jag kan få om detta fina instrument :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16723
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Vad är detta för gammalt mätinstrument? (Bilder)

Inlägg av grym »

en analog multimeter

kan vara hemmabygge, eller kanske kursmaterial eller skolbygge
kanske mindre serie
skulle gissa på något som byggdes i gymnasieskola på el telelinjer
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vad är detta för gammalt mätinstrument? (Bilder)

Inlägg av Nerre »

Analog bänkmultimeter skulle jag kalla det.

Den verkar inte ha några direkt ovanliga funktioner vad jag kan se, precis som många andra multimetrar så har den en COMMON anslutning för alla typer av mätningar och för plus-sidan är det en för V och Ohm och några andra för olika strömområden.

För de två känsligast ohmmeter-områdena verkar det finnas nollställningsrattar för att kompensera för mätsladdarnas resistans.

Hembygge undrar jag om det är, det finns ju en Elek-logga nere till vänster.

Finns det nån märkskylt på baksidan?
Likström
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 februari 2017, 18:43:01

Re: Vad är detta för gammalt mätinstrument? (Bilder)

Inlägg av Likström »

Tack för svaren! :)

En analog multimeter känns ju bara helt rätt.. Men hur använder jag den..? Kan någon ge mig exempel på vad jag exempelvis kan mäta i ett normalt hushåll, bara för att se om apparaten fungerar?

Och räcker de mätkablar som finns i instrumentet..? Det känns som att något saknas..

Hemmabygge skulle det kunna vara fråga om, men i sådana fall tror jag att komponenterna levererades som en komplett byggsats ifrån Elek.

Det är en gammal station iaf, vilket de förkastliga spårskruvarna, västtyska batterierna och det rätt så repiga och medfarna aluminiumhöljet skvallrar om..
Nerre skrev:Finns det nån märkskylt på baksidan?
Ingen märkskylt på baksidan, de enda märkningarna är de som syns på framsidan.

Elek, de verkar ju finnas kvar än idag.. Finns det månne någon gammal katalog eller så..? En instruktionsbok vore ju kanon, men här kanske jag hoppas på för mycket..

Tror ni att apparaten behöver lite översyn och att resistorerna(?) som syns på bild 6 ska anslutas till +, som syns väldigt svagt på bilden.. Som ni märker så har jag inte allt för stor kunskap inom området, men gott om nyfikenhet :)

Om fler bilder önskas så kan detta ordnas!

Fin apparat det här :) Man kan ju inte låta bli att undra om det finns ett monetärt värde i en sådan här.. På ebay går KM-86 tavlor för runt 270:- och då bara mättavlan.. Fast jag hittar ingen som liknar just det som jag har.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad är detta för gammalt mätinstrument? (Bilder)

Inlägg av TomasL »

Värdet är väl i princip 0.
Du kan testa och mäta på ett vanligt batteri.
Troligen någon form av byggsats, från 70-talet.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Vad är detta för gammalt mätinstrument? (Bilder)

Inlägg av ochkl0620 »

Har en likadan i garaget. Funkar för att mäta lite på viss bilelektronik där en billig digital inte hinner med.
Inget jag skulle mäta nätspänning med iaf :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Vad är detta för gammalt mätinstrument? (Bilder)

Inlägg av baron3d »

Kul att se.
Har min kvar. Många med mig byggde den på El-Tele utbildningen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad är detta för gammalt mätinstrument? (Bilder)

Inlägg av TomasL »

På den tiden fick man också lära sig att sy kabel, en teknik som är fullständigt glömt i dag.
Likström
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 februari 2017, 18:43:01

Re: Vad är detta för gammalt mätinstrument? (Bilder)

Inlägg av Likström »

TomasL skrev:Värdet är väl i princip 0.
Du kan testa och mäta på ett vanligt batteri.
Troligen någon form av byggsats, från 70-talet.
Nu ska du inte vara sån ;)

Men du har troligtvis rätt.. Men den har iaf ett affektionsvärde! Jag blev iaf intresserad av den så fort jag såg den.

Att mäta på ett vanligt batteri vore en bra början, tack! Med all respekt för ditt antal inlägg här, så ber jag dig att ursäkta frågan, jag förstår att den kan vara tröttsam.. Men hur bär jag mig åt om jag vill mäta upp något med detta instrument..? Räcker den enda kabeln jag har ens till..? Väldigt tacksam för tips och tricks här!

En annan fråga är om du tror att resistorerna (om det ens är det, ursäkta min okunskap) på bild 6 verkligen ska se ut så..?
TomasL skrev:På den tiden fick man också lära sig att sy kabel, en teknik som är fullständigt glömt i dag.
Du har nog rätt i att den tekniken är glömd, men jag skulle gärna höra hur det går till, men det kanske blir lite väl OT..
ockkl0620 skrev:Har en likadan i garaget. Funkar för att mäta lite på viss bilelektronik där en billig digital inte hinner med.
Inget jag skulle mäta nätspänning med iaf :)
Nämen, det var ett väldigt stiligt instrument du postade där! :) Hur kom du över den skönheten?
baron3d skrev: Kul att se.
Har min kvar. Många med mig byggde den på El-Tele utbildningen.
Så det är en byggsats ändå? :) Vad roligt! Hur gick det till om jag får fråga..? Fick ni delarna levererade i en låda och lite instruktioner på det..?

Om inget annat, så måste det ha varit väldigt lärorikt på många olika vis! Inte minst när det gäller lödkunskap..
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vad är detta för gammalt mätinstrument? (Bilder)

Inlägg av Nerre »

Att mäta saker är inte så enkelt som att bara koppla in grejerna och tro att man får rätt värde, man behöver (tyvärr) även förstå hur mätinstrumentet arbetar för att vara säker på att det värde man får verkligen är det man är ute efter. Du behöver alltså försöka lära dig lite mätteknik för att kunna använda den.

Om man googlar på "mäta med multimeter" verkar man få en del ganska relevanta träffar, men räkna med att du behöver lägga nån timme eller två på att läsa olika sidor innan du kommer igång. Läs också igenom flera sidor (eller kolla på flera videor) innan du börjar, eftersom om man gör fel så finns det viss risk att multimetern går sönder.


Ska man mäta på ett batteri så ställer man den på V DC och lämpligt mätområde, ansluter COM till batteriets minuspol och V-ingången till dess pluspol. Nu vet jag inte riktigt hur den där multimetern fungerar för den verkar inte ha V DC utan bara V AC enligt den vänstra omkopplaren, men mätområden indikerar att den även mäter DC så jag är inte helt hundra på hur den är tänkt att fungera där. Möjligen är ohm-läget även till för V DC och A DC (eftersom det ändå är olika mätområden på den högra omkopplaren) och V AC och A AC bara är till för att koppla in en likriktare.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Vad är detta för gammalt mätinstrument? (Bilder)

Inlägg av Rolf Zetterberg »

På den tiden kallades sådana här för 'universalinstrument'.
De två resistorerna är nog två skyddsdioder som normalt ska vara kopplade över själva instrumentet för att skydda det.
Du ska ha en svart kabel och svart banankontakt på minuskabeln och en röd kabel och en röd banankontakt på pluskabeln.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Vad är detta för gammalt mätinstrument? (Bilder)

Inlägg av GFEF »

TomasL
>På den tiden fick man också lära sig att sy kabel, en teknik som är fullständigt glömt i dag.

Flyg och satelliter.........

https://en.wikipedia.org/wiki/Cable_lacing
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Vad är detta för gammalt mätinstrument? (Bilder)

Inlägg av baron3d »

Vet inte hur dessa köptes, men vi fick en låda med komponenter, komponenthållare, transformatorkärna, frontpanel i självhäftande plast, visar instrument, mm.
Plåtarna ingick inte dessa fick vi göra själva. Strömtransformatorn lindade vi. Kabelhärvan syddes.

Tror att instrumenten gick att köpa kompletta.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vad är detta för gammalt mätinstrument? (Bilder)

Inlägg av MiaM »

ochkl0620 skrev:Har en likadan i garaget. Funkar för att mäta lite på viss bilelektronik där en billig digital inte hinner med.
Plus att en sånhär som verkar vara helt passiv tål oftast korta spikar av överspänning bättre än en digital multimeter. D.v.s. den brinner inte upp lika lätt om man råkar nudda någon kabel på tändspolen medan motorn är igång.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Vad är detta för gammalt mätinstrument? (Bilder)

Inlägg av RadarEnt »

Buäää.
Här hade jag beskrivit hela bygget med transformator, kabelstam, plåtar och allt som jag gjorde ca 1980.
Så råkade jag trycka någon tangentkombination och allt försvann. Nu orkar jag inte beskriva allt en gång till.
Jag använde mitt i ca 15 år innan det ställdes undan. Det fungerade hyfsat inom sitt användningsområde. Med diverse shuntar gick det använda till några fler funktioner.
Kan inte tänka mig att det finns något kapitalvärde i det.
Förrförra sommaren gick mitt till återvinningen.
Skriv svar