Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Jag får revidera prisökningen jämfört med prislistan: runt +15 % verkar det vara. Jag måste ha fått ett bra pris på första skåpet jag frågade om!

Lite info om systemet inklusive en liten film: https://www.garagejournal.com/2015/03/t ... rage-wall/

Något i denna stil lutar det åt för min del (fast en 75-låda och en 150-låda istället för två av 100-lådorna). Vad gillar ni färgkombon? :)
V2018269-514.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av tecno »

Snyggt och propert. Hade jag slantarna så skulle jag bygga ena långväggen i verkstan på detta viset, bara en Harry eller Lotto så är man hemma ;)
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av Bug_x »

Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Igår kom en trevlig chaufför i en enorm lastbil och lämnade av detta lilla paket utanför porten :mrgreen:
SAM_2452.jpg
Allt uppburet till lägenheten (även om inte allt fick plats på bilden):
SAM_2455.jpg
Puh! Jag är inte frisk så det var en och en halv timmes kallsvett och yrsel innan allt var uppe, och det känns som att jag kommer att behöva vila i en vecka nu. Men trevligt att ha grejerna hemma. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av stenD »

en del kostar då på sig :)
efter du skruvat upp allt så får du dra fram en fotölj och ett sideboard, duka fram nått gott och sätta dig och njuta över utsikten 8)
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av Bug_x »

Skoj :D

Tror du kommer bli riktigt nöjd!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

stenD: Japp, det låter som en bra idé. :) (Hela tanken är ju att det ska bli mer njutbart att vistas i hobbyrummet.)

Bug_x: Det tror jag också, på det stora hela. Det märks att det är rejäla grejer! Fast jag är lite förvånad över finishen på vissa detaljer. En del, som finishen på svetsarna nedan, känns väl OK - grejerna är ju ändå gjorda för att fylla en funktion i industri snarare än att se bra ut i någons vardagsrum:
SAM_2469.jpg
SAM_2471.jpg
Men det här känns allvarligare: detta är den exponerade kanten på avdelare till lådorna (art nr 80.181.000). Man behöver alltså sträcka sig runt/över denna kant för att komma åt saker längre in i lådorna:
SAM_2464.jpg
Lite märkligt att de inte ens har avgradat kanten utan bara pulverlackat över de sylvassa graderna? De är fortfarande vassa kan jag säga... Så denna del kräver bearbetning av köparen innan den blir användbar.

Även de (visserligen i sammanhanget billiga) "nylon/PVC mesh mats" som jag köpte till som lådinlägg lämnar en del övrigt att önska: de lämnar flottiga avtryck efter sig - mjukgörare eller otillräcklig härdning? Känns inte så trevligt i vart fall.

Kvaliteten på pulverlackeringen är också varierande inuti lådorna (på exponerade/synliga ytor) - ena sidan kan vara blank och fin medan andra är mer sträv.

Nu vill jag inte lägga överdrivet mycket vikt vid detta - på det stora hela känns det väldigt gediget som sagt! Men jag vill i alla fall ge en balanserad bild av Lista så att eventuella andra forummedlemmar som beställer saker vet vad de kan vänta sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av stenD »

returnera dåligt utförda detaljer, med deras priser ska det ju inte orsaka personskada
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Det blir ju lite besvärligt att returnera meterlånga metalldelar (och sedan vänta sju veckor på att få ersättare som kanske är lika dåliga), så dessa tror jag helt enkelt att jag snyggar till själv så de blir användbara. Men jag kommer att återmata till Techpoint om det såklart.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Det går inte fort detta, men det har gått från detta kaos:
SAM_2458.jpg
till det här nu i alla fall:
SAM_2476.jpg
(Var inte säker på att jag ville visa kaosbilden först, men efter att ha kollat lite i bilder på verkstäder "mekrum" mm-tråden så kändes det okej. :))
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Är det någon som har lust att lösa rebusar? :mrgreen:

Från sista sidan i den hundrasidiga(!) monteringsanvisningen:
SAM_2473-manualrebus.jpg
Ögat betyder "To observe / To follow". Varningstriangeln betyder "Warning". "Diodslingan" förklaras ingenstans, och varför slänger de in pilar som visar att man kan/ska? röra på plastspärren som låser fast lådorna? Hur tänkte de egentligen? :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Första sektionen monterade jag medan den låg ner. Den högra stolpramen "säkrades" sedan med en packrem och hölls på plats temporärt med en flyttbar hylla, vilken också fick agera stöd åt den fasta hyllan medan den monterades. Översta och understa hyllan skruvas fast med M10-skruv och mutter. (Jag tyckte att det kändes lite halvdant att dra fast dessa direkt mot de fyrkantiga utstansningarna i stolpramarna så jag tog en tur till Clas Ohlson och köpte brickor att lägga emellan.)
SAM_2478-montering-fast-hylla.jpg
Såhär skitiga var lådorna - och då har jag ändå dammsugit den med borstmunstycke först!
SAM_2481-skitiga-lådor.jpg
Skenorna till lådorna var ännu skitigare. Tonerliknande smuts som flyttade sig via händerna till stolpramarna och gav fläckar som var lite besvärliga att få bort (fuktig trasa räckte inte - IPA funkade dock):
SAM_2492-skitiga-skenor.jpg
Alla lådor har såna här skador på höger insida. Lådfronterna verkar lackas efter att övriga lådan är lackad (vilket nog även är orsaken till att vissa gråa innerytor blir lite "sträva" av frontlack som hamnat fel), och jag gissar att det behövs galvanisk kontakt för att fästa pulvret vid lådan? Synd att de inte kunde ordna den kontakten via en mer dold yta!
SAM_2483-lådskada.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Skenorna som håller lådorna har rätt elaka grader i fästpunkterna:
SAM_2484-grader-skenor.jpg
... vilka fungerar ungefär som hyvlar när skenorna demonteras:
SAM_2487-gradskador.jpg
Så det fick bli lite avgradning av dessa:
SAM_2488-avgradat.jpg
Lådbeslagen tillverkas för övrigt av Fulterer:
SAM_2494-Fulterer.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av arvidb 18 mars 2019, 15:32:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av tecno »

:humm:
Trodde att Lista skulle leverera kvalitet, det där skulle då jag inte acceptera. Gå på leverantören om detta.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

För att dämpa "klangen" av metall mot metall vid stängning så skar jag ut små bitar självhäftande filt:
SAM_2493-dämpad-skena.jpg
SAM_2495-dämpad-låda.jpg
Och så passade jag på att sätta dit tätningslist på sidorna i fronten:
SAM_2496-tätningslist.jpg
Monteringen så långt:
SAM_2498-monterade-lådor.jpg
Jag kommer att täcka för sidorna också sedan för att minimera mängden damm som tar sig in i lådorna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av arvidb 18 mars 2019, 15:32:41, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar