Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

tecno skrev::humm:
Trodde att Lista skulle leverera kvalitet, det där skulle då jag inte acceptera. Gå på leverantören om detta.
Jo jag hade inte väntat mig att det skulle behövas så mycket "handpåläggning" för att fixa brister i tillverkningen och kommer att begära prisavdrag för dessa brister. Återkommer om vad de säger om det hela.

Slutresultatet känns ändå väldigt gediget måste jag säga och jag tror att jag kommer att bli mycket nöjd med det hela i längden!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av tecno »

Jo Lista är bra grejer, har ett relativt stort skåp som jag är väldigt nöjd med.
Nu saknas bara en drös med insats lådor, kommer troligen att 3D printa ut de jag behöver.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Finns liknande problem med ditt skåp om du tittar närmare på det? Eller har Lista sjangserat med åren?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av tecno »

Mitt skåp är säkert över 20 år gammalt så jag betvivlar att den hade såna artefakter från produktionen.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av persa »

arvidb skrev:Eller har Lista sjangserat med åren?
Tuffare och tuffare konkurrens genom åren med minskade marknadsandelar gör att även tillverkare som Lista måste se om sin produktion. Inte alls säkert att merparten produceras i Schweiz nu för tiden. Men lägger man produktion på nya ställen måste man ju givetvis ändå se till att hålla kvalitén om man inte ska förstöra varumärket
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Insatslådorna levererades löst nedlagda i en kartong:
SAM_2501.jpg
Det har medfört att de har legat och nött mot varandra under transporten så att allt har blivit täckt av ett fint plastpulver. Så även dessa fick jag dammsuga och torka av innan de var klara att använda:
SAM_2506.jpg
SAM_2509.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av tecno »

Det där ser inte trevligt ut att packa så dåligt :tumner:
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av CPMS »

Vad kostar insatslådorna på ett ungefär? Har sökt lite på Ebay men inte hittat något ännu.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Jag fick betala 899:- inkl moms för en sats artikelnummer 80.044.000.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av tecno »

en sats 50mm höga för ett 36x36 kostade 2010 ca 500+ moms och frakt.
lista lådor.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

arvidb skrev:Även de (visserligen i sammanhanget billiga) "nylon/PVC mesh mats" som jag köpte till som lådinlägg lämnar en del övrigt att önska: de lämnar flottiga avtryck efter sig - mjukgörare eller otillräcklig härdning? Känns inte så trevligt i vart fall.
Tänkte att jag skulle visa bild på detta också. Det här är botten av en (tung) kartong som har stått ca två dygn på mattan. Avtrycken är alltså det regelbundna prickmönstret a la fettfläckar:
SAM_2512-avtryck-lådinlägg.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Nu börjar det bli lite mer inbott! Fortfarande lite junk kvar som ska in i lådorna där på hyllan över lådorna bara.
SAM_2524_inbott.jpg
Det här med utdragslådor är ju helt grymt! Så mycket lättare att hitta "rätt" skruv tack vare översikten. Enormt mycket bättre än sortimentskåpet som jag har haft hittills.

Apropå det så funkar plastlådorna från sortimentskåpet fint i Listalådorna! Så för 379:- så får man 60 lådor på Clas Ohlson till exempel. Såga av handtagen bara så går det lagom in tre eller fyra på djupet (I Listas 27 E- respektive 36 E-lådor). Det enda störande är att eftersom de är genomskinliga så ser det lite rörigt ut. Bilder kommer när jag har skaffat lämpligt underlägg så det blir lite snyggare. :) För större fräsverktyg med mera så kanske man kan använda kökslådeinlägg från IKEA typ?

Jag måste säga att jag är positivt överraskad över hur bra djupet (53 cm) på hyllorna är också. Jag trodde det skulle bli lite väl djupt, men det är bara praktiskt!

Jag har fått besked från Techpoint om att jag ska få kompensation för felen, men oklart än så länge vad det blir.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

De har tydligen extremt mycket att göra på Techpoint just nu så detta har dragit ut på tiden. Men nu har jag i alla fall blivit lovad en extra låda som kompensation för bristerna, vilket känns helt OK. :tumupp:

Och när jag nu vet hur många lådor det blir totalt så kan jag försöka hitta tid att ta mig iväg till Kuntze och köpa vettiga underlägg till lådorna också.

Det är för övrigt fortfarande lika glädjande att komma in i hobbyrummet och se hyllsystemet. :mrgreen:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av GeekJoan »

Var det någon som sa förvara verktyg...
Jag har kommit på en ganska korkad/eller smart grej som jag gör. För varje ny hobby som jag skaffar mig som kräver verktyg så införskaffar jag nya verktyg som bara används till just denna hobby. Jag tar tex aldrig en tång från silversmides verktygen och klipper kabel/elektronikgrejer med. Plastmodeller har sina verktyg och RC grejer har sina. Detta betyder att jag har säkert tio tänger av samma sort på olika ställen.
Här är några bilder av olika verktygssamlingar...

Elektronik:
verktyg1.jpg
Plastmodeller/3d prints PLA:
verktyg2.jpg
Sällan verktyg åker in i skåpet:
verktyg3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1975
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av GastonDeVille »

Det är nästan så jag får lite hyll- och förvaringsfeber efter att ha sett så fina grejer :)
Skriv svar