Weller wecp-20 felsöka

Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Weller wecp-20 felsöka

Inlägg av Klickmans »

Stärkt av förtröstan (svar) postar jag en bild till, närmre än så kunde jag inte komma.
Med lite tur får jag då klarhet i om någon av dom här två kan använas, eller ingen alls.
Hellre fråga en gång för mycket och verka korkad, än förbli korkad genom att inte fråga.
IMG_20191103_001018.jpg
Mucho tack för hjälpen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Weller wecp-20 felsöka

Inlägg av hsd »

Om Du tittar ner i hålet för spetsen så syns en skillnad, där det är en plan yta passar magnastatspetsen (3 trådar i sladden), den andra har en liten bula som kommer att passa gropen i den andra spetsen (den bör ha 5 trådar i sladden och passar trafon med temperaturratten
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Weller wecp-20 felsöka

Inlägg av Klickmans »

Där ser man, och med detta kuliga svar blev tydligen mysteriet löst.
Den stora vinsten är att jag har lärt mig något jag inte visste tidigare.
Tack är det minsta jag kan säga, du har varit till stor hjälp med detta.
IMG_20191103_025343x.jpg
De blir till att hoppas på T12 då, den där moderna lilla 2019-mojängen.



Tack ska du ha hsd, mucho appreciated!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Weller wecp-20 felsöka

Inlägg av Glenn »

Anekdot:

För ca 25 år sedan köpte jag en Weller WECP-20 med penna till på en konkursutförsäljning från en KK'ad radio/TV-verkstad, det fanns fem eller sex stationer och alla kostade lika mycket, jag valde då en med justerbar temp och inte en magnastat.

När jag kom hem upptäckte jag att pennan inte passade, efter diskuterande på swnet.elektronik (hette den väl ?) kom vi fram till att pennan var en magnastatpenna, men jag behövde ju en annan typ, dessa var dock svindyra på elfa.

Då mailar en kille och säger att han har en sån penna över som han kan sälja för 200:-, perfekt tycker jag och köper den av honnom. Kopplar in och allt fungerar perfekt. (Jag använder fortfarande den stationen och pennan, bara spetsen och svampen som är bytta)

5(?) år senare så postar en kille att han har köpt en lödstation men inte fick med nån penna.. han har dock köpt en magnastat-station, och behöver en sådan penna.. jag har kvar min som jag fick med "felaktigt" och erbjuder mej att sälja den för 200:-, han köper, kopplar in och allt fungerar perfekt :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Weller wecp-20 felsöka

Inlägg av Marta »

Löste det här sig?

Pennan på förr sidans bild, med genomskinligt skaft, är ingen magnastat. Den är en temptronic med regulatorn i skaftet. Den har ett hål med en trimpot för inställning av värmen. Tillverkades av Weller som ersättning till magnastat för att själva stationen från magnastat skulle kunna användas till den.

Denna penna skall matas med 24V AC kapabel att ge 2A. Spetsen är samma som till temptronic / LR21. Alltså med hål.
Det ä en dålig ide att driva in den lite längre magnastatspetsen, även om det knske skulle vara möjligt.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Weller wecp-20 felsöka

Inlägg av LeCanard »

Sådana här trådar gör mej uppriktigt glad. TS får den hjälp som behövs, och även vi andra som lurar i dunklet kan tillgodogöra sig det som diskuteras. :tumupp:
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Weller wecp-20 felsöka

Inlägg av GastonDeVille »

Detta måste jag kolla. Tror det ligger en äldre Weller magnastat längst ner i en verktygslåda..
Det som finns kvar är en naken trafo :roll: (kanske inte helt CE-märkt) och själva lödpennan. Alla andra delar har omkommit genom åren efter hårt slitage. De håller länge, tror jag bytt värmeelement en gång sedan ... 80-talet? :news:
Skriv svar