fredagsflum om nätagg

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

fredagsflum om nätagg

Inlägg av grym »

många funderingar finns det naturligtvis om nätaggregatens funktioner

att sammanställa alla går väl inte men om man skulle säga vad man har och vad men skulle vilja ha
så kanske vi kan byta lite ide'er med varandra

om man ska börja med vad man skulle vilja ha så vore det nog någonting som följer
ett flertal nätagg som klarar allt
i princip en kraftig dckopplad förstärkare sammankopplad med en bra funktinsgenerator
ska kunna ge en kombination eller bara lik eller växelspänning
säg i storleksordningen 0 till 2000 V, 0 till 1000 A
växelspänningen ska naturligtvis vara ställbar i frekvens från 0.000001 HZ till minst 40 GHZ
aktiv strömbegränsning och variabel utgångs mpendans, valbart resistiv, kapacitiv och induktiv del
specielle vågformer ska naturligtvis kunna laddas från dator, och alla variabler ska kunna fjärrstyras
all instrumentering ska finnas fyrfaldigad, analog,digital,oscilloskop och samplad till datorn
mycket hög nograhet i inställningarna och bra långtidstabilitet

det hela ska naturligtvis vara billigt och inte större än att man ha med den i fickan
ingen onödig värme heller

:twisted:

annars funkar det lika bra med ett 1.5V batteri med :-)

tillbaka till verkligheten
tror att många har provat ett antal olika sorters nätagg och haft sina bekymmer med dom olika varianterna

för min del så vill jag ha en bunta olika motstridiga egenskaper, så därför behövs olika agg

den saken som jag har haft mest nytta av i diverse mycket udda experiment har haft sin bas i en vridtrafo
en AC del bestående i en 220 till 0>270 V 8 A vridtrafo,bestyckad med några säkringar, Amätare och mjukstart
funkar mycket bra när man ska prova olika saker, lätt att få koll på om saker funger över eller under
normal nätspänning, lätt att starta nya projekt för första gången och smyga igång spänningen
nackdelen är att trafon är sparkopplad, inte separerad från nätet, kan vara farligt om man inte tänker sig för

till detta så har jag en enkel likströmsdel, en 24V 400VA trafo, likriktare, konding, bleeder, V och A mätare
ger o till 40V likspänninig och max 10A(ligger i underkant p.g.a Amätare)
ett mycket rubust aggregat som klarar det mesta i fråga om överlast och felkopplingar, även fullaster
klarar den utan bekymmer, dc motorer, batteriladdning, full ström vi få volt
nackdelen är att det inte är någon reglerad spänning , ett visst rippel är oundvikligt

sedan så har jag ett halvkasst labbagg baserat på 78/79xx och två tda2030
bara en låda med 24,15,5,-5,-15 volt, en variabel -15 till +15 och en strömgenerator 0-1 A(dom två sista via 2030)
funkis vid ttl och opkopplingar, men är dåligt byggt, annars är det halv lagom med spänningar på den


saker som jag skulle vilja ha

en bra variant av lillagg med 5,5, 0>15, 0>-15 V med V och A mätare, idiotsäkert byggt

ett dubbelspännings agg 0-40V 0-30A med bra spännings och strömreglering, idiotsäkert konstruerad
ska klara kortslutningar, spänning in utifrån och rf/störningar

en annan sak som jag funderat på är något åt vansinnesbeskrivningen i början
ett nätagg byggt som en effektförstärkare, svårt och dyrt bygge
men inte helt orealistiskt att ha med en utgångsspänning på 0-400V topp till topp , max 10A
0-20 KHZ

en vanlig isolertrafo 230/230V 10A

och ett enkelt labbagg 0>1000V 1A, kopplad till vridtrafon



saker som inte fungerat för mig eller man saknat

vanliga linjära nätagg har en del svagheter, normalt sett så saknas det en hel del i ett enkelt agg
skydd mot inkommande ström, övertemp, rf energi på ingången, dom sakern brukar förstöra utgångstrissan

automatsäkringar kan ibland vara riktigt trevligt


så vad har ni?
vad kulle ni vilja ha?

bra saker, dåliga saker?, synpunkter överhuvudtagt?