Råd: Köp av skruvdragare

Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Råd: Köp av skruvdragare

Inlägg av oskars »

Hej på er!

Jag måste verkligen köpa mig en schysst skruvdragare.

Jag har tittat på följande:
Borrmaskin/skruvdragare Ryobi LCD18021B 18V One Plus. - 1599:-

Om den är bra. Ska jag då likagärna köpa detta kittet med samma skruvdragare?
Verktygskit Ryobi One Plus CLK183 18 V. - 1999:-

Jag är seriöst ute efter en schysst skruvdragare. En riktigt bra sådan. En som jag kan ha länge. Behöver ju inte överdriva, men jag tycker ni jag borde välja en annan än denna Ryobi 18v? Vilken då i så fall? Jag ska ha den hemma i lägenheten till diverse projekt och grejer. Ja, jag vill ha batteridriven (smidigt), ja, jag vill ha schysst kvalitét (lika bra).

Tacksam för tips! :)

/ O
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Råd: Köp av skruvdragare

Inlägg av grottan »

Har ingen erfarenhet av märket som sådant men för "normalbruk" så tycker jag en 18V maskin är väl stor, gillar personligen Hitachi och Panasonic som är nättare maskiner men med bra prestanda.

Välj en maskin som ligger bra i handen och är välbalanserad.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1151
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Råd: Köp av skruvdragare

Inlägg av Melkutt »

Jag kan inte svara på hur Ryobis maskiner är, har hört endel negativt men efter som jag inte har testat någon själv så tänker jag inte uttala mig nå större.

Jag har där emot en Milwaukee knackare

Bild

Kostade en lagom slant när ja köpte den, men de vart nått år den så den borde ligga runt 2000:- idag.
Den är verkligen värd var enda krona, aldrig strulat för mig och är otroligt stark för sin netta storlek!
Batteri tiden är inte så stor men det medföljde 2 batterin och dom laddar upp rätt så fort så det gör inge.
http://www.milwaukeetool.se/int/sv/sv_p ... t&nav1=pro#

Annars så har jag kört en hel del med MAKITAS mörk gröna maskiner, dom e också rätt kostsamma men dom är värda de!

Ja de var det lilla ja kunde bidra me.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Råd: Köp av skruvdragare

Inlägg av Meduza »

Jag har köpt Ryobin som är ännu en modell större, och ja den är inte jättesmidig men det jag ville komma ifrån var "klenheten" som en del andra batteridrivna maskiner har gjort mig besviken med, och ja stark är den så det räcker för det mesta :-)

Däremot om man ska använda den för att dra i ett par skruv så finns det nog bättre och mindre maskiner för det... för den är rätt stor och tung...
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Råd: Köp av skruvdragare

Inlägg av oskars »

Glömde skriva att jag vill kunna borra hål i trä, plast och metall med den också!
grottan skrev:Har ingen erfarenhet av märket som sådant men för "normalbruk" så tycker jag en 18V maskin är väl stor, gillar personligen Hitachi och Panasonic som är nättare maskiner men med bra prestanda.

Välj en maskin som ligger bra i handen och är välbalanserad.
Tack för tipsen! Vad menar du med "nättare"? Att dom är lättare, mindre och smidigare? Har hållt i denna Ryobin, tycker den ligger bra i handen!
Melkutt skrev:Jag kan inte svara på hur Ryobis maskiner är, har hört endel negativt men efter som jag inte har testat någon själv så tänker jag inte uttala mig nå större.

Jag har där emot en Milwaukee knackare

Bild

Kostade en lagom slant när ja köpte den, men de vart nått år den så den borde ligga runt 2000:- idag.
Den är verkligen värd var enda krona, aldrig strulat för mig och är otroligt stark för sin netta storlek!
Batteri tiden är inte så stor men det medföljde 2 batterin och dom laddar upp rätt så fort så det gör inge.
http://www.milwaukeetool.se/int/sv/sv_p ... t&nav1=pro#

Annars så har jag kört en hel del med MAKITAS mörk gröna maskiner, dom e också rätt kostsamma men dom är värda de!

Ja de var det lilla ja kunde bidra me.
Åh! Den var liten och fin! Hur passar den för att skruva hål i trä, plast och metall?

Meduza skrev:Jag har köpt Ryobin som är ännu en modell större, och ja den är inte jättesmidig men det jag ville komma ifrån var "klenheten" som en del andra batteridrivna maskiner har gjort mig besviken med, och ja stark är den så det räcker för det mesta :-)

Däremot om man ska använda den för att dra i ett par skruv så finns det nog bättre och mindre maskiner för det... för den är rätt stor och tung...
Åh, det låter ju bra. Då skulle jag ju kunna köpa denna lättare varianten...
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1151
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Råd: Köp av skruvdragare

Inlägg av Melkutt »

Med "nättare" menar jag liten och lätt (var de gotlännskan som lös igenom?)
Den drar 96 nm så den orkar rätt så mycket.
Har dragit 120*5mm skruvar igenom gotländskt virke (täta årsringar och mycke knaggar = hårt så in i norden), den fick kämpa men det var inge större problem.

Nackdelen är att den är en ren skruvdragare med knack funktion så det går inte att borra med den.
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Råd: Köp av skruvdragare

Inlägg av Gimbal »

Jag har kört en del med Ryobi 18Voltaren, positivt överraskad.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Råd: Köp av skruvdragare

Inlägg av oskars »

Gimbal, låter positivt!

Tycker ni kittet verkar bra? Med sticksågen åsådär...
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Råd: Köp av skruvdragare

Inlägg av Electricguy »

Hitachi's maskiner är ju förbannat bra också, men det är kanske en lite annan prisklass.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Råd: Köp av skruvdragare

Inlägg av gOry »

Jag skulle nog tagit och beställt en Makita från ebay.
Detta kit såg ju intressant ut http://www.ebay.de/itm/MAKITA-8391-18V- ... 1e63f3b177
Annars får man ge ca 900-1200kr för enbart skruvdragaren.
Har en Makita skruvdragare som kanske är 10-15år gammal (mer åt 15 än 10 förmodligen), sjukt imponerad av att man fortf kunde beställa reservdelar till denna när reglaget gick sönder för nått år sen.
Annars tyckte jag Hitachi's skruvdragare låg bra till i pris på ebay.
Sticksåg skulle jag nog köpt mig en festool med sladd vet inte om de finns med batteri?, för sån har jag använt en del och vet hur jäkla trevlig den är :)
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Råd: Köp av skruvdragare

Inlägg av anlamotte »

Fast det där är en väldigt gammal Makita med Ni-Cd batterier, dessutom tung och klumpig.
Satsa på en modern smidig maskin med Li-ion batterier. Panasonic, Hitatchi mfl...
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Råd: Köp av skruvdragare

Inlägg av gOry »

ah du har rätt, tog bara första träffen typ blev imponerad av alla tillbehören, får inte lika mycket tillbehör för dom pengarna ifall man ska ha en Makita med Li-Ion.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Råd: Köp av skruvdragare

Inlägg av ToPNoTCH »

Ursäkta OT, men vilket sjukt sammanträffande.

Jag sitter precis nu när jag läser denna tråd och tittar på en laddare som är paj, och kommer från EXAKT det där makita kittet.

Ibland undrar man hur fan slumpen är skapad egentligen.

p.s
Jag kommer inte knäcka felet på laddaren börjar jag inse.
d.s
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Råd: Köp av skruvdragare

Inlägg av zealotry »

Jag köpte one+ kittet från Ryobi för nån vecka sen. Har inte använt det jättemkt men testade verktygen lite iaf. Skruvdragaren är rätt rejäl, stark och känns inte plastig. Inget jag skulle vilja stå och dra tusentals skruv med dagligen men perfekt för lite jobb då och då. Kul med vissa finesser så som vattenpass och bitshållare.

Sticksåg har jag inga som helst erfarenheter av men den här gjorde iaf sitt jobb. Även här är jag imponerad över att dom klämt in en linje-lasermarkör trots att det är en budgetmodell. Finns ett litet fack att lägga extra blad i också.

Slipen blev jag dock irriterad på, pappren som följde med satt väldigt löst och lossna direkt. Antar att det är papprens fel? Resulterade iaf i att ett papper gled i sidled när jag körde och då nöttes det direkt bort lite kardborr från själv slipen.. :/
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Råd: Köp av skruvdragare

Inlägg av ghost_rider »

Har en skruvdagare och slagmaskin utav samma modell
Bild
Är väldigt nöjd, nätta är det också
Skriv svar