bilder på verkstäder "mekrum" mm

Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av adent »

Nu läste du fel, han frågade efter microskop, inte oscilloskop :)

Stilig hörna dock, och moderna grejjer, fint labbagg!
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av newbadboy »

haha jag läste bara scope, jag fick det på mitt förra jobb då det blev över. Har för mig det är en Optica. Inget jag hade köpt för egna pengar dock. Lite för bra för hobbybruk så att säga.

Även labbagget är fr mitt förra jobb. det var dock trasigt när jag fick det så en liten reparation senare är det som nytt.

Tack. Jag har haft gamla grejer innan men har sålt av en del och köpt nya som är mindre och smidigare. Jag försöker inte samla på mig då jag inte har plats samt inte vill att saker skall ligga oanvänt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av ensten »

MiaM skrev:Är den djup nog för att rymma instrument & co på hyllorna ovanför den utfällbara delen?

Det *kanske* kan vara en bra idé med någon möbel där hyllorna sitter ett par centimeter innanför luckorna. Då kan du ha krokar på luckornas insidor och hänga kablar & co där. Fast det tar å andra sidan upp värdefullt utrymme.


Sätt hårt mot hårt. Kräv minst lika mycket yta som t.ex. blommor eller liknande tar. Välj själv valfri grej som du kan klara dig utan men resten av hushållet är sugen på att ha. :wink:
Nja det ska gå att ha instrumenten i bordsdelen som inte fälls ihop.
Har varit hårda förhandlingar redan, men väl på plats så får jag väl se till att svälla ut lite pö om pö så det inte märks. :idea:
mts
Inlägg: 223
Blev medlem: 30 april 2014, 20:20:18

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av mts »

newbadboy skrev:Rigol ds1104z. Från batronix.com. Har precis köpt den och bara startat upp den
Jag har också en Rigol, men 1074z. gillar den skarpt. Rigol kan göra bra gränssnitt. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av Henry »

Om förra mekhörnan;

Slipgrejer som den där bänkslipen tycker inte jag hör inte hemma i samma rum som jag har elektronik i utan allt sådant är förpassad till källaren. Men det har hänt man varit sugen på att dra upp vinkelslipen någon gång när något trilskades som f-n men det hade bara skapat en del problem och framförallt med en fluffig lättantändlig heltäckningsmatta.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av newbadboy »

Näää men har inte hur mycket plats som helst. Den används bara till finlir sällan dessutom
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av Henry »

Tänker bara på allt fint metalldamm som är på precis varenda grej i rummet i källaren där grejerna står. :) Men visst lite finlir ibland så går det säkert bra.
mts
Inlägg: 223
Blev medlem: 30 april 2014, 20:20:18

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av mts »

Här kommer min arbetsbänk, hela 2,73m lång.
Jag har byggt den själv och hottat upp den med led-stripes under hyllorna.
Nästa steg blir att spraya fire flames på sidorna.. 8)

Som ni ser har jag en lödstation "Atten 938D" som jag måste varna för, väldigt dålig kvalité :tumner: (sladden är för styv, lödkolven är plastig och passar dåligt i lödkolvsstället.)

Det jag saknar mest just nu är en CNC Shapeoko 2, Hakko FX888, analog signal generator och ett analogt oscilloskop. :)

Om ni bygger en arbetsbänk, se till att bänkskivan sticker ut 10cm, så det finns gott om plats att tvinga fast det man jobbar med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mts
Inlägg: 223
Blev medlem: 30 april 2014, 20:20:18

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av mts »

Vad har ni för arbetsbelysning?

Jag funderar på att köpa en LED panel.

Någon som har erfarenhet av en LED panel?
Var köpte Ni er LED panel?


Dave Jones har installerat en i den här videon.
http://www.eevblog.com/2012/10/04/eevbl ... g-install/
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av hyperion »

Jag har två 1200x300mm 65W LED paneler. En över där jag sitter mest och jobbar (framför datorn/skärmen). Det är vad som syns på bilden.
Sen har jag en panel över bänken, nära där jag stod och tog bilden. Det är där jag sitter och löder och gör andra pill-jobb. Hade inte satt upp andra panelen än när bilden togs.

Bästa investeringen jag gjort tror jag. Inte den roligaste eller häftigaste men satan va skönt det är. Ska köpa två till vid tillfälle för att få ordentlig belysning där jag har lasern, 3d skrivaren och svarv/fräs. Där ser man knappt något idag med endast en 40w glödlampa som lyser upp lite :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mts
Inlägg: 223
Blev medlem: 30 april 2014, 20:20:18

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av mts »

Var fick du tag på dina?
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av hyperion »

Noterade även jag att jag glömt skriva det.

Jag köpte mina på Aliexpress. Inte samma säljare men det finns hundratals :)

http://www.aliexpress.com/item/led-pane ... 55152.html
mts
Inlägg: 223
Blev medlem: 30 april 2014, 20:20:18

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av mts »

Kommer du att köpa från samma försäljare nästa gång? Finns han kvar?
Kör du dina på 100% eller nerdammade?

Jag surfade runt på Aliexpress ett tag, det där är en djungel. Det är så stor prisskillnad.
Sen är 1400kr mycket pengar, men om man löser problemet en gång för alla kan det vara värt det.

Mycket frågor här.. :roll:
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av hyperion »

Jag hittade inte igen samma säljare. Han var svår att prata med när jag hade frågor om dimmern i efterhand.
Kommer köpa av någon annan som fått bra omdömen. Det är dyrt för att de skickas med DHL. Om man köper flera och tar och betalar för frakt, dvs inte "fri frakt" så får man ner priset.

Jag kör nästan alltid på 100% men det är ibland för mycket och då dimmar jag ner. Dock så kör jag alltid 100% när jag ska ta något foto med mobilen eller annan kamera för att det blir randigt annars. Av samma anledning kör jag alltid 100% på bakgrundsbelysningen på skärmar/TV.

Kolla runt ordentligt och läs på. Jag fick en dimmer och en power supply till varje av mina 2 paneler fast jag vill ha en kontroller för X antal paneler. Ska kolla på det när det blir dags o köpa fler.
mts
Inlägg: 223
Blev medlem: 30 april 2014, 20:20:18

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av mts »

Tack, tur jag frågade.
Jag tar ofta kort, så jag behöver en ledpanel som är lite överdimensionerad. 8)
Sen dimmbar också. Jag tror att de kan köras svalare om de är dimmbara.

Jag känner mig säkrare på vad jag behöver.

Tack igen. :tumupp:
Skriv svar