Lödverktyg sammanfattning.

Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Hej.
Vill bara slå ett slag för min > 20 år gamla Weller WTCP (40W).
Snacka om tysk grundlighet i konstruktionen !
Jag övertog den för över 20 år sedan då den "skrotades ut" från en Ericsson fabrik...
jbtvservice
Inlägg: 171
Blev medlem: 23 januari 2005, 10:40:57
Kontakt:

re

Inlägg av jbtvservice »

Jag håller verkligen med. Weller WTCP är kvalitet.
:)
Janne
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Inlägg av slurry »

För hålmonterat och det mesta;
Tillverkare: ERSA
Modell: Analog 60
Typ:analog, reglerad station, ratt för spetstemp, ingen display.
Effekt/temp: 60W
Kvalitet/stabilitet: Bra, tydligt att det är kvalitet, spetsarna håller länge.
Positivt: underbar station.. funkar till de flesta lödningar
Negativt: inget
Pris:1400?
---
För ytmonterat finpill;
Tillverkare: JBC
Modell: MD3050
Typ:Digital station
Effekt/temp: 5W
Kvalitet/stabilitet:
Positivt: superb att finlöda med, har provat många stationer, men den här vinner! möjligt att sätta kodlås på om man har pilliga vänner..
Negativt: dyr.
Pris: *isch*
---
För tunn kopparplåt och större lödningar;
Tillverkare: Weller
Modell: W60C
Typ: Magnetstyrd
Effekt/temp: 60W / 380ºC ?
Kvalitet/stabilitet: Mycket bra, Weller kvalitet..
Positivt: funkar i alla väder, bra spetsar
Negativt: stor o klumpig, men stora lödpenor är stora :wink:
Pris: ja, det var faktiskt ett pris i en tävling jag vann :D
mikrodator
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:26:15

Inlägg av mikrodator »

En liten uppdatering ang. SR-976ESD som beskrevs av MadModder. Elfa i Göteborg har den nu på rea i butiken för 495:- inkl moms.
Syntex
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 oktober 2004, 10:43:17

Inlägg av Syntex »

mikrodator skrev:En liten uppdatering ang. SR-976ESD som beskrevs av MadModder. Elfa i Göteborg har den nu på rea i butiken för 495:- inkl moms.
Bild

Räcker det med >250- grader?

"Fabr Solomon
Lödstation med elektronisk temperaturkontroll och steglöst variabel temperaturreglering 250480 °C. Lysdiod markerar inställd/uppnådd temperatur. Lödpennan är försedd med keramiskt värmeelement vilket ger snabb uppvärmning av spetsen. Lödspetsen är ytbehandlad (aluminiumblästrad) för lång livslängd. Lödstationen är tillverkad helt i ESD-säkert utförande.

Stationen levereras med en lödpenna försedd med en 0,5 mm förtent konisk lödspets samt ställ och rengöringssvamp.

Effekt: 50 W
Drivspänning: 230 V~/50 Hz
Dimensioner: B175×D103×H90 mm
Vikt: 870 g "

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Är inte denna bättre?

Lödstation WHS40/WHS40DBild
Bild
WHS40 är en elektroniskt kontrollerad 40 W lödstation med steglös analog temperaturreglering. Den önskade temperaturen ställs in med hjälp av en vridpotentiometer. En grön lysdiod fungerar som optisk reglerkontroll.
Temperaturområde: 200450 °C.

Levereras med lödpenna 18 V/40 W med ergonomiskt utformat handtag försedd med mejselformad "longlife"-spets, 2,0 mm, samt ställ och rengöringssvamp.

Lödpenna : 18 V/40 W
Transformator: 230 V/18 V
Dimensioner B×L×H: 158×105×111 mm
Vikt: 1,5 kg

690:- exkl. moms.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Ni som har den stationen ovan, Lödstation SR-976 ESD, vad betyder snabb uppvärmning? 10 sekunder 30 sekunder?
Användarvisningsbild
cyberemil
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 augusti 2005, 17:30:57
Ort: Johannishus

Inlägg av cyberemil »

-tillverkare - Fixpoint
-modell - EP5
-watt / temperatur - 48W 150-450C
-kvalitet / stabillitet - Står stadigt på bordet, löstagbart ställ.
-positivt (tex. mjuk sladd. lätt och smidig penna) - Hyfsat mjuk sladd, avtorkningssvamp i utdragbart fack under pennan, digital med visning av inställd temp + aktuell.
-negativt (tex. hård och tjock sladd, klumpig penna osv.) - Lite knepig fastsättning av stället i stationen.
-inköpsställe och pris - Kjell &Co 559kr
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Jag letade också efter en bra och billig lödstation och hittade följande som jag verkligen kan rekomondera:

Inköpnings ställe: Biltema
Tillverkare: Det är biltemas logo på den?
Modell: Biltema Art: 19-727
Typ:Digitalt reglerad station, ratt för spetstemp, Digital tempratur visning .
Effekt/temp: 160-480 grader C max 100W
Kvalitet/stabilitet: Bra, har inte stöt på några problem än.
Positivt: Enkel och visar klart och tydligt vilken tempratur som spetsen har. Lätt att hitta nya spetsar och liknande.
Negativt: inget
Pris:798 kr

Bild

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80772
LasseLucidor
Inlägg: 170
Blev medlem: 24 november 2005, 15:44:30
Ort: Växjö

Inlägg av LasseLucidor »

danei skrev:Tillverkare: Velleman
Modell: VTSS5
Typ: Lödstation, reglerbar effekt
Effekt / temperatur: 50 watt, 175°-480°C
Kvalitet / stabillitet: Känns plastig. Ställ för lödpennan och avtorknings svamp finns.
Positivt: Billig
Negativt: Hård sladd. Ingen temperaturåterkopling (det står att det finns i specen men det stämmer inte). Det är en lödpenna med en ovanligt klumpig dimmer på sladdden. Inte värd priset.
Inköpsställe och pris: Teknikmagasinet 299:-
Mer info:
Bild:
Bild

Alternativt inköpsställe: Microshop.se 125:-
Direktlänk: http://www.microshop.se?artnr=VTSS5

/Lasse
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

billig hyggligt bra lödpenna

behövde en "ta med sig" lödpenna för elektronik, valet stod mellan 12v eller gas

wellers termostat varianter är ju borta från tillverkning , annars hadde en sådan för 12v varit ett
gott val

kollade på 12v lödpennorna, inget jag direkt vill använda till elektronik

har provat gaspennor men inte varit så förtjusta i dom, inget större fel men , nej
samma sak där dom dyra funkar och dom billiga vill jag inte ha

men när jag kollade på biltemas 12v pennor som inte föll mig i smaken så såg jag att det fanns reserv pennor
till dom elektroniskt temperaturreglerade lödstationern, 99kr, rätt pris om man kunde få dom att funka
köpte en , klipte sladden och satte på den på 12v
blir ca 14w på den, så uppvärmningstiden är lång, men sedan så funkar den utan att bli övervarm
kollade på den inbyggda temperaturgivaren, verkar vara en typ K
gav 12-13 mV efter ett tag när det gick att löda med den ordentligt

ok, den funkar bra till liten 12v penna, kablen är för styv så den ska bytas
spetsarna är ok verkar det som

om tiden och viljan räcker ska jag bygga en liten switchagg för 12v>24 med inbyggd tempavkänning
vore inte särskilt svårt, tempgivaren är ju enkel och man behöver i värsta fall bara av/på funktion
ev att man kör bara switchströmen av på då får man 24v eller 12v till pennan
Användarvisningsbild
pippi
Inlägg: 88
Blev medlem: 6 december 2005, 11:00:46
Ort: Umeå

Inlägg av pippi »

Sökte efter en lödstation med en liten smidig penna som man lätt kan löda SMD med.
Fördelen med denna är att den oxå går att använda till en del grovjobb.

Inköpnings ställe: Elfa
Tillverkare: Weller
Modell: Temtronic WS 81
Typ:Elektroniskt kontrollerad 80 W lödstation med steglöst variabel temperaturreglering.
Effekt/temp: 150450 °C / 80W
Kvalitet/stabilitet: God kvalitetskänsla.
Positivt: Snabb uppvärmining 10-20sekunder beroende på temp.
Stort urval av spetsar och även andra pennor/verktyg kan anslutas.
Bra känsla med den medföljande pennan (WSP 80).
ESD-säker.
Negativt: Svårt att välja spetsar när urvalet är så stort.
Pris inkl moms: 3353.78
Bild

Edit: Tre spetsar som fyller mitt lödbehov.
Min favoritspets...till SMD :tumupp:
Bild
LT 4X
A= 1,2mm
B= 0,4mm

Jag har även en mindre...vid extremt piller.
Bild
LT 1X
A= 2,0mm
B= 0,4mm

Den medföljande är inte dålig när det gäller hålmontering.
Bild
LT B
A= 2,4mm
B= 0,8mm
Senast redigerad av pippi 19 december 2005, 09:43:17, redigerad totalt 2 gånger.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Weller WS81 är helt klart den bästa lödpennan jag har använt. Något dyr men väl värd investering som håller i många år. Min förra lödpenna var en Weller Mangnastat från tidigt 70-tal... fungerar fortfarande men omständig procedur att ändra temperaturen på. Tysk kvalitet...


Finns många spetsar att välja mellan. Min favorit är "sabeltanden" elfa nr 82-258-31. Funkar bra att löda chip komponenter ner till 0604.

Den smalaste spetsen 82-257-24 funkar super om man behöver löda benen på pq208 kapslar. Det går tillochmed att löda mellan benen med en sån...

En annan favorit för framför allt avlödning av ytmonterade ic är en hetluftspenna från RS (för oss som inte tycker att vi har råd med en riktig hetluftstation) 433-6000 kostar 828 + moms.

Inköpnings ställe: RS components
Tillverkare: Antex
Modell: Gascat 120P
Typ:Gasdriven löd och varmluft penna
Effekt/temp: 25-120W, temp ospec men minst 450grader enl egen erfarenhet
Kvalitet/stabilitet: Bra kvalitet
Positivt: Litet format , kan användas för avlödning av ytmonterade komp.
Negativt: Svårt att få rätt temperatur
Pris inkl moms: 1035
Senast redigerad av rehnmaak 13 december 2005, 22:35:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Köpte en ny lödstation för någon dag sedan.

Köpte ett beg ws51 kitt trodde jag:) (med pu51 trafo LR-21 penna)

När paketet kom så visade det sig vara en pu81 trafo och en Lr-21 penna :) allt va i princip oanvänt, inte ett dammkorn på någon av sakerna. Fick det för 1300kr så jag är nöjd.

Hade förut en sån biltemastation med digital temp, men den gick sönder:) utsliten är ordet... tempregleringen pajjade, visst går att laga men tänkte att det va dax för en riktig ändå.

Har ett urval av handhållna kolvar också. allt från 25w till 150w som kan vara bra att ha
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Tar mig friheten att göra något så ovanligt som att citera. Jag har också denna lödstation men på min står det Velleman VT-SS30. Jag är också mycket nöjd. Betalade (om jag inte missminner mig) 600 kronor för den hos Kjell & Co som skulle sluta sälja den. Kort därefter dök den upp på Biltema.
Jeppsson skrev:Jag letade också efter en bra och billig lödstation och hittade följande som jag verkligen kan rekomondera:

Inköpnings ställe: Biltema
Tillverkare: Det är biltemas logo på den?
Modell: Biltema Art: 19-727
Typ:Digitalt reglerad station, ratt för spetstemp, Digital tempratur visning .
Effekt/temp: 160-480 grader C max 100W
Kvalitet/stabilitet: Bra, har inte stöt på några problem än.
Positivt: Enkel och visar klart och tydligt vilken tempratur som spetsen har. Lätt att hitta nya spetsar och liknande.
Negativt: inget
Pris:798 kr

Bild

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80772
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En Solomon SR-976ESD har just tagit plats på labb-bordet.
Har sett flera här som har den, så inköpställe sådant finns redan i tråden.
Däremot tänkte jag skriva lite mer om de första intrycken:


Den värmdes upp till ca 270ºC på ca en halv minut, men jag fick skruva lite innan jag fick grepp om vad lysdioden visar. Det stod inget om det i "manualen", däremot berättade de 2st A4-papprena vad som är svampen och vad som är on/off-knappen... :roll: På en sida stod det lite om rekommenderad temperatur för olika saker. Mycket bra för de som aldrig haft en temperaturkontrollerad lödpenna!

Sladden mellan lödstation och lödpenna var lagom lång (ca 110cm,) men den hade gärna fått varit aningen mer böjbar/följsam. Lödstationen är lagom tung. Den står stabilt (med en liten övervikt åt hållet där lödpennhållaren sitter), men stationen är ändå lätt att flytta på.

När det gäller själva lödpennan så är avståndet mellan "greppet" (där man håller) och lödspetsen var lite kortare än på min 'gamla' lödpenna. Den nya är aningen tyngre. Det gör ändå inte att det blir jobbig att löda, tvärt om så blir det lite stadigare och lättare att pricka rätt med spetsen.

Apropå spetsen: På Elfas sajt står det att den medföljande spetsen är 0.5mm. Det stämmer inte. Spetsen är 1mm!


Min gamla lödpenna, en 25W GePe Mod190 med 2mm spets, blir nu nedgraderad till reserv/rese-lödpenna. Eller vänta nu... man kanske kan lära sig att löda med *två* pennor samtidigt? :)


edit: Det har förresten smugit sig in ett fel till när det gäller spetsarna till SR-976ESD. Jag beställde en 82-422-14 som skulle vara en "konisk" spets på 3mm. I påsen ligger det en rak mejselspets på 3mm. Beställde även en 82-422-12 som skulle vara en snedskuren 1mm-spets. I den påsen ligger det en konisk 1mm-spets.

Visst, de kan ha lagt spetsarna i fel påse, men notera att Elfa inte säljer raka mejselspetsar. På sajten finns bara koniska eller snedskurna!

Jag ska maila Elfa om detta, men det kan alltså vara läge att se upp när man ska beställa spetsar till SR-976ESD.
Skriv svar