Lödverktyg sammanfattning.

Flintan
Inlägg: 81
Blev medlem: 19 november 2007, 19:51:13
Ort: Stockholmen

Inlägg av Flintan »

Tillverkare: Weller

Modell: WHS40 Analog

Watt / temperatur: 40W @ 200°C, temp omfång 200-450°C

Kvalitet / stabillitet: Plastig och racklig konstruktion. Dålig passform mellan spets + penna = kass värmeöverföring. I princip helt oanvändbar eftersom spetsen kallnar såpass att den löder fast sig själv (under normal kretskortslödning, hålmonterat, inga stora komponenter/stora jordplan osv, blylod och ca 370°C...!) Detta beror främst på att spetsen inte håller samma temperatur som värmeelement + temperatursensor enligt min diagnos.

Positivt: Ja, sladden är rätt mjuk o följsam och pennan lätt att hålla. Men det mest positiva var att personalen på Elfa var vänliga nog att ge mig pengarna tillbaka. Dom hade också fätt ca 10 andra reklamationer på samma lödstation...

Negativt: Det mesta, se ovan.

Inköpsställe och pris: Elfa: 951,25 kr + 80 kr för en konisk spets (inkl. moms).

Mitt betyg är alltså att man lika väl kan köpa en 20W lödpenna på Biltema för 50 spänn! :(
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

cyberemil skrev:-tillverkare - Fixpoint
-modell - EP5
-watt / temperatur - 48W 150-450C
-kvalitet / stabillitet - Står stadigt på bordet, löstagbart ställ.
-positivt (tex. mjuk sladd. lätt och smidig penna) - Hyfsat mjuk sladd, avtorkningssvamp i utdragbart fack under pennan, digital med visning av inställd temp + aktuell.
-negativt (tex. hård och tjock sladd, klumpig penna osv.) - Lite knepig fastsättning av stället i stationen.
-inköpsställe och pris - Kjell &Co 559kr

Vad är det som gäller? Hård sladd eller mjuk :S :)

Nån annan som kan "recensera" denna? Är nämligen denna som jag funderar mest på eller solomon'en.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Inlägg av Housepainter »

Jag hade en lödpenna med lite hårdare sladd innan, men har nu börjat använda en lödstation jag fått. Den har en mjuk sladd, och jag säger bara - vilken skillnad! Nu tänker man knappt på att sladdän är där, den är så följsam.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Inlägg: 505
Blev medlem: 14 september 2007, 19:56:30
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

-tillverkare= Stiron Made in Sweden
-modell = 4710
-watt / temperatur = 100W / 100 - 400 grader celcius
-kvalitet / stabillitet = bra / bra
-positivt (tex. mjuk sladd. lätt och smidig penna) = bra
-negativt (tex. hård och tjock sladd, klumpig penna osv.) = att jag hadde den innan jag hadde förstånd
-inköpsställe / pris = Clas Ohlson AB i Insjön :D / 1984 så kostade den 545:-
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Aha, jag fattade! Det är bara exempel det han/ ni skriver!
sa4amz
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 september 2007, 19:11:46
Ort: Övertänger Enviken Falun Sverige
Kontakt:

Inlägg av sa4amz »

-tillverkare= Biltema , men egentligen är det en Weller :razz:
Biltema art. nr, 19-726
-watt / temperatur = 50W / 150 - 450 C.
-kvalitet / stabillitet =med tanke på att det är en Weller i botten så... Väldigt bra!
-positivt (tex. mjuk sladd. lätt och smidig penna) = bra, finns mycket olika spetsar och är lätt att göra dem själv, priset!
-negativt (tex. hård och tjock sladd, klumpig penna osv.) = Inget, tror jag... :?
-inköpsställe / pris = Biltema AB i Linköping / kostar ca 500SEK

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80770
vill dock ha en sådan här
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80772 :D

Don't you just love Biltema?
Flintan
Inlägg: 81
Blev medlem: 19 november 2007, 19:51:13
Ort: Stockholmen

Inlägg av Flintan »

Tror du blandar ihop Weller med Velleman. Ett budgetmärke som, likt Biltema m.fl. andra, köper in noname produkter från Kina och klistrar på sin egen logga...
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Användarvisningsbild
sebgus
Inlägg: 408
Blev medlem: 11 december 2007, 09:51:17
Ort: Göteborg

Inlägg av sebgus »

tusse:
Det är samma som clas ohlson's. Kolla på föregående sida så ser du vad jag tycker om den ;)
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

OK,ser bra ut. den som Jula http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=213021 har är ju en http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=353578 och den ser ju lite bättre ut.
Användarvisningsbild
sebgus
Inlägg: 408
Blev medlem: 11 december 2007, 09:51:17
Ort: Göteborg

Inlägg av sebgus »

Velleman är väl ganska budget, om jag förstått det rätt. Så de kanske är lika bra, möjligt att vellemans är lite bättre. Den ser lite mer professionell ut. Annars är det i princip samma spec på dem.
Flintan
Inlägg: 81
Blev medlem: 19 november 2007, 19:51:13
Ort: Stockholmen

Inlägg av Flintan »

Tycker dom ser identiska ut. Velleman stationen finns f.ö. på Kjell till samma pris som den på Jula.
Borre
Inlägg: 4566
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Känner en som har den stationen från kjell och han är nöjd, ingen anvancerad användare men till vanlig lödning och någon ytmonterad komponent ibland verkar den duga till. Finns fler spetsar hos kjell till den, om det är av intresse.
Användarvisningsbild
Pluttiplutt
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 februari 2008, 06:38:49
Ort: Skåne

Weller forever

Inlägg av Pluttiplutt »

-tillverkare: Weller
-modell : WS50 LR21 MLR20
-watt / temperatur: 50W / 150-450 grader
-kvalitet / stabillitet: Weller är kolvarnas RR
-positivt: mjuk sladd, smidig och varm
-negativt: att det inte är en WS80
-inköpsställe och pris: begagnat och sammanlaggt ca 1500-2000 kronor

Jag har väl löddat i ca 40 år och då jag var ca 14-15 år köpte jag min första Weller, tror jag gav ca 75 kronor för den begagnad, det var mycket pengar då. Den använde jag i 30-35 år. Överallt där jag jobbat som reperatör/tekniker har det alltid varit Weller som gällt. Jag har prövat många lödkolvar och lödstationer genom åren men det har alltid varit Weller som varit det enda rätta för mig. Är man då lite slarvig som jag är med att rengöra spetsen och stänga stationen, så håller wellerspetsarna förvånandsvärt länge ändå. Sen känns det som en ny kolv när man bytt spets. Att löda är en konstform och då ska man ha ett bra verktyg. Jag har nog aldrig köpt en ny Weller vad jag kan minnas? Det har alltid varit begagnat som gällt för mig där.

Forever Weller
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Jag har den varianten från biltema utan displayen men spetsen börjar bli väldigt sliten. Skulle vilja ha en mejselformad, ca 2,0-2,5 mm bred, spets. Kollade runt på ELFA men man har ju ingen aning om vilken som skulle kunna passa. Har någon annan skaffat nya spetsar och i så fall var?
Skriv svar