Lödverktyg sammanfattning.

Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av mankan »

Ja, jag är nöjd med Hakkon. Köpte från https://www.batterfly.com, de verkar ha ett bra pris nu.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av E Kafeman »

Hakko FX888D är billig och populär bland många.
Dess spetsar är också billiga att köpa.
Fördelen med billiga spetsar, är att man kan byta ofta för att hålla sej med lättlödda och ej sönderbrända spetsar.
Om den är prisvärd är individuellt men om man löder mycket finns fler intressanta alternativ.

Typen av lödspets är numer mindre modern. Spetsen är indirekt uppvärmd av keramiskt element.
Det innebär att det finns ett antal material-lager mellan värmeelement och lödspets som skapar tidsfördröjning och temperatur-förluster.
Då det inte finns någon temperatur-avkänning direkt i spetsen så blir det ett något trögreglerat system där det tar märkbart en lite längre tid att få över värme även till mindre stora kopparytor.

JBC lanserade för många år sedan en lösning på detta, där värmeelement och temperatursensor designades som en enda del. Hela värmeelementet placerad endast några några millimeter från lödspetsen.
Det märks väldigt väl vad gäller tillgänglig lödeffekt och regleringen minskar temperatur-toppar i regleringsloopen som kortar lödspetsens livslängd.
Värmeelementets utformning gör att det har närmast oändlig livslängd, medans de keramiska varianten förbrukas och brinner av förr eller senare. Det är ofrånkomlig effekt av ständig temperatur-växling i luft.
En nackdel med dessa JBC-spetsar är att de är uppemot 10-30 ggr dyrare än spetsar till t.ex. Hakkos spetsar utan inbyggd tempsensor eller värme-element.
Hakkos konventionella spetsar är inte dåliga och liknande lösningar har varit gängse bland de flesta större kvalitets-tillverkare av lödverktyg såsom Weller Pace m.fl.
Det är många kina-företag som i detalj kopierar Hakko men Hakko är själva inte helt oskyldiga, de startade sin tillverkning av lödpennor genom att i detalj kopiera en Weller lödstation, men man spegelvände designen.
Haako är kinesiskt företag men JBC tillverkas också helt i Kina även om man låtsas vara USA-tillverkade.

Ofta vill man byta lödspets efter vilken typ av arbete som utförs och JBC införde en lösning så att spetsen kunde bytas genom att skjutas in och ut ur lödpennan utan verktyg istället för att skruva av en yttre hylsa såsom många andra lödpennor var designade.
Hakko utvecklade därför en egen lösning med spetsar, likt JBC med inbyggd tempsensor och värmeelement direkt i spetsen och med möjlighet till snabb-byte av spets.
Lite grövre tillyxad lösning men helt klart ett steg framåt jämfört med äldre lösningar.
Dessa spetsar med allt integrerat har även den fördelen att uppvärmningen av spetsen går på 3-4 sekunder vilket bidrar till att spara spetsar genom att inte ha dom onödigt länge varma och de blir mindre oxiderade i tennet mellan lödningarna.
Det är bara att löda på trots att pennan stått i 10 minuter, utan att behöva rengöra spetsen, vilket annars normalt behövs.
Bild på spets-urval och genomskärning på tekniken: http://www.quickochina.com/Products/T12tips/55.html

En annan fördel dessa spetsar ger är att överhänget kan göras mindre, avståndet mellan handtag och spets, utan att handtaget blir varmt, då mesta värmen koncentreras längre fram.
Kort överhäng är bra om man är darrhänt och ska löda smått, vilket är en viktig egenskap för mej.

Vilka egenskaper som är viktiga är individuellt, om man bara händelsevis ska löda en grovkabel någon gång per år så är det inte hela världen att rengöra och förtenna spetsen mellan varje gång.
Om man även reparera ytmonterade saker mest varje dag så är det intressant att ha ett urval spetsar som passar för olika situationer.

Lite överraskad över prissättningen om en Hakko-station med lödpennan FX8801 kostar en tusenlapp medan den visserligen modernare/dyrare varianten, Hakko FN1010, https://www.batterfly.com/shop/en/hakko-fn1010 kostar betydligt mer men att ta 13000kr utan lödspetsar är rätt stor prisskillnad och det är ändå ingen JBC.
Hakko gör ett flertal lödpennor för de nyare lödspetsarna (T12) och den i mitt tycke bästa versionen är Fx-9501. Den lödpennan ger kort överhäng och ger bra grepp där man känner var handtaget slutar och det går bra att hålla precis där i änden på handtaget för minsta överhäng trots mindre uppvärmning av handtag än konventionella äldre pennor.

Själv har jag ständigt två lödstationer igång. En JBC för finlödningen och Haako/Quicko-pennan.
Quicko som visade spetsar ovan, de säljer även hela lödstationer i ett kompakt format med populäraste lödpennan och station med standby-funktioner och med ställbar olika temperatur-tider, temperaturer i vila, arbetsläge och extra högt värmeläge och med möjlighet till avstängning om lödpennan står oanvänd en längre stund.
Med fyra olika spetsar kan man köpa den för under 500 kr. https://www.aliexpress.com/item/32996699890.html
Jag har själv köpt den, och den står jämt min JBC. Spetsarna som följer är ok, kan vara sk. original. Handtaget är troligen kopia men är inte säker på att kopian är sämre.
Något som man uppskattar när man löder mycket är att sladden är mycket följsam så att man inte måste omedvetet motverka sladdens styvhet samtidigt som man ska träffa millimeter-rätt med lödspetsen. Det är en följsam silikon-kabel som följer med. Inte JBC-kvalitet men helt ok.

Oavsett så är priset sådant att medans du funderar på vilken lödpenna du ska köpa, köper du denna lödpennan, så har du sedan en i reserv. Kan till ock med ta med den ut i fält om du skaffar ett laptop-batteri då den fungerar på 12-24 Volt förutom nätspänning.

Löder mycket ytmonterat dagligen. Lika mycket montering som demontering och det är alltid JBC-pennan som är förstavalet men inte sällan behövs två pennor samtidigt eller att det är något grövre som ska lödas och då kan jag ha en penna med grov spets och en med smal som står startberedda, alltid varma på ett par sekunder med fräscha spetsar.
Givetvis så rengör jag oavsett spetsarna emellanåt i mässsingsull och torkar av skräp som följt med. Rengör adrig i våt svamp, det slutade jag med när började med JBC och kastade mina gamla konstantvarma lödpennor.
Om min Quicko skulle paja så är det en Quicko jag skulle ersätta den med. Om JBC pajar är det en sådan jag skulle ersätta den med. Var och en har sina fördelar och det påverkas säkert även av vilka löd-behov man har.

Tror att några ytterligare forum-medlemmar köpt just denna lödstation från Quicko och som eventuellt kan komplettera med andra omdömen. Det kan finnas nackdelar beroende på behov, som jag inte belyst.
Jo en nackdel kom jag på just nu, det följer inget lödställ och ingen mässingsull vilket följer till många andra lödstationer. Ull har jag och lödstället är ett gammalt från Weller. Bra ställ eftersom det är tungt och inte ramlar omkull.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av swesysmgr »

Hakko är väl ändå ett Japanskt företag och JBC Spanskt även om båda numera tillverkar i Kina.

https://www.hakko.com/english/company/p ... story.html
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av E Kafeman »

Jo så är det, ingen skryter med att de tillverkas i Kina men Haako är korrekt ett Japan-företag, inte som jag skrev ett kina-företag, det är bara dess löd-produkter och mängder av pirat-kloner som alla tillverkas i Kina.
I synnerhet JBC är dock otydliga på den punkten, var man tillverkar sina produkter.
Som exempel, klipp från Amazon:
jbc_USA.png
Det är lätt att tro att det är en USA-tillverkad produkt.

Kollar man JBC på Digikey så är det samma sak,
https://www.digikey.com/en/supplier-cen ... ls-usa-inc

About JBC TOOLS USA INC.


More than 90 years of experience have placed JBC TOOLS USA INC. at the technological forefront of tools for soldering and rework operations in electronics.
Innovation, efficiency, and reliability are the key features of a wide range of products which have been designed to satisfy the most demanding requirements of professionals.
JBC products comply with EC regulations and ESD recommendations.


Inte ett ord om Spanien eller Kina.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av okhan »

Hej!
Funderar på att uppgradera min billiga avlödningsstation. Någon som har erfarenhet av denna? https://www.jbctools.com/cs-desoldering ... uct-7.html

Har idag en JBC station för lödning och är väldigt nöjd.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av pfyra »

Jag har kit "Adam" från viewtopic.php?f=11&t=93941 där bl.a. en DR5600 och elektrisk pump ingick. Jag har inte provat någon annan avlödningsstation, men jag är väldigt nöjd med den här! Mer eller mindre lika bra "tryck" i värmen som lödpennorna och nästan så det visslar i benhålen när den suger.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av DennisCA »

Ska löda några kablar "i fält" (begränsningskabel), tänker det duger väl med en vanlig gaständare? Såna som ger en blå låga.

Aldrig provat men tycker det bör räcka mer än väl för att löda några kablar och lägga på krympslang.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av tecno »

Rejält med fluss/lodpasta och blyat tenn.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Glenn »

Tänkte uppdatera lite.

Jag har ju testat lite olika lödutrustning under åren, Pace, JBC,Weller och Hakkoklon, men alltid gått tillbaka till min Wellerstation som jag köpte begagnad typ 1995.

När Janaf lade ner firman så köpte jag ju två metcalstationer av honnom, en PS1100 med avlödningspincett och en PS900 med lödpenna.

https://se.rs-online.com/web/p/solderin ... ns/0456018

Nu har jag faktiskt skiftat över till PS900'an som "main"station.

Det är en jäkligt fin lödpenna, bra sladd och den verkar snabb på att brassa på effekt. Dessutom föredömligt enkelt och snabbt att byta spetsar och jag fick med ett gäng olika. (i praktiken byter man inte så ofta dock)

Den är inte så otroligt fantastisk som folk brukar påstå att metcal är, men efter några månader så väljer jag den trots allt före min gamla weller.

Jag insåg dessutom att jag ägde 14 stycken lödstationer av hyfsat eller bra märke, så jag har sålt av fyra stycken och gett bort ett par nu.. det kändes helt enkelt inte motiverat att dom samlade damm.


Kan tillägga att jag behåller wellern inkopplad och framme, mest för att den har temperaturinställning, sällan man behöver det men om..

Jag har dessutom alltid en pace avlödningsstation, JBC varmluftsstation och en JBC microlödpenna inkopplade.
port513
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 februari 2007, 10:16:15

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av port513 »

Köpte mig en TS101 nyligen, tänkt att kunna tas med ut på flygfältet vid reparation där man inte pallar plocka ner hela elektroniken.

Tillverkare: Miniware
Watt: 90
Temp: 50-400C

Länk till produkt: https://www.miniware.com.cn/product/ts ... ring-iron/

Om den fungerar som tänkt får vi se om någon vecka då den inte levererats ännu.
Shimonu
Inlägg: 294
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Shimonu »

Funderar på att införskaffa en varmluftstation och börja löda lite mer komplicerade SMD-komponenter. Söker lite tips på bra stationer, det verkar inte finnas ett enormt utbud på lite billigare utan det verkar sticka iväg ganska snabbt i pris om man kollar Elfa till exempel. Electrokit har en Atten ST-8802 som verkar trevlig med både varmluft och lödpenna för 2500. Finns det något vettigt i den prisklassen?
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av agehall »

Köp dig en Quic 861 eller vad Louis Rossmann använder nuförtiden. Skippa det där med kombistationer för ska du ha en bra sådan blir det dyrt.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av DennisCA »

Jag har en gammal Weller lödpistol, den är bra att ha när det gäller grövre grejer eller saker i fältet, dit man kan dra en skarvsladd.

Hakkon har jag haft länge och är nöjd med den, enda klagomålet är den digitala kontrollen.
Skriv svar