Varför lödkulor selektivlödare?

kluraren
Inlägg: 23
Blev medlem: 2 februari 2021, 18:07:28

Varför lödkulor selektivlödare?

Inlägg av kluraren »

Hej!
Jag har fått fart på en selektivlödare.
Den går som en klocka men det blir tyvärr lödkulor mellan varje Komponentben som tar onödig tid att peta bort. (löder mest 5-pol kontakter).
Har ni något trix hur man blir av med problemet?
Kan det bero på för mycket fluss?
Lyckas inte ställa ner mängden på munstycket som skjuter små droppar (microdrop)
Fel tenn?
Fel fluss?
Eller får man räkna med lödkulor.
Det var färre och satt lösare tidigare.
Något är vajsing.

Söker tips.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Varför lödkulor selektivlödare?

Inlägg av Klas-Kenny »

Har ingen som helst erfarenhet av att köra selektivlödare, men när jag pratat med operatören för en sådan hos en leverantör så har han menat på att det är oundvikligt, det blir små kulor ibland.
Dock verkar det för dem räcka med att borsta av korten bara, inte att det sitter särskilt hårt.

Men hur mycket som är "normalt" och vilka parametrar som påverkar vet jag icke. Men blir det alltid mellan varje komponentben låter det som att något är tokigt som du säger.
kluraren
Inlägg: 23
Blev medlem: 2 februari 2021, 18:07:28

Re: Varför lödkulor selektivlödare?

Inlägg av kluraren »

Ja det är så jag har för mig att det var tidigare när maskinen kördes. Nu sitter kulorna så hårt att det inte funkar att bara borsta.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Varför lödkulor selektivlödare?

Inlägg av limpan4all »

Jag vet inte, men spekulerar, kanske har du glädje av nya infallsvinklar i din felsökning, om inte så strunta i det.
Du förefaller ha ett tvådelat problem. Att lödkulor bildas och att de sitter fast på kortet hårt efter lödningen.
Lödkulor brukar bildas vid "explosioner" t.ex när något förångas, en lite del smält tenn far iväg, ytspänningen får den att återbildas som en kula. Formen och placeringen jämfört med lödpunkten borde skvallra om orsaken.. Så det skulle kunna vara dålig torkning av flusset innan lödningen börjar, ett fluss som har för låg torrsubstans eller för mycket fluss eller ett flus som inte aktiveras på rätt sätt. Eller det troligaste ett fluss som inte är optimerat för just denna lödprocess.
Det skulle också kunna vara gaser inneslutna/lösta i lödtennet som frigörs våldsamt vid mynningen på selektivlödspetsen då det är maximal tryckminskning där.

Lödkulor sitter alltid fast i något, de har knappast smält fast i lödmasken (borde vara enkelt att se i mikroskop då det skulle ge skador på lödmasken (i så fall så skulle jag gissa på en felaktig temperaturgivare (när kalibrerades lödprocessen senast mot en spårbar referens?) som ger för hög temperatur på lödtennet)). Det vanliga är att de sitter fast i flussrester, eller kontaminationer som har ackumulerats i flusset. Om de "faller" bort i samband med att kortet tvättas i isopropanol/vatten så är detta orsaken, bara lägg på några droppar och vänta, släpper det så är det vidhäftningsmedlet/flusset som blivit för koncentrerat.
Skriv svar