Energimätare som fungerar

Användarvisningsbild
bjornhallberg
Inlägg: 63
Blev medlem: 7 november 2013, 07:07:36

Energimätare som fungerar

Inlägg av bjornhallberg »

Hej,

Vad har ni för förslag på instrument för att mäta energiförbrukning runtomkring i hemmet? Jag har en gammal PM300 som är helt oduglig och ett par enklare trms multimetrar som heller inte kan visa något av intresse. Överdrivna värden i den mån man får ut något vettigt alls (en av dem är nog helt paj på A/mA trots bytta säkringar). Funderade på en enklare tångamperemeter (typ Uni-T 210E) men insåg att även om de har en ok upplösning i mA AC så driver de ofta för mycket för att vara tillförlitliga på små mätvärden.

Ex. Mätte på en Hager 303 (trafo för dörrklocka). Den står märkt som 8VA. Min multimeter säger ~63mA (~0.063A*~228V=~14.4W). Mäter på skrivaren när den är avstängd, 5W när det ska vara 0.05W enligt manual. Etc etc. Det är absolut möjligt att multimetern också är skit eller trasig men det leder fortfarande till samma resultat - behovet av en ny mätare.

Kan man hitta nån mojäng i rimlig prisklass som mäter alla typer av laster korrekt? Låg förbrukningar under 1W, alla trafos och ledlampor. Kollade runt på nätet och den enda produkten jag hittade var Power-Mate, men det lär inte bli billigt att importera en sån från Australien. Är över lag förvånad över att det inte finns en uppsjö av billiga och exakt mätare på marknaden.

Finns det någon multimeter som kan mäta detta korrekt eller är det helt fel instrument över lag?

Har kollat de gamla testet av konsumentmätare som gjordes av Energimyndigheten dör man testade vanliga mätare:
https://www.energimyndigheten.se/tester ... e---enkla/
Ingen där är ju nån stjärna direkt, man behöver ju upp till 700 spänn (Energy Logger 4000) i dagens penningvärde för att öht kunna komma i närheten. Hade hellre lagt de pengarna mot en ny multimeter också.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Energimätare som fungerar

Inlägg av hcb »

Du behöver minst en som mäter TRMS, och jag är inte helt säker på att ens det kommer ge rätt resultat om strömmen är korta stötar (som jag skulle tro att en liten, obelastad switchad nätdel drar).
xxargs talar varmt om 36-2897 på Clas Ohlson, och han (xxargs, inte Clas) brukar veta vad han talar om. Se t.ex.
viewtopic.php?f=2&t=93071&p=1421128&hil ... n#p1421128
Användarvisningsbild
bjornhallberg
Inlägg: 63
Blev medlem: 7 november 2013, 07:07:36

Re: Energimätare som fungerar

Inlägg av bjornhallberg »

Ska kolla på den mätaren! Den fanns väl med i Energimyndighetens test (ser likadan ut iaf) så jag tror jag kollade att den fanns i lager härom dagen. Men nu är den slut både hos mitt lokala ClasO samt online.

Jag antar att det är svårare och dyrare att mäta den typen av förbrukningar. Power-Mate ex hade en sample rate på 4800 / sekund. Det låter lätt besvärligt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Energimätare som fungerar

Inlägg av xxargs »

För effekt så måste man mäta ström och spänning samtidigt på sampelnivå - multiplicera ström och spänningsvärdet med en 4-kvadrant multiplikation och sedan integrerar samplen över en tid tex. 1 sekund - 4-kvadrant i multipliktion för att tecknen på strömmarna skall bli rätt och att intergratorn summerar både minusvärden (och intergreringen minskar) och plus-värden (intergreringen ökar) då tex. kraftigt reaktiv last ger både en negativ och positiv pulsvärde varannan gång efter muliplikationen per halvperiod (räknat mellan period-toppar) och mer eller mindre tar ut det som matades in i förra kvarts-perioden och det som är kvar av det intergrerade värdet efter en hel period är då den reella effekten.

Gamla analoga snurrmätare så görs multiplikationen analogt kontinuerligt med magnetfält som påverkar kraften på en aluminiumskiva (en kryssprodukt av de båda, 90-grader orienterade gentemot varandra magnetfältens närvarande samtidigt) så att det snurrar åt ena eller andra hållet som nettoresultat av krafterna som försöker rycka skivorna fram och tillbaka på kvartsperiodsbasis vid stora reaktiva laster och har ingen 'sampeltakt' men istället begränsas av en max högsta frekvens på övertoner innan det börja visa för mycket fel. Det fans också elektriska mätare som också multiplicerade signalen analogt innan den kalkylerade resultatet på det som mättes efter intergratorn - och de var dyra som fasen men kunde klara rätt ordentligt högt i avseende övertoner och distorderad strömkurva över perioden som switchade nätaggregat gav...


Tänker man mäta last med hög crestfaktor som många små switchade nätaggregat, LED-lampor etc. utan effektkorrigering så måste det sampla snabbt, annars missar den för många sampel under den korta tiden strömmen flödar in i apparaten. 4800 sampel/s är egentligen alldeles för låg takt (ger bara 96 sampel per helperiod), en del kan använda både 16 och 32 ksampel/s för sin mätning.

Men vill du ha en 'billig' handhållen multimeter/strömtång med effektmätning etc - så kan du kika på en Fluke 345 - typ 20 papp... dessvärre brukar de vara gjorda för industrielektriker och mäter inte så bra på låga strömmar som i ett hushåll utan hellre på maskiner på 100-tal kW...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Energimätare som fungerar

Inlägg av grym »

jag kommer kolla igen förbrukningen på en del olika saker

nu har jag energimätare på en del saker, funkar på vanliga saker men inte på switchade små

jag kommer prova analoga multiplikatorer, då för att kolla effekt och inte energi

det man kan göra på krystade laster är att sätta ett filter mellan energimätaren och lasten, med hyggliga filter som tar relativt låga frekvenser så är det ok, men energimätaren måste då mäta rätt
och det funkar dåligt med små laster som 0-10w eller så
Användarvisningsbild
bjornhallberg
Inlägg: 63
Blev medlem: 7 november 2013, 07:07:36

Re: Energimätare som fungerar

Inlägg av bjornhallberg »

Ok, tack för den detaljerade genomgången! Jag hade nog trott det skulle vara enklare eller billigare att mäta korrekt 2021 liksom. Eller att man kunde bygga nåt själv till en spottstyver. Jag säger som politikerna, "vi har varit naiva"!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Energimätare som fungerar

Inlägg av Glenn »

Problemet är väl swicthade nätdelar.

Minns när min dåvarande chef köpt en halvdyr mätare och skulle mäta vad servrar i serverrummet drog och kom tillbaka och var alldeles spattig, dom drog ju MASSOR..

Jag och kollegan tyckte värdena var orimliga och kollade vad den verkliga förbrukningen var för hela rummet och såg att det diffade rejält med hans beräknade siffror,
chefen tyckte att hans mätare OMÖJLIGEN kunde visa fel så jag och kollegan labbade lite.

När vi visade chefen hur hans mätare sa att förbrukad effekt SJÄNK när vi kopplade in en glödlampa på samma matning som servern vi mätte så gav han sej och insåg att det kanske inte var så lätt att mäta ändå.

Detta var dock för.. 15 ? år sedan.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Energimätare som fungerar

Inlägg av hcb »

Exakt. Om något skulle jag tro att det 2021 är _svårare_ att mäta rätt. Det är inte bara cos(phi) lämngre, utan ffa smånätdelar drar all energi i korta pulser och är "döda" mellan dem. Just det är inte lätt att mäta rätt.

Jag tror jag har nämnt det tidigare här, men jag i jobbet för ett antal år sedan så skulle jag mäta DC-strömmen till en Xe-lampa som drevs av ett switchat (modell dyrt och bra) kragg. Av de två tångamperemetrar jag har så visade den ena (4 kSEK?) helt fel, den andra (en Fluke för 10+ kSEK) rätt (eller i alla fall mer rätt). Samma DC, men den överlagrade switchfrekvensen fick den ena mätaren att visa fel (och inte litet heller).
Inte alls samma sak, men visar på att det inte alltid är lätt att mäta på switchad elektronik.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Energimätare som fungerar

Inlägg av xxargs »

bjornhallberg skrev: 8 november 2021, 08:12:39 Ok, tack för den detaljerade genomgången! Jag hade nog trott det skulle vara enklare eller billigare att mäta korrekt 2021 liksom. Eller att man kunde bygga nåt själv till en spottstyver. Jag säger som politikerna, "vi har varit naiva"!
Det finns färdiga chip att köpa men besväret är att göra det elsäkert, mjukvara som redovisa värdena och att kalibrera det med olika typer av laster - reella, reaktiva liksom halvperiodspulslaster med mycket dålig effektfaktor. Det är förvånansvärt stor dynamik som behövs om du skall kunna mäta från 1 Watt med 1 decimal upplösning till kanske 3 kVA med crestfaktor 5 på den pulsade strömmen då strömmtopparna kanske är på typ 90 Ampere för RMS-ström på 13 Ampere (230v) och det skall fortfarande rymmas inom AD-omvandlarens dynamik.

Det tog rejäl tid innan man kunde bygga elektroniska elmätare med samma och bättre precision och kunna mäta samma fulström som de gamla elmekaniska elmätarna utan en enda kiselbit i sig och en konstruktion som man har haft sedan WW2 ungefär. Vid tveksamheter av elförbrukning så satte man ofta en elmekanisk mätare i serie med den elektroniska vid lägen med tvist mellan kund och leverantör - den mekaniska var 'domaren' i det fallet och det skall också sägas att de elekroniska energimätarna var inte helt utan problem heller och kunde mycket väl visa helt åt pipan i vissa fall.

Den dyraste komponenten i den elmekaniska mätaren var troligen bromsmagneten för aluminium-skivan då den måste åldras en god tid (typ åratal) efter magnetiseringen så att den inte drev med tiden för mycket med sakta svagare magnetfält (och skivan snurrade allt fortare för samma effektvärde) när det väl satte ute hos kunderna och var något som var väldigt svårt att skynda på. det är som dagens komponentbrist att leveransförmågan i volym var helt styrd av beställningar på magneter som kanske lades för 3 år sedan... ;-)
Skriv svar