Tips crimptång för isolerade kabelskor

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips crimptång för isolerade kabelskor

Inlägg av säter »

En crimp med sådana kabelskor blir väl gastät?
Förutsatt att man har rätt pressverktyg och kvalitetskabelskor naturligtvis.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tips crimptång för isolerade kabelskor

Inlägg av TomasL »

Ja själva krimpen blir i det närmaste homogen om man gör på rätt sätt.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Tips crimptång för isolerade kabelskor

Inlägg av nifelheim »

om du krimpar rätt blir det alltid en gastät fog mellan ledare och kabelsko, det är hela iden med pressningen.
Jämför med Kalltrycksvetsning, eller virtråden på virstiftet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tips crimptång för isolerade kabelskor

Inlägg av MadModder »

Biltemas kabelskor går dock inte bra alls någonstans. Det är så tunn metall, och det är inte dubbelmetall i själva röret heller, så när man klämt ihop dem så är det lätt att dra loss kabeln.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips crimptång för isolerade kabelskor

Inlägg av Glenn »

TomasL: Nej, efter att ha jobbat just med bilel så kan jag säga att NEJ, det fungerar rent USELT i bilar.

Såg man sånt i en installation bytte man grejerna direkt, då man i princip kunde utgå från att det var där felet satt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tips crimptång för isolerade kabelskor

Inlägg av Klas-Kenny »

Glenn:
Det kan ju i och för sig ha med att göra att 9/10 gånger som man hittar en sån kabelsko i en bil, så är det någon amatör som gjort någon fullösning och klämt kabelskon med en polygrip eller i bästa fall en sån där värdelös "kabelskotång". Gärna med fel storlek på kabelsko dessutom.

Vill nog också hävda att en korrekt crimpad kabelsko fungerar bra i bilar. Såklart inte på fel ställen där man behöver en tät kontakt, men inne i kupén, i de mer skyddade delarna av motorrummet mm.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips crimptång för isolerade kabelskor

Inlägg av Glenn »

Fast det finns väl en anledning att ingen tillverkare använder den typen av kabelskor också, just för att det inte funkar.

Rullcrimp funkar ju däremot, och används av "alla".

Även seriösa eftermarknadsinstallationer.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tips crimptång för isolerade kabelskor

Inlägg av Klas-Kenny »

Att rullcrimp är bättre, det håller jag med om till 100%.

Men, det innebär ju inte per automatik att ingenting annat fungerar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips crimptång för isolerade kabelskor

Inlägg av Glenn »

Beror kanske på hur man definerar "inte fungerar", men jag har klippt bort enorma mängder sådana kabelskor som trasslat bara under det dryga året jag jobbade där, och även privat på de bilar jag haft.

Efterspom anslutningen inte är gastät så kommer det att oxidera, och mer ju värre miljö det sitter i.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Tips crimptång för isolerade kabelskor

Inlägg av okhan »

Har nu testat crimpa ca 200 hylsor och det funkar mycket bra med Elpress GSA0760C som har extra lång arm för bättre moment.

När ni talar om rullcrimp - menar ni oisolerade hylsor?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tips crimptång för isolerade kabelskor

Inlägg av MadModder »

Ja. Flärparna rullas ihop mot mitten och in i kardelerna.
rullcrimp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar