Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av Marta »

Du hade väl skopet ställt på DC-mätning, annars är där en kondensator emellan och hög resistans..
Prova alla inställningar på v/div med lämplig signalkälla nu medan det är hopskruvat.
Kan räcka att hålla i sladden så den plockar upp nätbrum o.dyl., jämför med den fungerande kanalen.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av DennisCA »

Provade alla volt-divisioner från min till max, jag provade mäta impedans och jag använde skopets egna kalibreringssignal, och allt i DC.

Jag provade röra vid proben och på lägsta v/div kunde man utskönja att nånting hände på ingång 1, lite svagt brus kunde man se. På ingång 2 med likadana inställningar så flög det över hela skärmen, samma beteende som förut.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av Marta »

Då är det bara att skruva av för att komma åt kortet.
Min vilda gissning är att BNC'n är losslirkad.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av DennisCA »

Såg ut att vara en superenkel lösning, var tydligt brott på ingång 1. Jag fixade det och satte ihop igen. Nu funkar inte skopet, det startar OK men jag har ingen linje nu varesig på ingång ett eller två. Först var det som skopet skulle vara jättekänsligt istället efter jag fixade brottet, på alla ingångar, uppförde sig inte som det skulle. Och nu ser jag inte linjerna ens längre och får inte tillbaka dom, borde ju synas raka linjer fast inget är ikopplat. Nu har väl något gått sönder...
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av DennisCA »

Jag fick tillbaka linjerna (tracerna?) genom att skruva in en skruv i botten som håller fast höljet, då kom dom tillbaka. Men det funkar ändå inte som det ska. Ingång 1 uppför sig inte som den ska och v/div knoppen verkar inte göra något längre, ändrar inte på amplituden och man hör inga reläer, det brukade man höra innan. Så igen känns som jag haft sönder något... Fast jag suttit med den på ESD mattan.

Nu startar det och piper en felkod, verkar ha att göra med keyboard check, säger e:12

EDIT:
Jag tog isär det igen och kollade, jag märkte ju sen att lådan gick att ta i två, så jag kan se AT kortet på en sida utan att plocka ut allt igen. Jag får iallafall inte längre felkod 12. Men impedansmätning på ingångarna visar nu ingenting och bara ingång 1 visar en trace (linje) :/
Senast redigerad av DennisCA 16 oktober 2021, 06:18:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av Marta »

Det troligaste är nog helt enkelt att någon förbindelse är av. När en skruv som bänder lite på plåtarna påverkar är något definitivt glapp eller rör vid och kortsluter.

Där ser t.ex ut att vara enkeltrådiga bandkablar som sticker ut på någon av Dina bilder, sådana är en styggelse. En ledare går lätt av där de är lödda i kortet utan att det syns den är av.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av DennisCA »

Jag tog isär det igen och kollade i morse, jag märkte ju sen att metalllådan gick att ta i två, så jag kan se AT kortet på en sida utan att plocka ut allt igen. Jag får iallafall inte längre felkod 12 efter jag justerade på bandkablarna.

Men impedansmätning på ingångarna visar nu ingenting och bara ingång 1 visar en trace (linje) :/

Jag undrar om skruven var viktig för att jorda chassit eller nåt.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av DennisCA »

Kontinuitetstestade alla bandkablarna och alla tre mellan huvudkortet och AT kortet funkar, men jag får ingen kontinuitet på den mellan kontrollkortet och AT kortet (på en av de tre som den består av). Så där har man ett fel iallafall. Skulle det vara för mycket att önska att det skulle fixa allt annat. Det är med impedansen oroar mig.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av Marta »

Om ingången mäter oändlig sesistans är inget att oroa sig för. Står reläet för AC/DC i läge AC har Du en konding i serie med ingången.

Manöversignalerna är seriella. Det är en räcka skiftregister som styr bl.a. reläer och analoga switchar. Är signalerna till dem bruten tappas allt. Samma givetvis om kortet saknar drivspänning.
Senast redigerad av Marta 16 oktober 2021, 08:39:49, redigerad totalt 1 gång.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av DennisCA »

Succé! Jag lödde fast en kabel för att ersätta den som gick sönder och nu funkar båda kanalerna som de ska :) Impedansen var 1megohm på båda också nu och reläerna klicka och man kan ställa in amplituden (v/div).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av Marta »

Grattis! Då har Du ett fungeande scope.

Har en av ledarna i en bandkabel böjts av är nog dessvärre de övriga försvagade och kan brista. Nu vet Du åtminstone om detta möjliga problem.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av DennisCA »

Ja jag gissar hela kabeln måste bytas, jag undrar om det finns nån bättre kabel som inte är lika klen. Kanske jag kör tre separata kablar och buntar ihop.

Matade in en 3khz ton som jag genererade med datorn som ex

Bild

Stort tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av Marta »

Rör inget så länge det fungerar. Kabeln ligger ju stilla och troligtvis håller den ett bra tag. Att rota i sådana kablar för att lag en slutar bara med att ytterligare trådar går av.
Bunta samman enkelledare som ersättning är inte säkert det är lämpligt. Om det är ledningar för mätsignalen kan den påverkas.
Skriv svar