Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av arvidb »

Alltså, det är svårt att säga. Det beror på felet. Säg att du har en gammal förstärkare som drar säkringar när den kopplas in, men ingen "enkel" lösning hittas när du börjar felsöka. Så du tar fram oscilloskopet och börjar mäta. Om problemet är att den självsvänger så borde du kunna se det även om oscilloskopet inte kan återge kurvformen korrekt. Vill du däremot mäta i nån radiomottagare så kanske inte 20 MHz är tillräckligt, och du kanske till och med blir lurad av vikningen vid högre frekvenser? Modern elektronik, kolla klocksignaler och dylikt (säg i en platt-TV), kan också bli svårt med 20 MHz beroende på vilket chip det gäller.

Men generellt skulle jag säga att ett 'skop som klarar 20 MHz är väldigt användbart.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

Ok så kanske det lilla handhållna 'skopet kunde va nåt.

Hur är det med analoga oscilloskop, har dom också en sampling rate, eller är det annorlunda då det inte är digitalt (jag tror det är så)?

Kollade en manual och hameg påstår det där 40mhz 'skopet ska klara att visa 100mhz signaler, vilket fick mig lite konfunderad.
https://www.sm5cbw.se/hameg/hmosc/hm404-2.pdf
Senast redigerad av DennisCA 29 september 2021, 11:37:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av arvidb »

På analoga oscilloskop är det bara analoga bandbredden som sätter gränsen. Finns ingen samplingsfrekvens eller vikningseffekt där.

Dock är möjligheten att göra en "one shot capture", att frysa signalen efter en viss triggning och att zooma och se/analysera längre förlopp klart värt den extra komplexiteten hos digitala oscilloskop enligt min mening.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av arvidb »

DennisCA skrev: 29 september 2021, 11:31:01 Kollade en manual och hameg påstår det där 40mhz 'skopet ska klara att visa 100mhz signaler, vilket fick mig lite konfunderad.
Analoga bandbredden är ingen absolut gräns - signalens amplitud blir mer och mer fel (lägre jmf med verkligheten) ju längre upp över bandbredden du kommer. Vanligtvis anges bandbredden som den punkt när signalen är försvagad med 3 dB.

Så det stämmer säkert att Hamegoscilloskopet kan ge en hint om vad som händer även vid 100 MHz, även om signalen inte kommer att visas med full amplitud (om det är en ren sinusvåg) eller ha andra förvrängningar (mer komplexa signaler som fyrkantsvåg etc). Men man får ingen vikning på ett analogt oscilloskop, d.v.s. signalen kommer i vart fall fortfarande att ha något slags likhet med originalet.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av ASEA »

Som jag förstår det så är Gould 1421 i grunden ett analogt skop med digitala funktioner. Dvs så länge du inte behöver lagra nån signal så funkar det som ett analogt. För audiobruk lär det duga utmärkt!

Edit, förtydligande;
Alltså digital sampling sker bara i "storage mode", annars beter det sej som ett gammalt hederligt analogt! Analogt 20MHz räcker långt, såtillvida du inte ska hålla på med RF enligt min mening. Och som sagt går det ofta se signaler med betydligt högre frekvens än märkningen på ett analogt skop, dock med vissa begränsningar i amplitud och kurvform.
Senast redigerad av ASEA 29 september 2021, 13:06:30, redigerad totalt 1 gång.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

Jag tror jag skulle satsa på hameg skopet om jag tog en av de äldre.

Finns väl några scenarion i nuläget.

1. Köp det analoga, sen skaffa mera skop om jag vill utöka möjligheterna
2. Köp det digitala handhållna, sen skaffa mera skop om jag vill utöka möjligheterna (eller leka med analoga skop)

Eller så väntar jag helt enkelt på nåt annat. Har väl inte direkt nåt brådskande behov av det ännu.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av arvidb »

DSO203 har tydligen (en mycket mer passande) 8 MHz analog bandbredd - det står fel på sidan du (DennisCA) länkade till. Manualen går att hitta hos tillverkaren(?) minidso.com.

Här är en review som verkar vettig:
Bra demo av hur fyrkantsvåg påverkas av bandbredden!
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

Jag läste vidare om de handhållna 'skopen och på eevblogs forums fick jag mycket som gjorde mig skeptisk mot dom. Jag har lagt ett bud på hameg skopet. Jag kan alltid skaffa ett ordentligt digitalt i framtiden om det behövs tänker jag, men jag har blivit skeptiskt mot de handhållna.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

Fick nya prober (fasta 10x) för mitt oscilloskop så jag kunde verifiera om hur det ligger till med ingångarna. Tyvärr ser det inte bra ut.

Ingång 2, kopplad till kalibreringsporten (200mv AC):
Bild

Ingång 1, där lyckas jag inte få samma ens på 20mv:
Bild

Jag lyckas inte heller få kurvorna flata hur jag än ställde på proben via ingång 1. Från vad jag förstår är det något fel i ngången eller just efter den. Så det blir att öppna upp.

Bild

Den här silverlådan innehåller kortet ifråga, måse avlöda dessa trådar och ta bort kretskortet till kontrollpanelen också för att få ut det.

Bild

Och här är lådan med kretskort.

Bild

Trodde det var punktsvetsat eller nåt först, men kom fram till det är bara ihoplött. Ska väl titta närmare på det i kväll försöka följa signalen med en multimeter och se vad det skiljer sig mellan ingång 1 och 2, eller om det är något uppenbart som en dålig lödning. Jag undrar om nån försökt fixa just detta tidigare, då jag tittade på trådarna jag lödde av så såg det inte so proffsigt ut. Inte tagit bort flussen.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av rvl »

Var det samma inställningar för båda ingångarna? Främst AC/DC...
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

Jepp jepp jepp jepp kollat flera ggr och med flera prober, provat med både AC och DC. I skärmdumpen är det inte samma inställningar för på samma inställningar som ingång 2 (200mv AC coupling) så får man bara en rak linje, måste dra ner till 20mv på ingång 1 för att ens se nåt.

Man kan se i skärmen att det är AC på båda då det är ~ i slutet, i botten står det 200mv~ eller 20mv~
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av Klas-Kenny »

Börja med att kolla BNC-kontakten skulle jag säga.
Kan ju vara oxid eller att kontaktblecken i honan blivit "delade" så att de inte trycker vettigt på hanen längre.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

Det kollade jag förra veckan medan jag väntade nya prober, samt rengjorde den, såg inget fel där
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av arvidb »

DennisCA skrev: 13 oktober 2021, 13:37:50 Man kan se i skärmen att det är AC på båda då det är ~ i slutet, i botten står det 200mv~ eller 20mv~
DC-koppling är "normalläget" för ett oscilloskop. AC-koppling används när du har en signal med stor överlagrad DC som du vill ta bort för att kunna se små variationer i signalen (gör att du kan använda hög känslighet utan att styra ut ingångsförstärkaren). AC-kopplingen är ett högpassfilter alltså, därav namnet.

Så använd DC-koppling när du kalibrerar probarna, annars blir det nog fel.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

Om jag lägger samma inställningar på båda ingångarna då ska det se likadant ut oavsett om det är AC eller DC, det gör det inte.

Och det gjorde ingen skillnad om det var AC eller DC då det gällde att kolla vågen för övrigt på kanal två, man får helt korrekt vågform med AC och DC på ingång 2. AC coupling betyder som jag vet att det filtrerar bort eventuell DC, och finns ingen DC så filteras inget bort. Och man kan tycka i en square wave, så är det huvudsakligen AC man är ute efter, DC där skulle bara lyfta vågen position upp eller ner på skärmen, inte öka skillnaden mellan peakarna något. Iallafall inte vid 1khz som jag förstår, nån skillnad kan det visst ha vid låga frekvenser.

Men ändå, jag har provat med AC och DC på båda, som jag sagt tidigare. Hur man än gör är signalen på ingång 1 otroligt liten och går inte att justera, ingen skillnad om jag kör DC eller AC. Det funkar inte helt enkelt. Allting funkar dock precis som man förväntar sig det ska göra på kanal 2.
Skriv svar