Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av TomasL »

En del skope har möjlighet att ställa in probens dämpningsfaktor, vissa tex tetronix med rätt prober ställer in den automatiskt.
Jag tycker det verkar som att kanal B är inställd för en 10X prob och Kanal 1 för en 1X prob.

Tänk på att en 10X-prob dividerar signalen som skopet ser med 10, dvs du måste multiplicera det du ser med 10.
Så 200 mV ger med en 10X prob 20mV och med en X1 prob 200 mV.
Kopet visar då 20mV med en 10X prob och 200 mV med en 1X prob.
Om det nu går att ställa skopets kanaler för de olika probarna, så per automatik skalar skopet om mätvärdet.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

Nä har inte hittat nån sån inställning på skopet eller i manualen, det gör ju ingen skillnad att man zoomar in heller, signalen är ju som sagt förvrängd och fel. Det är inte bara en fråga om att den ser svagare ut. Skopet har en autofunktion också, som inte heller fick nån fason på det inte med 10x eller den äldre 1x proben.

Ska montera ihop skopet igen så ska vi se. Har inte kommit vidare än så kan väl gå tillbaka och verifiera allt...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av rvl »

Kanske orsaken till att skopet såldes. Hur var funktionen formulerad i annonsen?
Den förvrängda signalen ser "högpassfiltrerad ut", med bara svag kapacitiv koppling nånstans i signalvägen.

(Förresten kunde rubriken ändras till vad blev... - såg bilden i första inlägget med fungerande fyrkant på kanal 1,
men det var ju ett helt annat skåp.)
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av DennisCA »

Det gick visst för mig att ändra.

Skopet såldes som fungerande så vem vet, det faktum att nån lött på det får mig att tro dom provade men gav up, kanske innan dom fick upp skyddslådan, för den såg inte ut som nån rört den. Ja vem vet hur det ligger till.

Plockade ihop skopet igen och startade upp det. Samma beteende, har tagit mera skärmdumpar, här ser ni båda ingångarna med 1khz square wave vågen som skopet själv genererar.

Jag valde auto-adjust och det körde på dessa. Jag har sett till att skopet är i DC läge nu.
Bild

Sen bytte jag till ingång 1 igen och tog auto-adjust, igen i DC läge
Bild

Efter jag justerat ingång 1 så man ska se vågen lite tydligare
Bild

Hittar ingen kombination av inställningar som ger mig nåt annat resultat.

Jo och skopet har inställning för att kompensera för om det är en 1x eller 10x probe, jag provade i båda lägerna men ingen skillnad, vågen såg likadan ut i 1x läge.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av Klas-Kenny »

Ser ut som att det bara finns en svag kapacitiv koppling mellan proben och ingången. Dvs förmodligen avbrott någonstans i signalvägen.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av Fortran »

Dum fråga kanske, men har du provat byta plats på proberna så det inte är den som är fel?
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av DennisCA »

Köpt två splitternya prober och flyttat dom om och om igen
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av Marta »

Har Du dokumentation med schema och kortlayout? Annars finns det på electrotanya.com

Planlöst rotande leder ingen vart. Scopet har reläer som kopplar om dämpsatserna. Relä med "nollström" kan ställa till mycket. Fungerar någon inställningarna av känslighet?

Se om signalen kommer fram till förstärkarens ingång med en JFET och om denna är hel. Har någon mätt på något obra är det den som får ta smällen.
Du har en kanal som fungerar. Beroende på åtkomlighet kan Du använda den för att felsöka den trasiga. Lägg tape kring metallringen på proben innan den rör vid något och tjoff... Jordsladden på proben skall inte anslutas.

EDIT: Var trött igår och svamlade, ber om ursäkt för det.

Det första Du ska göra är givetvis att resistansmäta ingången, utan prob och ställt i läge DC. Instrumentet skall vara igång. Där skall vara kring 1M resistans. Vrid ingångsväljaren genom alla lägena. Det skall vara 1M på samtliga. På lägsta områdena är det en virtuell jord, bottnar förstärkaren kan det indikeras mer.

Ingångsvälarens reläer är tvåpoliga växlande, men har två spolar. Antingen är det bistabila, eller reed's. De senare är öppna åt alla håll när de är utan spänning.

Hade förstärkaren varit sönder hade där troligen varit mycket DC-offset. Strålen hade hoppat när ingångsväljaren vreds och den andra dämpsatsen efter förstärkaren kopplades om, om nu ens strålen gått få innanför skärmen.

Kortet Du fotat är frontpanelen, felet finns nog inte där. Ingångskotet är ett annat, förmodligen det som skymtar på andra sidan plåten..
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av DennisCA »

Kortet på fotot är kontrollpanelen jo och jag är medveten om att det inte är problembarnet, kortet sitter dock fast i det andra kortet som är innuti skyddslådan, där är också ingångarna och där jag tror felet ligger. Så jag kunde inte fota kortet som jag tror har felet utan bara kontrollkortet och lådan.

Jag hade tänkt mäta impedansen för att se var det brakar samt jämföra med ingång 2 och se om det är nån skillnad. Hade även fått tips om att kolla JFT. Har servicemanualen också som hjälp.

När du säger mäta impedansen med skopet igång, menar du jag ska mäta mitten av BNC ingången där signalen ska gå, och jord? Det kan jag väl testa, annars var min plan att ta upp metallådan som kortet är inne i och inspektera med DMM från ingången och framåt, samt kolla med ingång 2 som jämförelse.

Förhoppningen är att det bara är nånting löst, för tidigare kunde jag vicka lite på BNC ingången ch det resulterade i att en signal tillfälligt verkade komma igenom. Så jag hoppas jag ska hitta något uppenbart fall av dålig kontakt riktigt där vid BNC ingången och kortet.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av rvl »

Det låter ju bra, att det gick att påverka mekaniskt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av Klas-Kenny »

Du borde kunna mäta resistans mellan ingång och jord i BNC-kontakten. Eller ännu bättre, mät på proberna så får du med hela kedjan.
Mäter du på proberna som är 10X bör du få nära 10 MΩ.

I så fall vet du att själva kontakten är okej, och kan börja kolla reläer etc.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av rvl »

Med nya prober och problemet konsistent i samma kanal, borde proberna var uteslutna problemkällor vid det här laget.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av Marta »

Ja, det är resistansen i ingången jag avsåg. Problemet med att mäta genom en prob är väl att många DMM visar out of range på 10M, det tillför inget hellre att ha proben med. Nu när den är demonterad så är ju mätning på kortet och jämföra det bästa. Med lite tur är det BNC's som är lirkad loss.

Reläerna är svårare att testa, är det reed's mäter de ju bara öppet och är det bistabila behöver de en puls för att växlas. Råkar de vara socklade kan de ju tas ut för mätning. Är det nollströmproblem kan mätning hur och var den än görs "fixa" problemet tillfälligt och utan att visa var det är. Blev det för övrigt provat om alla områdena hade problem?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av Klas-Kenny »

Rent teoretiskt skulle det ju kunna vara BNC-kontakten som trots allt är sliten så att när man ansluter proberna får dessa ingen kontakt. Men stoppar man tex. en mätprob från multimetern rakt in i BNC-kontakten kan man få kontakt ändå.

Därför menar jag det är bättre att mäta på proberna, till att börja med. Så utesluter man det till 100%.
Har man sen ingen kontakt när man mäter på proberna, ja då får man ju börja stega sig in i maskinen. Då kan man mäta på kontakten sen på kretskortet etc.

Men visst, har man en multimeter som inte klarar 10 MΩ blir det såklart lönlöst att mäta på proberna.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av DennisCA »

Mätte impedansen mellan signalen och jorden i skopet med det igång och det var 1M ohm på ingång 2 som det ska vara, på ingång 1 hände ingenting, lika som om man skulle hållit proberna i luften.

Jag kollade annars utan prober, men ser att min kanske 20 år gamla multimeter från CO har en 20M inställning. Men jag tror ju inte proberna har nåt med detta att göra.

Nu blir det väl att ta isär igen och denna gång ta upp lådan och se hur det ser ut bakom BNC kontakten.
Skriv svar