IR-station

bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

IR-station

Inlägg av bos »

Jag reparerar rätt mycket grejer för hand (lödpenna + varmluft) men det har börjat dyka upp rejält komplicerade kretskort så jag behöver investera i lite nya verktyg. Exempelvis har jag fått in svindyra industridatorer där många kretsar är BGA eller LGA. Kombinerat med tjockt skyddslack samt flera lager och stora jordplan gör av- och pålödning ganska skitsvår med de verktyg jag har.

Har kollat på lite olika IR-stationer med undervärme och hela köret, men jag är helt grön på området och vet inte vad som är bra/dåligt/måste-ha osv, det enda jag vet är att jag behöver kunna löda av och på BGA/LGA och att lödningarna faktiskt håller, för det är väldigt sällan kan jag testköra datorerna.

Är det någon som kan tipsa om olika märken/modeller som jag kan läsa på mer om? Min inköpsbudget för detta verktyg är 25k + moms.


(OBS: Det är proffsutrustning jag är ute efter, inga hobbysaker.)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: IR-station

Inlägg av Swech »

Snacka med Hans på Matronic
Hans Andersson <hans@matronic.se>
De säljer rätt prylar för detta

Swech
paselfc
Inlägg: 79
Blev medlem: 11 mars 2012, 01:45:24

Re: IR-station

Inlägg av paselfc »

Hej.
Tror inte att Matronic har såna stationer för BGA. Dom har JBC lödstationer o inget för BGA

Har själv sökt BGA rework i Sverige men lyckades inte.
Blev tvungna att skicka kortet för BGA Rework i Skottland och det var inte alls dyrt men jobbar du mycket med BGA då e det kanske bättre att köpa en station

Ibland fixar jag BGA med en en rejäl undervärme samt bred nozzles på varmluft stationen men i ditt fall med industriell elektronik o liknade så behöver du mer avancerad.

Proffsigt märke för just detta: Jovy, PDR, Ersa dock är dom mycket över 25k tyvärr. Finns billigare på Aliexpres men jag vågade inte riskera.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: IR-station

Inlägg av bos »

Jag har spanat lite på den här och funderar på om det kan vara något. Den är över budgeten men om den klarar jobbet så är det inga problem. Det optimala vore ju en liknande station med inbyggd och ställbar varmblås också, men man kan kanske inte få allt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: IR-station

Inlägg av Klas-Kenny »

En sån där hjälper ju föga när det kommer till BGA'er.
Ska man handmontera BGA med någon vidare säkerhet måste man ha en "BGA rework station", som brukar ha ett system med kameror, hållare för kretsen och kretskortet som är ställbara i förhållande till varandra, vilket alltså används för att placera kretsen rätt på kretskortet.

Själva lödningen är egentligen det minsta problemet (även om det såklart inte heller är okritiskt för bra resultat), det är att få kretsen på rätt plats som är den största utmaningen. Det kan såklart gå på frihand, med lite tur. Men ska man kunna lita nämnvärt på att det fungerar är handplacering uteslutet i min mening.

Typ någonting sånt här:
https://www.pdr-rework.com/e3evolution

Gissar dock att 25k inte räcker långt.
Kanske att man kan hitta något på Alibaba eller liknande för de pengarna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: IR-station

Inlägg av mrfrenzy »

Mr Rossmann pratar ofta om att han använder en Zhuomao. Jag vet inte exakt modell men de går att köpa för ca $2000-$3000
https://www.aliexpress.com/w/wholesale- ... ation.html

Det är flera olika zoner med IR och varmluft, tempgivare och kamera och profiler som kan programmeras.

Säkert blir det väldigt mycket lärotid och huvudvärk jämfört med att köpa en "märkes-maskin" för £20 000 men det är ju en helt annan budget.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: IR-station

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är väl en sån här som Louis Rossmann har:
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 70d9uLrv2Q

Alltså närmare 40 000:- plus frakt och tull.
Och det är ju då mycket riktigt, en Kina-historia (även om den säkert kan fungera bra).

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: IR-station

Inlägg av mrfrenzy »

Den modellen var det ja, lite smidigare med assisterad placering av kretsen.
bos skrev: 23 september 2021, 10:26:28 ...jag behöver kunna löda av och på BGA/LGA och att lödningarna faktiskt håller, för det är väldigt sällan kan jag testköra datorerna....
Detta är ett problem, jag höll på ett tag och reparerade bilelektronik och det blev alltid huvudvärk om man inte kunde testa enheterna före och efter reparationen.
Jag anser det helt nödvändigt att skaffa kablar så man kan starta upp och se att kretsen fungerar, det blir X antal timmar för varje ny produkt att mäta i maskinen eller leta elschema för att kunna tillverka kablarna men det betalar sig i längden.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: IR-station

Inlägg av bos »

Tack, då har jag äntligen något att gå på.

Pengar är egentligen inga problem, 25k tog jag bara ur tomma luften för att ha nån sorts startpunkt. Kostar prylen 75k och den gör det den ska så köper jag den utan att blinka. Datorerna jag reparerar än EOL och kostar runt 150k att byta ut så det är inget ägarna gör i en handvändning ändå.
paselfc
Inlägg: 79
Blev medlem: 11 mars 2012, 01:45:24

Re: IR-station

Inlägg av paselfc »

bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: IR-station

Inlägg av bos »

Har kollat in Zhuomao och det verkar vara nåt jag villhöver. Kontaktade företaget och fick en offert på deras senaste modell för $6k vilket är helt ok. Mindre roligt var att frakten hit går på $1400 :doh: Men 120kg via flyg kostar vad det kostar.

Jag är lite sugen på den där, men jag behöver bygga om elen i verkstan för att kunna använda den.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: IR-station

Inlägg av bos »

Jag orkade inte vela så jag köpte en ZM till slut :D

Elen och allt annat är framdragen till maskinen och så fort jag kopplat in kabeln i elcentralen ska jag testa lite.

IMG_20220109_145617.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar