Anslut probe korrekt för att mäta 230 VAC med oscilloskop

agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Anslut probe korrekt för att mäta 230 VAC med oscilloskop

Inlägg av agehall »

Det där ser ju ut att vara ett handhållet oscilloskop, så då är riskerna färre. Jag ifrågasätter dock varför detta är nödvändigt alls - vilket problem är det du försöker lösa och finns det inga andra sätt du kan felsöka det på?

Generellt sett verkar detta vara något som alla som skaffat ett oscilloskop vill göra men ingen förstår hur farligt det faktiskt är utan tror att det är ungefär som att kolla om det finns spänning i uttaget med en multimeter. Det är det inte och det finns en hel mängd fallgropar som gör att detta kan vara livsfarligt. Som jag ser det är tumregeln här att om du måste fråga om hur det ska göras så ska du inte försöka dig på det.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Anslut probe korrekt för att mäta 230 VAC med oscilloskop

Inlägg av mrfrenzy »

Den Micsig DP10007 fungerar utmärkt.
I 100X mode klarar den 700V mellan ingångarna. Inget ska gå sönder om du råkar trycka på 10X, det bara blinkar en arg lampa.
Max spänning mellan valfri ingång och jord är CATII 600V.
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Re: Anslut probe korrekt för att mäta 230 VAC med oscilloskop

Inlägg av perik »

mrfrenzy skrev: 20 september 2021, 17:36:25 Den Micsig DP10007 fungerar utmärkt.
Ok låt säga att jag skulle köpa en DP10007. Hur använder jag då den? Jag förstår att en diff prob istället för att mäta skillnaden mellan probe tip och jord kan en diff probe mäta skillnad mellan vad som helst såsom mellan nollan och fas. Är det rätt uppfattat?

Gör användandet av en sådan min mätning säker? Hur skulle jag göra en sådan mätning?

Ett (billigt) alternativ till allting är kanske annars att skaffa en billig transformator tex. 230vac till 12 vac t.ex. denna https://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4ta ... r510169000. Om jag då bara klipper sladden borde det l vara säkert att mäta mellan de två sladdarna. Vågformen är väl densamma oavsett ... ? Och det skulle då bara vara 12 vac istället för 230 vac
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Anslut probe korrekt för att mäta 230 VAC med oscilloskop

Inlägg av Janson1 »

Jag funderar... Jag förmodar att du vill mäta vågformer som dom i verkligheten ser ut, taggiga och fula eller fina? Men med en trafo emellan så blir det mesta mycket mer sinus pga järnkärnan och mätresultatet blir inte verkligt. Jag tror man missar mycket av det som man från början ville se? (men det blir mycket säkrare)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Anslut probe korrekt för att mäta 230 VAC med oscilloskop

Inlägg av mrfrenzy »

perik skrev: 20 september 2021, 21:10:58 Jag förstår att en diff prob istället för att mäta skillnaden mellan probe tip och jord kan en diff probe mäta skillnad mellan vad som helst såsom mellan nollan och fas. Är det rätt uppfattat?
Gör användandet av en sådan min mätning säker?
Ja och ja.
perik skrev: Hur skulle jag göra en sådan mätning?
Koppla röd och svart till fas och nolla, fas och fas eller vadsomhelst du vill mäta.
Anslut ström via usb och BNC till ditt scope.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Anslut probe korrekt för att mäta 230 VAC med oscilloskop

Inlägg av Mindmapper »

Har ej tittat på spec för oscilloscopet.
Men är det så att det är minst 2 kanaligt och att alla delar klarar nätspänningen så fungerar mest troligt detta.
Mät med ena kanalen på ena utpinnen, den andra ansluter du till den andra kanalen. Använd inga GND klämmor utan använd bara mitten på proben.
Scopet ska vara inställt för att mäta skillnaden mellan kanalerna.
På detta sätt mäter scopet samma som en diffprob gör.
Problemet brukar vara spänningståligheten på ingångar och probe, men klarar du det så brukar i princip alla scop klara av att ställas in så att du kan göra dessa mätningar.
Skriv svar