Köpa kvalitets lödspetsar

pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Köpa kvalitets lödspetsar

Inlägg av pavan »

Så har införskaffat mig en billigare lödkolv/varmluftsstation, men vill gärna ha hyfsade lödspetsar. Den tar dom ganska vanliga 900M spetsarna. Var först frestad att köpa 12 pack olika spetsar på Amazon för 60-70 kr, men läste Sedan alla horribla omdömen hur spetsarna efter bara 1 veckas användning var helt förstörda och är av skit kvalité.
Så fick avsmak för dessa billiga spetsar och har bestämt mig för att hellre betala mer och få bättre grejer.

Så min fråga är, någon som vet var man kan köpa lödspetsar av hyfsad/bra kvalité här i Sverige? Helst någon fysisk butik, men antar att det kanske är för mycket begärt?
Är det någon som vet om spetsarna på Kjell & Co, artnr: 40408 och 40572 är 900M spetsar? Står ju bara vilken av deras lödkolvar dom passar till, inte vilken modell det är på spetsarna, men dom ser ju ut som 900M spetsar tycker jag. Tror inte deras kundtjänst har koll på det? Dessa är ju säkerligen ingen superkvalitet men säkert bättre än Amazons 5 kronors spetsar?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa kvalitets lödspetsar

Inlägg av Glenn »

En av anledning att köpa kvalitetsgrejer är ju just att då får man tillgång till de kvalitetsspetsarna.

"noname" stationer brukar ha dåliga spetsar.

Ett sätt att gå runt detta är ju att köpa en kinakopia av en märkesstation och sen köpa märkets egna spetsar, jag har en hakko original-spets till min hakko-klon från kina. (men jag använder mest min weller)


Jag skulle f.ö inte bli ett dugg förvånad om kjell-spetsarna är samma som dom på amazon, men med mer marginal tillagd på priset..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Köpa kvalitets lödspetsar

Inlägg av Klas-Kenny »

Det bästa är ju att köpa äkta Hakko-spetsar.
Finns ett fåtal tex. här:
https://se.rs-online.com/web/c/power-to ... 4294966615

En helt annan prislapp. Men i min värld spelar det ingen större roll då de håller i en evighet om man sköter dem vettigt.
Har förvisso inte använt Hakko själv, men antar att de håller liknande kvalité som de andra stora märkena.

På min 10 år gamla Ersa-lödstation har jag ännu aldrig bytt en lödspets. Har två olika som jag köpte samtidigt som stationen, de är fortfarande som nya.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa kvalitets lödspetsar

Inlägg av Glenn »

Ja det är märkligt det där.

Köp en "noname" lödpenna med järnbelagd spets och den har hål i beläggningen efter 10 timmars lödande. (Och när det blir hål försvinner kopparen snabbt)

Min favoritspets på Wellern har jag säkert använt >1000 timmar och den är fortfarande fin.
Skriv svar